Gå til innhold

Politikk; borgelig vs. sosialistisk regjering.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har diskutert politikk, og kjenner det virkelig koker i magen. Det er underholdende å føre en god debatt på norsk politikk, men ofte er det slik at man treffer på mennesker som nekter å godta at andre kan ha et annet syn enn demselv. Merkelig nok er det for det meste mennesker som stemmer AP og SV - som jeg møter - som er slik.

Det betyr ikke at jeg ensidig vil si at en borgelig regjering er noe å trakte etter, og jeg sier faktisk ikke at Frp er toppen, men sålenge det faktisk finnes saklige argumenter i debatten, fortjener de å høres, uansett om man er for Ap eller Frp. Og både Ap, Sv, Frp og Høyre har noen gode saker. Fordi vi ikke alle er like, og dessverre opplever ulike sider av velferdsstaten Norge/trygdesystem/helsevesen/etc, sier det segselv at vi vil ha ulike meninger om hvilken politikk som bør føres.

Jeg blir fryktelig irritert når noen faktisk har den holdningen at "Jeg har rett, alt annet er feil, og dersom du mener noe annet har du ikke tankevirksomhet nok i toppen til å skjønne bedre."

Jeg er ikke Anti-sosialisme, men har ingen problemer med å se at den politikken som føres nå ikke hjelper skolene, sykehusene eller eldreomsorgen i særlig grad! Positivt er det selvfølgelig at barnehagene har fått et løft, men hvor lenge holder det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, lei av den debatten jeg. Kan vi ikke bare bli ferdig med valget snart.

Folk vil alltid være misfornøyd, og vil alltid ha den siden som ikke sitter i regjering. Og når de borgelige kommer til makta vil de skjønne at det er ikke så lett jobb likevel, og bryte like mange løfter, utrette like like selv, og folk vil syte like mye etter motparten. Og de rødgrønne vil stå å breie ut seg med hvor mye bedre de kan gjøre jobben. Så bytter vi om etter fire år, og vi er igang igjen..

Skrevet

Valget mellom pest eller kolera? ;)

HI

Skrevet

Min erfaring er at det ikke nytter å diskutere med de som sverger til frp's politikk, fordi de er som regel de som er minst opplyste om hvordan ting egentlig fungerer, og har stort sett informasjon og argumenter direkte fra homgang eller et eller annet svada-diskusjonsprogram.

Lavere bensinpriser -jada, stem frp! Trenger ikke mer, bare jeg kan kjøre den svære jeep'en min på skauen når jeg skal på jakt!

Skrevet

Og du stemmer derav overens med min oppfatning av "jeg vet bedre enn deg" debattanten - som mener frps velgere kun stemmer blått fordi det gir dem lavere bensinpriser og lavere skatt.

HI

Skrevet

13:07 25.07.2008: Det er sånne som deg jeg kjenner jeg blir matt av å diskutere politikk med. Som er så stigmatiserende ovenfor en stor gruppe mennesker, samtidig som du er såå lite opplyst som tror et så stort parti får alle stemmene på bakgrunn av lavere bensin priser. Hadde det vært så enkelt, hadde det vært gjort noe med for lengst...

Hva har AP kommet frem med i det siste? Stoltenberg regjeringen har hatt så mange oppvasker på bakrommet at jeg kjenner det koker når Kolberg sitter og snakker om FrP sine mulige feilskjær i en eventuell regjering. Kan ikke Kolberg konsentrere seg om å fronte sin egen politikk, så tvilerne IKKE går til FrP da- om det er så prekært? Kan ikke huske sist han talte på vegne av sitt eget parti?

Og lønnsoppgjøret som nettopp har vært gir private barnehager kjempeutfordringer. En privat barnehage "taper" 15000 kroner i snitt pr ufaglært hode nå med siste løftet. Det har allerede ført til at mange vasler nedleggelser og sammenslåinger.

Ved¨å fjerne kontantstøtta blir ytterligere 50.000 barn stående i kø her...

Vi har hytte på sørlandet. Og det er ikke bensinprisen som plager meg- det er de dårlige veiene. Nydelig fra Oslo til Tønsberg- så er det bråstopp. Når du kommer til Bommestad "kjører du rett i Lågen" ved litt høy fart- som travle feriemennesker ofte har.. Så at det burde legges mere kroner i tryggere og bedre veier er det vel ingen tvil om.....

Rød grønn regjering- jeg kjenner jeg grøsser.... Dronninga selv må gå av pga skatteunndragelse. Hun har også latt være å byggemelde bygg på sin eiendom, og hun har leid ut noe som ikke er godkjent for utleie. Så kommer hennes arvtager, og sier han ikke har gjort noe som ikke tåler dagens lys. Så går det to dager før det kommer frem at han har eierinteresser i selskaper som ikke er aktive men likevel urettmessig mottar støtte fra det offentlige!

Kristin Halvorsen som finansminister.. Jaja, en post måttte jo hun få også. Men å både være finansminister OG partileder burde kanskje vært skilt på... Denne regjeringa har gjort de fattigere enda fattigere og de rike enda rikere. Dette er da stikk istrid med deres eget partiprogram??

Det er så mye hemmeligshetsskremmerier... Så mye som aldri kommer frem. Som unntas offentligheten.. Sosialistene bruker masse tid på å snakke nedlatende om de borgelige. Som om det kommer de som ikke har bestemt seg tilgode??? Det er rett som det er ramaskrik om alt som "vil komme frem i dagens lys ved FrP i regjering"... Som om det får blitt noe verre enn de skinnhellige sosialistene?

Noen bygger broer i sin bygd.

Noen roterer om kabalen på Veterinærhøyskolen og flytter den hjem til sin hjemkommune Ås. Ihvertfall så langt det lar seg gjøre.. Uten å ta lærdom av hva som var skrekken i Storbritannia når man begynte å legge univeristeter med friske dyr sammen med forskningen og syke dyr. Man fikk straks smitte på friske dyr, og epidemier det ble vanskelig å bli kvitt...

Noen får minister poster de aldri skulle hatt, og nekter å fortelle sannheten når Statsministeren spesifikt spør.

Skal vi bare glemme kommunene, styrt av de røde som gamblet med innbyggernes penger? Som ikke har råd til å stille lånegaranti for BARNEHAGER engang?????

Kanskje dere som utelukkende snakker så rødt at det nesten rosa må utvide horisonten litt??

Skrevet

Signerer HI og JAPP.Bra skrevet.:)

Skrevet

Nei, det stemmer nok ikke helt, men som jeg sa "av min erfaring" så er dette gjeldende.

Har folk gode argumenter og gjennomtenkte svar er jeg den første til å sette pris på det i en diskusjon.

Er åpen for andre meninger -spesielt på de områdene der jeg ser at "mitt" parti kommer til kort!

Skrevet

Huffda, Japp...Som jeg sa over her. MIN ERFARING!

Jeg bor i et samfunn hvor dette er gjeldende. De menneskene jeg møter her er ikke særlig politisk engasjert annet enn det som direkte angår de. Kan ikke snakke for alle andre av frp's velgere, men kun de jeg har truffet...ergo:stigmatiserer jeg ikke.

Det med bensinprisene var bare et eksempel, og et eksempel som er reeltt ikke bare noe jeg tok ut av tynne luften.

Med hensyn til resten av innlegget ditt....puuh....

Skrevet

JAPP

Ved¨å fjerne kontantstøtta blir ytterligere 50.000 barn stående i kø her...

Hva mener du med det? Nysjerrig skjønner du =)

Skrevet

JAPP. Å bygge veier og broer er prosjekter som gjerne planlegges i både 10 og 20 år, blir litt for teit å skylde på den sittende regjeringen her.

Dessuten er det så vidt jeg vet alt besluttet utbygging av E18 helt til Kristiansand, det er bare det at alt kan ikke bygges på én dag. I dag er det ferdig frem til Tønsberg, men det bygges da videre. Denne utbyggingen har foregått i over 10 år, og tar nok enda noen år til.

Og når det gjelder barnehager er det vesentllig fler plasser nå enn for bare et par år tilbake. De har ikke full dekning, men stor fremgang er det. Klart det tar tid å bygge, så sånn sett tåpelig av Halvorsen å love full dekning innen så kort tid når det ikke er dem det står på. I flere kommuner står det på at der ikke er nok kapasitet i byggebransjen til å klare å bygge ut alle så raskt.

Dette vil forøvrig gjelde uansett hvem som sitter i regjering.

Skrevet

Ikke rart dere ikke tør å signere med nick...

Hvem tror du bestemmer sakslistene som fremmes???

Posisjon eller opposisjonen??

Skrevet

hahahaha, du er på anonymforumet da eller trodde du det var gamle dager og at du befant deg på kranglesiden?

Skrevet

Kan trøste deg med at kranglesiden eksisterer enda.

Er det mer du ikke er opplyst om?

Registrerer bare at det ikke er noen som rakker ned på grupper av mennesker eller enkeltpersoner som tør signere med nick...

Må du krangle om alt for å bli hørt du da?

Skrevet

Heisann Japp :-)!

Ute på tokt?

Skrevet

Jeg er ikke forrige anonym, men har ikke noe problemer med å signere det samme med nick.

Har enda til gode å møte et oppegående menneske som stemmer FrP. Høyre blir faktisk noe annet. Alle de andre store psrtiene har faktisk en politikk som henger på greip, de har bare litt forskjellig ideologi. Høyre driver verdikonservativ og økonomisk liberal politikk, mens AP er sosialdemokratisk, og SV er sosialistisk. Men hva er FrP? Jeg får aldri deres regnestykke til å gå opp, og jeg skjønner ikke hvilken verdeiforankring de har for det varierer fra uke til uke. Det er dette som definerer et populistisk parti, og man må mangle grunnleggende politisk innsikt for å kunne stemme på et slikt parti.

Er forøvrig enig i at det er irriterende å snakke med mennesker som er helt fastlåst i sine meninger. Jeg har venner som stemmer både Høyre og Venstre, selv stemmer jeg SV, men jeg har ikke problemer med å forstå deres tankesett. Jeg er bare ikke enig, men det er en annen sak. Men jeg har faktisk ingen venner som stemmer FrP, og det er neppe tilfeldig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...