Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! jeg har en valp på snart 7 mnd, som er ganske sjalu. Hver gang jeg koser med samboeren eller ungene,står han bare å bjeffer og prøver å komme imellom oss. Nå er det bare 3 uker igjen til termin,og jeg begynner å lure på hva jeg skal gjøre for å forebygge sjalusien hans? Er det noen som er i lignende situasjon som kan gi meg noen gode tips? Vet dere om noe forum eller internett sider for de med hund? Blir takknemmelig for svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er dette en hannhvalp? Det finnes også dominante tisper, men det kan høres ut som du har en hann. Hvis han/hun ikke tåler at du koser med andre i familien, har du sannsynligvis et hierarkiproblem. Det vil si at hunden anser seg som høyest i rang og at du er hans eiendom. Du og de andre gjør derfor noe ulovlig når dere har fysisk kontakt uten tillatelse. Det finnes mange bøker og enda flere meninger om dette temaet. For at dette ikke skal utarte seg, er det viktig med noen tiltak. Tiltakene må være konsekvente og ikke noe du bare gjør i en periode, spesielt siden han viser slik atferd allerede ved 7 mnd.

De aller enkleste tiltakene (som gjør straff, frustrasjon og sinne overflødig - hunden forstår ikke hvorfor du er sint likevel):

- Hunden må alltid sitte før han får gå ut eller inn ytterdøra og inn og ut av bilen. Familien går ut etter rang. Dvs alle menneskene først - SÅ hunden. Han bør heller ikke få gå først inn eller ut av rom i huset. Da tar han lederrollen og er den som forflytter flokken.

- Matskåla skal ikke stå nede hele tiden. Sett ned mat morgen og ettermiddag. Fjern skåla med en gang han forlater den, selv om det er mat igjen. Ta på ham og snakk med ham mens han spiser. Ta bort skå\la innimellom og sett en tilbake med en gang igjen. Dette er for at han ikke skal forsvare mat i tillegg til at det befester din/deres rolle som flokkleder/e

- Ta deg tid til å kose med hunden innimellom og sørg for at han etterhvert ligger på rygg under kosingen. Positiv kontakt! Når hunden slapper av ligger han på rygg eller oftest på siden. Da har du en balansert avslapping. Når han ligger slik skal han få være i fred for unger. Det er viktig at ungene ikke får kave opp og leke ukontrollert med hunden. Dette er fordi barn ikke forstår hundens kroppsspråk og det kan fort ende med at hunden setter seg over dem i rang. Du kan dermed få et problem med at hunden f.eks forsvarer mat eller stjeler mat og leker fra ungene som han så forsvarer.

- Sørg for at hunden får nok mosjon og et tilpasset hundefor (finnes mange dårlige). Hunder er prisgitt deg og blir fort frustrert dersom han ikke får utløp for all sin energi (dette gjelder spesielt raser som er spesialisert for ulike typer jakt). Frustrasjonen forplanter seg ofte til handlingsmønstre og atferd som ikke passer inn i familielivet. En velfungerende, lykkelig og avbalansert hund trenger også mentale utfordringer i tillegg til mosjon. Det vil si at du kan f.eks gjemme maten hans i kong, lære nye triks og øvelser som dere gjør ute og inne, eller søk etter godbit. Slike øvelser og mosjon bør gjennomføres minst to ganger om dag - det optimale er mye oftere, men når man har barn osv....

Det er flere ting man kan gjøre, men disse er grunnpilarene og det man MINST må gjennomføre :) Det er jo ikke noe mindre ansvar med hund enn med barn. Du finner masse flott informasjon på www.canis.no. Der er det altfra forum og netthandel, til eksperthjelp og håndfaste råd. Når du er bevisst å utfordringen allerede nå, er jeg sikker på at du snart vil få kontroll på hvalpen din. Det viktigste er at hele familien har den samme innstillingen. Det er vanskelig å få en avbalansert hund dersom ikke hele familien kjenner spillereglene og følger dem konsekvent. Lykke til :)

Skrevet

Tusen takk for alle de gode rådene! Det er en hannhund ja. Har vært ganske sløv med å gå turer med han, for jeg har vært så utrolig sliten i dette svangerskapet. Så han er nok ganske frustrert til tider pga det vil jeg tro. Men nå skal jeg prøve å ta meg sammen,å følge rådene dine. Tenkte også å begynne med agiliti for at han skal bli mere stimulert. Vet noen når hunden kan begynne på det? Og er det noe som blir anbefalt? Har også tenkt på dressur kurs, men er redd for at det kanskje er for sent?

Skrevet

Dressurkurs er aldri for sent!

Når du kan begynne med agility avhenger av hva slags hund du har. Jo større den er, jo lenger bør du vente, fordi de store vokser mye og lenge, og man skal passe seg for å overbelaste skjelettet under vekst. Vi har en stor hannhund på 60 kg. og vi har f.eks. først gått på skiturer med han nå i vinter da han var to år gammel.

Skrevet

så fint å høre at det aldri er for sent med dressurkurs! Da tror jeg nok det er smart å begynne snart. Takk for svar.

Skrevet

Tviler på at det å sitte før han får mat og lov til å gå ut, hjelper stort i mot deres problem... -Hunden min gjør det (vi kan faktisk gå ut uten at han tar maten i skåla), men han vil gjerne være med å kose fordet! Nå ser ikke jeg det som noe problem, han går ned om han får beskjed. -Her er det bare å være konsekvent, sørge for at han går å legger seg om han får beskjed om det....- uten å straffe/ta han på noen måte, -i starten veit han ikke hva som kreves av han.

Meld deg på et kurs du, ev. ta noen privat timer (men pass på at det er faktisk trening, og ikke bare atferdstime der dere snakker om hva dere bør gjøre). Det trenger ikke å være så veldig dyrt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...