tika81 Skrevet 25. juli 2008 #1 Skrevet 25. juli 2008 15 juli kjørte vi bortover til sykehuset (25 mil) å æ blei skrevet inn og di tok blodprøve og sjekket hjertelyd til babyen og blodtrykket mitt. Neste dag halv 7 blei æ vekt og måtte dusje bli barbert, di satt drypp og sånn kateter(ikke godt:(). Dag kom(typen min) og vi dro ned til opperasjonsrommet. Han måtte vente utfør til alt va klart. Fikk nåt å drikke(liten kopp med ett eller anna:)), Fikk en til med drypp på andre handa med to posa, Blodtrykk måler på armen som sjekka vældi ofte, en måler på fingern og tre slags målera klistra på overkroppen(trur dæm registrerte hjerte mitt). Å selvsagt fikk æ også spinalbedøvelse. Hele kroppen min skvatt litt når den blei satt men va bare ett sekund eller to. Gjor ont først 2 sek og så ett. Helt greit egentli:) Så vaska dæm magen min med nåt som skulle kjennes som vældi kaldt men æ kjente ingenting:) Bedøvelsen virka kjæmpebra. Måtte spørre etter hvert om dæm va begynt for æ merka at dæm gjor nåt med magen min men ikke at d va inni. Dag satt hos mæ hele tia. Satt bare å så på han va kanske koseli snart skulle vi få se babyen våres(litt tåra i øyan da av glæde). Fikk oksygen i nesa for æ skalv en del og d blei mindre når æ fikk d. Leon kom til verden 8:43 og gråt etter ca tre sekund. D va så kos:) Dæm tørka litt av han og balla han inn og la han hos mæ. Dag holdt han der. Han fikk ligge der å kose me mamma ca 10-15 min. Va såå godtog æ va såå glad:) Dag og Leon og jm gikk opp for å vaske, veie, måle og kle på. Æ blei sydd sammen og kjørt ned til overvåkning. Dæm kom ned til mæ etter ei lita stund og d gikk 3-4 tima til æ fikk følelsen tilbake i kroppen. Va bare å si i fra viss æ hadde ont så fikk æ smertestillende og endeli fikk æ drikke. Drakk masse. Hadd masse problema med amminga og e nu gått over til bare erstatning. Han fikk ikke nok hos mæ og hadde bare gått opp 25 gr på 4 daga etter han kom hjem og da hadde han fått erstatning 3 gang d siste døgne. Va ganske skuffa da for æ sleit virkeli med amminga:( Ellers på sykehuset fikk æ luftsmerte som vandra i armen. Kunne ikke forstå grunn til at armen gjor så ont. Fikk pilla for d og d blei bra. Andre dagen når æ skulle på do å "gjøre nr 2":) så hadde æ visst forstoppelse og måtte få stort klyster. Fikk først lite som ikke virka. Grusomt flaut og ont va d å men med en gang æ fikk klyster hadde æ ikke ont heldigvis. Syns d va så flaut æ si at æ bynte å gråte:( Va oppe på do sjøl å tissa etter 9 tima fra ongen va ute. Dusja etter ett døgn. Leon va litt gul og e d enda men spis godt og våkne sjøl for å få mat og da helt nydeli:) så trengte ikke å ligge under lys. Han e utruli snill:) Han sov vældi mye i bynnelsen og va en del kvalm nåt som e helt vanlig. Hadde mest sannsynlig svelt litt fostervann. Ellers va alle på sykehuset kjæmpegrei og flink. Trivdes vældi på Kirkenes sykehus og legen va alle tiders og æ følte mæ trygg. Va på sykehuset i 5 daga med den dagen æ kom. Har væll skrevve litt i ball hær, men blei væll litt etter ka æ huska først:) Lykke til alle sammen og takk for all hjelp på veien:) Nu skal æ bare kose mæ hjemme med guttan mine:) Har skrevet en del nu og sikkert ikke helt sammenhenganes.
stratosen_er mamma_ Skrevet 25. juli 2008 #2 Skrevet 25. juli 2008 åå...greit å vite litt hva man går til... skal ta planlagt ks onsdag eller torsdag til uken...gruer meg litt og håper at amminga ordner seg....vil så gjerne d...hvor lenge før termin tok du ks?? og hvorfor? jeg har et barn i seteleie og er førstegangs...har også en skillevegg i livmoren som jeg tror de vil ta bort litt av...er veldig spent men gleder meg veldig til å se den lille.. håper dere koser dere masse....
Ella78 m/ A&M Skrevet 25. juli 2008 #3 Skrevet 25. juli 2008 Gratulerer så mye med gutten! Kos dere sammen, hele familien!!!
tika81 Skrevet 25. juli 2008 Forfatter #4 Skrevet 25. juli 2008 Takk:) Hadde akutt ks for 3 år sidn etter 36 tima med rie. Blei ks da hjertelydn til babyen gikk ned++ Hadde d grusomt til æ fikk innvilga ks den hær gangen. Angre ikke at d blei d. E egentli kjæmpefornøyd. Va så mye sist og trur ikke æ hadde klart d igjen. Klarte ikke en gang tanken på ei ria uten å bynne å gråte. Syns da at fra æ fikk ks at alt ikk bra uansett for da va ongen ute og hadde d bra og d va d viktigste for mæ. Tar litt lengere tid å komme sæ etter ks men syns for mæ at d ikke va nåt anna valg og vet at d va best for oss:) Vet at mange får til amminga uansett om dm tar ks. E kanskje lurt å forberede sæ litt ekstra. Man kan kjøpe ammete, stimulere brøstan en del før fødsel og en del sånt. Man kan også innvistere i sjell og/eller sjold. Æ hadde ks 11 daga før termin. Ps. Æ hadde jo melk men mista væll en del av den da gutten min ikke la på sæ nåt men hang til puppen hele tia. Hadde ett par gang den siste dagen som d ikke gjor så ont men hadde mest problem med amminga for at d gjor så ont uansett om han tok rett. Ville bare rive han bort og klarte ikke ha han til så han fikk tømt puppen helt. E kanskje derfor æ ikke fikk nok melk!?! Lykke til d går så bra så En ting til æ hadde va etter rie i ca 12 tima men hadde smertestillanes så d gikk så fint så E mest vanlig å ha etter rie når d ikke e den første babyen. Førstegangs fødende bruke å slæppe d. E også mye bedre å ha planlagt og å ha nån med som man kjenne:) Okei nu har æ skrevve nok for den hær gangen:) Natt natt:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå