Gå til innhold

Om fortidlig fødte barn....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal man redde barn som blir født i uke 23,24,25,26 uansett koste hva det koste vil??

Nei mener jeg fordi barn som blir født så fortidlig ender som regel opp med store skader eller senskader som man først ser i skolealder eller som tenåring....

Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg mener helt klart at man skal redde alle babyer som kan reddes. Uansett hvilken uke barnet blir født i.

Skrevet

Jeg mener at det er et vanskelig og ofte et sårt tema å diskutere, og passer seg kansje ikke innpå denne siden hvor noen faktisk kan ha opplevd å føde i f,eks, uke 25.

I tillegg så er dette et anonymt forum som gjør det lettere for folk å være brutalt ærlig, noe som ikke egner seg i alle situasjoner.

Skrevet

Er faktisk mange som er friske selv om de ble født tidlig, så jeg mener JA redd de som kan reddes. Det er tross alt er menneske, mødrene velger ikke selv å føde så tidlig. Å barnet er jo som oftest (!!) veldig ønska, å da synst jeg de fortjener å leve!! Det er såpass mange som sliter med å bli gravide, å har da noen prøvd å bli gravid i mange år skal de da bare gi opp barnet sitt om det blir født i f.eks uke 25?

Sånne siskusjoner passer seg egentlig ikke her inne!!!

Men jeg velger å være

Skrevet

diskusjoner skulle det være

Skrevet

Skulle likt og høre deg si til legene at de ikke skal redde barnet ditt om du føder i uke 24. Jeg er sikker på enhver mor/far kommer til og gjøre alt for at legene skal redde deres barn uansett.

Skrevet

Her til lands har vi i ugangspunktet ressurser nok til å tilrettelegge for at også de barna med store premature skader kan få et fint liv, så ja de skal reddes. Et annet etisk dilemma er hvor lenge en skal holde på med "gjennoppliving" hos de som tydeligvis har det veldig smertefullt. Vanskelig å svare på, så hvert enkelt prematurt barn må få individuell vurdering, kan ikke sette noen standard på spørsmål om menneskeliv.

Skrevet

vi har et barn som ble født i uke 23 og jeg må bare si at hadde det skjedd en gang til så ,nei....høres fælt ut,men sånn som vi lever med vår jente(3 år)hun er blind har cp og hjerneskade, er 100% pleietrengende livet ut! det er inn og ut av sykehus,tilsyn døgnet rundt, hun har store smerter og er i sin egen værden hele tiden. jeg elsker henne,men ville aldri klart å sett et barn gå gjennom det hun må en gang til.

Skrevet

Nei ,jeg syns ikke man skal redde de som er født ekstremt fortidlig (alt før uke 26-27)For de barna får som regel store skader og lever i smerter og sin egen verden resten av livet ..Da syns jeg heller de skal få slippe.....

Og de barna som blir født 3 mnd eller mer fortidlig får som regel sen skader som ikke oppdages får de er større .Og det er fakta...

Jeg er selv født nesten 3 mnd fortidlig og har en mild form for cp (som jeg har slitt veldig med) som ikke ble oppdaget før jeg var 11 år .

Når jeg var 7 år ble det oppdaget at jeg var blind på høyre øye og døv på det høyre øre .Har heldigvis fått tilbake synet...

Jeg var var veldig heldig som ikke fikk større skader men de fleste er ikke så heldige..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...