Gå til innhold

Dilemma, tenke tenke...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi får tilbud om ei tomt. Men den er ikke byggeklar for om TIDLIGST 3 år, kanskje tom 4-5 år (tvilsomt det kanskje)... Vi har enebolig nå, men den er for liten, mangler 1 soverom. Håpet kanskje den tomta var klar om maks 2 år. Føler da at eldste barn på en måte begynner å bli for gammel på en måte, at behovet vårt er størst fra NÅ... Vi får antageligvis denne tomta noe billigere enn markedspris. Såvidt vi vet er det ingen andre tomter ledig i området vi ønsker å bo i, akkurat nå. Men vi vet at det kommer, sannsynligvis innen 1-1 1/2 års tid. Men den blir da dyrere kanskje oppimot 300 000 kr dyrere.

 

Så da kan vi:

A) Gå for første tomt som blir klar og betale ned noe mer gjeld enn det vi har i dag. Vi har behov for større hus nå, mest innen 1-2 års tid...

 

B) Vente på denne tomta (samme området, omtrent like områder de to) og sprengbetale enda mer på det vi har i dag. Men da har vi hatt behov for noe større allerede i 1-2 år, samt at det vil ta enda 1 å kanskje før huset er klart. Da er eldste (gulp) så stor at han kanskje tom må vurdere å flytte pga annen skolegang, og da har jo behovet forandret seg stort igjen... Og vi har på en måte "kommet over kneika med plassmangel"

Huset vi har nå er greit nok, ikke optimalt som du skjønner og det er endel ting som jeg gjerne ville ha forandret, men som ikke går å forandre uten at det koster uforholdsmessig mye...

 

Eller ett alternativ til, som egentlig er kanskje uaktuelt:

C) Bo som vi bor, bygge en stor garasje med loft, som vi kan innrede som oppholdsrom. Det koster endel og krever vel endel godkjenniner såvidt jeg vet...

 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom dere trives der dere bor ville jeg gått for alternativ C

Skrevet

Alle tre alternativene er i samme området, samme skolekrets. Alt i gangavstand til deres nåværende venner:)

 

 

 

Skrevet

Jeg orker ikke tanken på mer flytting, så jeg hadde sikkert valgt C

;o)

Skrevet

Hehe, ja det er styr å flytte. Men som sagt har vi for lite plass her, da. 1 soverom for lite og ca 5 skap for lite, og ingen plass å putte de heller:(

Skrevet

Jeg hadde gått for alt. A.

 

Dersom det ikke er mer enn ca 300 000 om å gjøre så hadde jeg tatt den tomta som ble byggeklar først.

Skrevet

Ja, det er det jeg heller mot jeg ogås. Men ble så motløs akkurat nå:( trodde de andre tomtene skulle være klare innen 1., maks 2 år - og nå ser det ut til å ble myye lengre. Ser ikke for meg at det blir noe i det hele tatt:(

 

jaja, skal egentlig ikke klage, har jo hus og får jo muligheten til å betale ned enda bedre og håpe at husprisene kanskje peker litt oppover igjen innen den tid.

Skrevet

Har lyst til å planlegge huset nå, reise til banken og få ordnet med lån også bruke tiden til å innhente anbud, ditten og datten, men kan jo ikke det nå, når vi ikke engang vet når vi får tomta. Kan ikke akkurat si at vi har tomt om en 2-3-4-5-6 år liksom. Høres ikke særlig seriøst ut.

 

Jaja, ble litt sutrete nå ja.

Skrevet

Men så søk på den garasjen med rom på toppen, da =o)

 

Sitt og tegn den selv, og planlegg.

 

;o)

Skrevet

hadde kjøpt tomten uansett.. dersom dere ikke skulle ønske å bygge på den når den tid kommer kan dere jo se på den som en invistering og selge den til kanskje, som du selv sier, 300 000 mere enn hva dere har gitt for den...

Skrevet

Tror ikke han som ska selge til oss er intressert i at vi gjør det på den måten. Han kommer til å vite at vi da har bygget og ikke kommer til å bygge igjen. Og han er for mye forretningsmann til å gå med på noe slikt:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...