Gå til innhold

Hvordan startet deres premature fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sniker meg inn fra barn i magen i håp om at noen med erfaring kan svare. Er i fare for å gå ut i prematur fødsel. Lurte på åssen det startet for dere. Hadde dere noen indikasjoner på at dere skulle føde for tidlig? Er riene helt like som ved fullgått svangerskap? Er veldig bekymret og tenker masse på dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om riene er like som ved fullgått kan jeg ikke svare på siden begge mine barn har kommet for tidlig.

Første startet med for tidlig vannavgang 34+0. Jenta satt i seteleie og det var ingen fremgang på 3 døgn så det endte i hasteks..Uke 34+3

Andre startet med modningsrier, og siden jeg var i uke 34+1 så stoppet de ikke fødselen. 31 timer senere kom gutten på naturlig vis..Da 34+2.. Siden jeg ikke var fullgått lå jeg på sykehuset fra lukket livmorhals slik at de hadde litt kontroll over situasjonen.. I dette siste svangerskapet hadde jeg tegn til at barnet vile bli prematurt veldig tidlig. Var innlagt med kort og myk livmorhals allerede i uke 24+0..

I begge sv.sk har jeg hatt masse kynnere.. Med nr 1 fra uke 15 og nr 2 fra uke 12.. Om dette er av betydning vet jeg ikke. Legene skjønner ikke hvorfor jeg ikke klarer å bære barna fullt ut. Er ikek noen grunn til at de skal komme for tidlig..

Skrevet

Med 04-barnet var det vannavgang i uke 33+?. De prøvde å sette meg igang flere ganger. Til slutt ble det drypp. Jenta var veldig syk ved fødel pga at hun var infisert av Gruppe B streptokokker (GBS). De sier at det var GBS som var skyld i den premature vannavgangen.

Med 07-barnet var det vannavgang i uke 26+5. Også denne gang var GBS syndebukken. Pga at jenta satt i seteleie ble det keisersnitt i 27+1 når jeg fikk feber og viste tegn til infeksjon...

Skrevet

Fødselen min startet helt uventet med vannavgang i uke 33+0. Jeg var i fin form hele svangerskapet, også dagen vannet gikk. Merket ingenting på forhånd.

Vet ikke hvordan riene er i et fullgått svangerskap, siden jeg bare har en som er født prematur.

Lykke til videre i svangerskapet, det går helt sikkert fint:)

Skrevet

jeg fikk bare vondt i ryggen,veldige kraftige rier på natta skulle på kontroll på morran så gikk å ventet.legen sendte meg på sykehuset.da jeg kom dit hadde jeg 8 cm åpning,da var det ingen vei tilbake

Skrevet

Min første fødsel startet med at jeg først kjente lite liv i magen, og tre dager etter begynte riene. Begynte svakt men ble sterkere og sterkere. Dro på sykehuset på natta men ble sendt hjem ( de mente de bare var kynnere..) Neste dag kl ti dro jeg inn igjen og da hadde jg 8 cm åpning..

Var i uke 31-0

Siste fødselen nå i år var i uke 32-0 og startet helt likt, kjente lite liv og tre dager etter kom hun.. Var på sjekk på sykehuste og riene startet mens jeg var der, men jeg ville ikke innse det og dro hjem.. Men var som sist at det ble mer og mer, de forsøkte å stoppe det da jeg dro inn igjen på kvelden men det gikk ikke,

Jeg har jo også kun født prematurt, men innbiler meg at riene er likt som vanlig.

Jeg fødte for tidlig pga blodpropper i morkaka.

Hvor langt har du kommet nå da? Får håpe du slipper prematur fødsel, men om det skjer så husk på at det veldig veldig ofte går bra og babyen er i de beste hender på nyfødtintensiven!

• 2 uker senere...
Skrevet

Med 06 så ble jeg innlagt med blødning og magesmerter. Og da utførte de hastesnitt pga mistanke om morkakeløsning. Det var det ikke, og de fant ikke årsaken til smertene i etterkant, født i uke 32 +2

Med vår nå 4 uker gamle frøken, kom samme type smerter i uke 31, men ble holdt igjen på sykehuset til uke 32 +0 , da gikk vannet og det ble hastesnitt igjen

Skrevet

Jeg har 2 nydelige jenter. Den første som ble født i mai 05 kom rundt termin (11 dager før) og den siste som er født i mars 08 kom 7 uker før termin. Fødslene var ganske lik, jeg fikk for tidlig pga omgangsyke med kraftig oppgast og diare. De mente det var dette som satte igang fødselen. Jeg har hatt 2 kjappe fødsler under 4 timer på dem begge.

Riene og smertene synes jeg var helt lik, merket ikke noen forskjell på prematur fødsel og til termin.

Masse lykke til : )

Skrevet

Min første premature fødsel startet ved vannavgang, ble satt i gang etter to døgn på sykehus. Var bare en månede prematur.

Min andre premature fødsel startet med rier, var ikke så kraftige som med de som var født til termin. Siden jeg blødde masse hele svangerskapet, så hviste jeg at det var stor fare for prematur fødsel. Fikk lungemodningssprøytene i uke 24. Jeg trodde egentlig at det bare var kynnere, men fikk det skjekket siden faren for prematur fødsel var stor. Da var det 4 cm åpning og legen mente det ikke ville virke å prøve å stoppe fødselen. Dessuten var jeg 32 uker på vei.

Jeg hadde svakere rier med denne fødselen enn med de andre (har født 5 ganger, 2 prematurt) På fødselsskjemaet om fødselen står det at jeg hadde dårlige rier gjennom hele fødselen. Vil tro at dette ikke gjelder alle som føder prematurt. Likevel fødte jeg ganske raskt.

Jeg har en som er født 4 dager over terminen, en som er født 2 uker før terminen og en som er født 3 uker før terminen. Riene var ganske like med dem og jeg har født raskt med dem alle.

Skrevet

Her startet det med "magekrampe".

Hadde absolutt ingen indikasjoner på at jeg skulle føde for tidelig.

Frisk, rask, oppegående og så godt som ingen plager gjennom svangerskapet. Bortsett fra litt halsbrann og kvalme.

Plutselig får jeg masse magesmerter, nærmest kramper, og i løpet av et halvt døgn begynner jeg å blø. Da kastet jeg inn håndduken og ringte sykehuset. Får etterhvert vite at "krampene" er rier, og fødselen i full gang.

Siden jeg kun har født en gang, aner jeg ikke om de lik som fullgått svangerskap.

Uansett vil du skjønne på et tidspunkt at det er fødselen som har startet.

Snakk med din helsesøster/jordmor om bekymringene dine, for det er ikke noe godt å gå med slike tanker. Dessverre kan også psykisk stress påvirke i negativ retning, så få noen positive tanker inn rundt dette, så kanskje det hjelper litt.

Lykke til i alle fall. Måtte babyen bo der inne lenge ;)

Skrevet

Startet ikke idet hele tatt, ble planlagt keisersnitt i uke 34 pga svangerskapsforgiftning med tilhørende svært høyt blodtrykk, lite fostervann, vekstretardasjon.

Skrevet

Startet med vannavgang og påfølgende rier 33+0 på vei.

Helt uten forvarsel.

Har en stor, frisk og rask gutt på 14 mnd nå :o)

Skrevet

Vannavgang 33+6, ble lagt inn, og det ble ks 34+2 pga seteleie og GBS. Men alt gikk heldigvis bra! Han ble ikke smittet og det var bare det å lære seg å spise som gjorde at vi ble tre uker på sykehuset.

Skrevet

Starta med skikkelig vonde ureglemessige rier 6dager før jeg fødte. Var innlagt fra tirsdag til fredag fordi modningen hadde begynt. Fra torsdag til fredag hadde jeg 1cm,men modninga gikk så tregt at jeg ble sendt hjem. Søndag kveld ble jeg lagt inn igjen med rier med 2min mellomrom og 3cm åpning. Mandag morra 9.56 fødte jeg en flott gutt. Han ble født i uke 34+5.

• 2 uker senere...
Skrevet

Min premature fødsel startet med vannavgang mindt på natten. (5 uker for tidlig)

Hadde sliti masse med kraftige kynnere fra uke 14 i svangerskapet, masse inn og ut av sykehuset under denne tiden pga. det hele tiden virket som han kom.

Dagen før jeg la meg den natten vannet gikk hadde jeg følt meg rar i magen (litt løs i magen også). Jeg og mannen min lå å småpratet og koste med magen før vi sovnet, hvor vi hørte masse _sterke_ kneppelyder fra magen (vi ante ikke hva det var da, men fikk vite senere at det var Felix som festa seg i bekkenet) Hehe..:-)

Fødselen tok 36 timer...

Skrevet

Innlagt på sykehuset i 1,5 uker før med svangerskapsforgiftning. Frøkna viste ingen tegn til å ville ut, men så sto det om livet til både henne og meg, så da ble det prematurbaby i uke 35+0. Gikk helt strålende med den lille. Er frisk som en fisk hun!

Skrevet

Kjente at det rant noe varmt nedover lårene mine, i uke 33. Blod. Hjeeelp! Ringte sykehuset og fikk tilsendt en ambulanse. Keisersnitt med en gang. Gikk veldig bra.

Tungt at mini ikke kunne ligge på samme rom som meg. Jeg gråt mye pga det :-) Snart 2 år siden nå, men jeg koser ekstra mye med mini hver dag for å ta igjen det tapte, he he.

Skrevet

Glemte å skrive at pga av at morkaken lå foran åpningen startet blødningen plutselig. Ble vel for stort press på den... eller noe sånn.

Skrevet

startet i uke 25+5 med vannavgang etter 3 uker på sykehus:) livmorhalsen var nesten åpen i uke 22+6..

Har nå en sønn som er frisk og rask på 5 måneder ....1,5mnd. korrigert for termin:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...