Gå til innhold

Behov for utstyr - min erfaring (langt og utfyllende!)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legger dette dagbokinnlegget her. Så vidt jeg husker var jeg mest opptatt av utstyr i 2. trimester. Har nettopp skrevet denne listen til meg selv og tenkte jeg skulle dele den med dere ;)

Dette er hva jeg har hatt bruk for og ikke i løpet av de første 3-4 månedene med baby. Fullammer. Bor slik til at jeg er avhengig av bil til det meste. Baby er født i begynnelsen av april.

Soveplass:

-Babykurv med lammeskinn og uro over i stua. Står på hjul og kan enkelt flyttes rundt. Har vært brukt masse, baby elsker å sove i den og roet seg faktisk bedre der enn noe annet sted da han var nyfødt. Den fargerike uroen som henger veldig lavt har vært super underholdning og stimuli, og har hjulpet ham til å lære å gripe.

-Vugge på soverommet vårt ble for liten etter tre måneder. Litt vanskelig å få ham til å ville sove der i begynnelsen, var nødt til å kle den med et digert dynetrekk og rulle sammen et fleeceteppe i hodeenden for at han skulle like seg der. Veldig praktisk å kunne vugge ham i søvn. Ikke vært noe problem ved overgang til sprinkelseng.

-Sprinkelseng fikk vi behov for da han vokste ut av vugga etter tre måneder. Kjøpte en knall blå en på Ikea, hvor det er mulig å heve bunnen, og som man kan kan ta av den ene siden på etterhvert. Baby elsker den og sov som en stein den første natta.

-Gulpebeskyttelse var nødvendig da vi fikk en skikkelig supergulper. Tok en helt flat billig overmadrass fra Jysk og klippet opp til babyputestørrelse, sydde langs kanten og la putetrekk på. Begge deler kan vaskes og sparer oss dermed for masse lakenskift. Overmadrassen er så flat at den ikke fungerer som en pute (babyer skal jo ikke ha pute). Har en i senga og en i dag-kurven.

Andre møbler o.l.:

-Vippestol har kun vært brukt når vi spiser, slik at baby kan sitte med oss ved bordet. Også kjekk å låne bort til besøkende babyer ;)

-Lekegrind har vi fått behov for nå ved tre måneder, da babykurven i stua begynner å bli for liten. Vi har hund og dermed er det kjekt å kunne holde baby adskilt. Kommer til å innrede lekegrinda som kurven og bruke den til soving i begynnelsen. Trenger en med to bunnhøyder og hjul.

-Leketeppe / babygym i klare farger. Baby fikk den da han var ca 2,5 måneder, først da fikk han behov for den. Elsker å leke med den og koser seg både på rygg og mage.

-Dyne til å ha på gulvet som baby og mamma kan ligge på sammen. Kjempefin å bruke både ved lek, amming og stell/påkledning. Tar den med rundt i huset og ut på fine dager. Bruker den også under babygymmen nå som baby har begynt å rulle fra mage til rygg.

-Mykbag til å ha på verandaen til dagsoving. Har hatt den stående oppå en putekasse og bruker myggnett på den. Veldig kjekk her hvor den er litt upraktisk å bære ut hele kombivogna (liten leilighet).

Tekstiler:

-Helseteppet har vært flittig brukt til alt mulig, og jeg skulle gjerne hatt fler. Har klart meg med ett, men skulle helst hatt et til reising og ett til å ha liggende i bilen sammen med trillen.

-Fleecetepper har vært kjekke å ha til tur og som underlag når lille baby har ligger i sofaen.

-Ullfleeceteppet er uunværlig i sengen nå om sommeren. Veldig kjekt å kombinere med helseteppe for enkel varmeregulering i løpet av natten. Ullfleece er dessuten ikke så brannfarlig som vanlig fleece, og ull regulerer varmen supert.

-Massevis av små frottékluter til hånd/ansiktsvask og gulping. 25 stykker var ikke nok...

-Store gaskluter til skulderbeskyttelse på mor ved gulping. Har fire, men skulle hatt fler.

-Smekker som tres over hodet istedenfor borrelås er kjekke å bruke når baby gulper hele dagen. Kan ligge med dem på uten at det gnager.

-Smekker med borrelås er fine når man begynner med grøt.

Barnevogn:

-Trille med mykbag og feste for bilstol: Genial oppfinnelse, gjør korte ærend med sovende baby mye enklere. Mykbagen gjør trillen om til en fin liggevogn for nyfødt. Plassbesparende og svært brukervennlig. Gull verdt. Kan brukes i mange år siden det er sittedel med full liggestilling.

-Kombivogna har vært mest brukt til å gå tur i nabolaget. Kjempegod å trille og baby stortrives i den, men den er alt for stor og klumpete å ha bak i bilen (og jeg har stooor bil..).

Klær til baby:

*Gylden regel* Kjøp kun det du har bruk for akkurat nå! Du aner ikke hvor stor baby er neste sesong!

-Tynn pysj i ullfrotte er kjempefin å bruke som overtrekksdress på kalde sommerdager.

-Man trenger minst 8 bodyer, pluss kortermede nå på sommeren.

-Sommerdresser er supre å bruke i varmen (gutt).

-Det er ikke nødvendig med ti par sokker ;)

Klær til mor:

-Ammetopper i ettersittende stretch kan du få gratis av meg. Etter to måneder blir man veldig lei av å fremheve den sluskete bollemagen. Jeg bruker mye heller vanlige topper som henger løst over magen (typ tunika o.l.) som jeg bare drar opp når småen skal mates. Den finnes masse fint i klesbuttikene som fint lar seg kombinere med amming og ønsket om å skjule bollemagen ;)

Amming:

-Brystskjold/ammeskjold i latex var uunværlig den første måneden, uten det hadde ikke baby klart å suge på de super-duper-oversize brystene mine.

-Brystpumpe er super når mor skal bort eller ved begynnende brystverk.

-Tåteflasker, har 2 stk fra Dr.Browns og har brukt dem mye.

Andre ting:

-Sutteklut er super leke til baby som nettopp har lært seg å gripe. Min moste gaskluter helt til vi dro og kjøpte ordentlig sutteklut. Baby elsker den ;)

-Snor til smokken er veldig kjekt å bruke når man er ute, slipper å rote smokken (kan være veldig upraktisk til tider).

-De vokser fort ut av de minste bleiestørrelsene! Ingen vits i å hamstre i store lass ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tusen takk, er godt å lese andre sine erfaringer :)

Skrevet

Et lite tips fra meg også :

- Kjøp en nyfødt smokk å ha liggendes hjemme til etter fødsel... Sier ikke at du må bruke den, men hvis behovet skulle komme så er det godt å ha en i nærheten. Kjøp en i lateks og en i silikon. Gutten min likte ikke lateks, da var det greit å ha en i silikon også....

Gutten min brukte meg som smokk de første ukene.. Jeg ammet i eeeeevigheter om gangen før jeg skjønte at han bare hadde et stort sugebehov og ikke var sulten... det lettet mye med smokken da :)

Skrevet

Helt enig *Alviola+ROSAmage*. Har samme erfaring som deg ;)

Har noen tillegg også:

-Bæreselen har vært fin til småturer med hunden og på stranden. Baby elsker utsikten.

-Vi har ikke hatt behov for stellebord. Stellematte på vaskemaskinen og badebalje på gulvet har holdt i massevis (superbillig på Ikea).

-Min store mammarumpe faller fremdeles ut av alle vanlige bukser. Bukser med høyt liv og/eller lange topper fungerer best dersom man ikke er fan av blotting ;)

-De første seks ukene bruke jeg kun gravid-truser og -bukser (keisersnitt).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...