Gå til innhold

Tilrettelegging av spebarn med klumpfot?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg venter en gutt i begynnelsen av oktober. Fikk tidlig vite at han har klumpfot på begge bena, av ganske sterk grad. Trenger å få tips og råd av noen som er i samme situasjon.

Jeg tenker spesielt på praktisk tilrettelegging, som eks; bilstol eller sikkerhetsnett? Bading? O.l.?

Lurer også på hvordan den første tiden blir i forhold til gråt, smerte, smertelindring osv.

Og hvordan har dere tilrettelagt det i forhold til søsken? Har da en jente som er 16 måneder.

Er dere noe dere har erfart som jeg burde tenke på?

På forhånd takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

heisann!

jeg har også en gutt som er født med klumpfot, men kun den ene.. gutten din vil bli gipset rett etter fødselen, å må gå med gips i 8uker. du må inn å skifte gips 1 gang i uken, å da kan du bade gutten din samtidlig :) du kan fint bruke vanlig bilstol, ungen sitter like godt som unger uten gips.. når dere ska skifte gipsen så kan det være at gutten din komme til å skrike litt, men det er bare pga at gutten din er så vandt me å ha den på at han føler seg litt utryg. han vil heller ikke ha noe smerter når han går med gipsen, så du trenger ikke noe smertwlindring til han.. etter at gutten har vært gipset i 8uker så må han igjennom en liten operasjon å så å bli gipset igjen i 1 ny uke.. etterpå vil du få en liten fin skinne som han må ha på 23timer i døgnet di første mnd, så går d gradvis ned til han er året, da blir det kun på natta han må bruke skinnen.. han må bruke skinnen til han er 4-5år, dette er pga at foten kan gå tilbake igjen.. dette komme nok t å gå kjempe fint, så du kan bare ta d helt me ro :) høres verre ut enn ka d egentlig er ;)

Skrevet

thihi.. måtte bare trekke på smilebåndet av setningen: han vil heller ikke ha noen smerter når han går med gipsen. :)

Skrevet

Hei du!

Jeg har tvillingjenter på 1,5 år som begge er født med klumpfot på begge beina. Tvilling 1 var gipset i 5 uker før de kuttet akillesenene, for så å bli gipset i nye 3 uker. Tvilling 2 hadde i følge vår ortoped de vanskeligste føttene han noen gang hadde behandlet. Ho fikk kuttet akillesenene da ho var 7 uker, 3 mnd og til slutt operert da ho var 5 mnd. Det er veldig sjeldent at man opererer klumpføtter i dag. Når de kutter akilles får barnet lokalbedøvelse før de kutter over akilles. Jeg må ærlig innrømme at jeg syntes det hørtes helt forferdelig ut, og kunne ikke skjønne noe annet enn at dette måtte være forferdelig vondt for barnet, men etter å ha vært med på 3 slike inngrep vet jeg at det verste for barnet er at det blir holdt fast og ikke kan sparke og røre beinet som det vil.

Vi har helt til nå i mai (jentene er født i januar 2007) blitt fulgt opp av fysioterapeut som har gitt oss veldig mange gode råd på veien. Det har ikke vært for å tøye eller behandle klumpføttene direkte vi har vært der, men rett og slett for å få tips og råd. Det har vært utrolig betryggende for vår del i alle fall..

Jeg tror ikke jentene har hatt noe vondt av verken gipsen eller skinna. Det eneste er når man er på sykehuset og gipsen blir tatt av at de opplever ubehag. Det skyldes rett og slett at de aldri har fått venne seg til å bli tatt på føttene. Når da noen gjør det, blir det som en eksplosjon av sanseinntrykk. Det kan derfor være lurt å tenke på det når man bader på sykehuset - stryk forsiktig og masser føttene så langt som barnet tillater det.

I forhold til tilrettelegging kommer det nok mye ann på hvor lenge gutten din blir i gips. Tv 2 var gipsen til ho var nesten 6 mnd, og det er et ekstremt tilfelle!, for så å ha skinne 23 t i døgnet til ho var litt over 8 mnd. Da jentene var helt små var det egentlig bare de vanlige tingene vi la til rett for - legge de på magen i korte perioder hver dag da de var gamle nok til det, deretter skaffe en spennende babygym slik at de kom i gang med løft av armer og bein. For tv 2 måtte vi også etterhvert hjelpe henne til å finne ut hvordan ho skulle rulle fra rygg til mage med gips, og for begge hvordan de skulle få det til med skinne.

Dette ble kanskje mye bla bla bla, men, men..

Så snart gutten din begynner med skinne, kan du søke om noe som heter grunnstønad hos NAV. Det eneste du trenger er legeerklæring på at han har klumpfot. Skulle de hos NAV kreve at du skal samle kvitteringer ol for å vise at du skal få denne stønaden, så stemmer ikke det. Bruk av skinne utløser automatisk denne stønaden, ca 580 i mnd.

Jeg er ikke så dreven i bruken av denne siden, men skulle du trenge flere råd eller svar på spørsmål, er jeg ofte innom og titter her. Prøver nemlig selv å komme i kontakt med noen som har tvillinger hvor begge er født med klumpfot på begge beina...

Skrevet

Hei igjen,

Tusen takk for tilbakemeldingen.

Skrevet

Hei igjen,

Tusen takk for tilbakemeldingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...