Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Ser du snart er utdannet jurist, kan jeg få spørre deg hva du gjorde etter videregående? Har ei niese som brenner veldig for akkurat dette, hun skal starte i 3. klasse på vgs, men er usikker på hva hun skal gjøre videre om hun skal bli jurist! Hvor lang er utdannelsen?

Hadde blitt glad for svar :o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal en bli jurist, saa maa en jo studere Rettsvitenskap da, ved universitet. Det er et femaarig Master.

Rettsvitenskap har de i Tromso, Oslo og Bergen. Lavest er snittet i Tromso, Bergen er det vel paa 53 poeng kanskje, mens i Oslo har det vel pleid aa ligge paa 56.

Skrevet

Okei :-) Hun tar realfag og har utrolig gode karakterer ;-) Tusen takk for svar!

Skrevet

Jeg har gått etter gammen cand, jur ordning som er 6 år på Universitetet.

Etter ny studieordning, heter det nå Master i rettsvitenskap, og det er 5 år på Universitetet. Man kan, som siklis allerede har sagt, studere i Oslo, Bergen eller Tromsø. Snittet var ganske høyt i Oslo i år, 59.6 tror jeg? Litt usikker på akkurat dette, men det kan man sjekke opp.

Jeg søkte og kom inn rett fra gymnaset. I "min tid" (jeg begynner jo å bli gammal, hehe..), så valgte jeg samfunnskunnskap (veldig nyttig fag å ha), rettslære og språk på gymnaset. Det heter sikkert noe annet alt sammen nå, så der kan jeg ikke hjelpe deg så mye.

Niesen din ville sikkert hatt god nytte av å oppsøke en studieveileder. Ellers finnes mye nyttig (og unyttig..) info på www.uio.no

Skrevet

Det er hvis man soker som ordinaersoker og ikke primaer det da... Da jeg sokte (i fjor) var vel snittet paa 56 eller 57 paa primaer, det var jo hoyere paa ordinaer... Det kan uansett sjekkes ut paa www.samordnaopptak.no

Skrevet

Hun valgte å ta realfag fordi da får hun ekstrapoeng i noe form? Usikker på akkurat dette, men.. Tusen takk for svar :-)

Skrevet

Jeg vet ikke hvordan det er med den nye vgs reformen, men da jeg gikk paa vgs saa fikk jo realfags og fordypningspoeng. Naa skal fordypningspoengene fjernes, mens realfagspoengene skal beholdes, men tror de skal gjores noe med de ogsaa, usikker paa hva.

Skrevet

Jeg greier ikke henge med på de reglene der i det hele tatt:-p

Beste er sikkert å ta kontakt med studieveileder (men mitt inntrykk er at det er jammen ikke alltid de har så god peil heller...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...