Gjest Skrevet 24. juli 2008 #1 Skrevet 24. juli 2008 Jeg ser at kostholdet sklir litt ut nå på sommeren. Ungene er mye sammen med besteforeldre og får mye godterier. I sola blir det mye is og saft. Måltidsrutinene sklir ut når vi får en annen døgnrytme. Jeg synes det blir litt for lenge med to måneders ferie når det blir sånn! Faren synes vafler er helt ok frokost eller kveldsmat, men der er jeg ikke enig! Det blir så mye sukker! Kjenner jeg begynner å få litt sukkerhysteri nå, men orker ikke ødelegge ferien med å krangle med mann og unger om hva de putter in munnen. Flere som har dette problemet? Hva kan gjøres? :-)
Tommage♀♂ Skrevet 24. juli 2008 #2 Skrevet 24. juli 2008 Merker det godt her også, vi er mye sammen med andre, og da blir det ofte servert kjeks, kaker, is osv. Til middag blir det gjerne grilling med marinader, salater av alle slag osv, ikke alltid like sunt det heller. Men trøster meg med at ungene er ute og i aktivitet hele dagen, og da forbrenner de gjerne litt ekstra? Og tenne pusser vi, så satser på 0 hull... Men det var da virkelig sån det var da jeg var barn også, det var jo mye derfor det var så gøy med sommer!! Men jeg prøver å skjære opp litt melon, lage smoothies osv, det kjøler ned på solskinnsdager det også=) Og isvann er delig leskedrikk!!
Gjest Skrevet 25. juli 2008 #3 Skrevet 25. juli 2008 Ja, det er viktig at ungene har det gøy! Men... problemet er at de blir SURE av dårlig kost, og da får de det ikke så fint. I dag var jeg flink! Vi skulle grille, og jeg klarte å styre unna pølsene i butikken. Tenkte at nei, nå skulle de få spise av det andre jeg skulle lage: Diverse kjøtt, salater og maiskolber. Da vi la maten på grillen, etterlyste 7-åringen pølser, og ble like sur som forventet da svaret mitt var at det ikke ble pølser i dag. Hun fikk kyllingfilet. Litt småsur begynte hun å spise på kyllingen, og til en viss forbauselse hos meg sa hun etter en stund: "Jeg vil ha enda mer kylling. Jeg ER så glad i kylling!" Sånn kan det gå... vi voksne er kanskje ofte forutinntatte på hva ungene like rog ikke liker, og tror at de liker det som er minst sunt.
ScaryMama Skrevet 25. juli 2008 #4 Skrevet 25. juli 2008 Ja, er enig i det at voksne antar at unger liker det som er mest usunt. De gangene vi har grillet sammen med andre har mange blitt overrasket over at Nikolai ikke vil ha pølser på grillen, men biff eller laks.
Northernlights Skrevet 26. juli 2008 #5 Skrevet 26. juli 2008 Merker det der, vi også. Men skylda er ingen andres enn oss foreldrene...Altfor mye lettvintmat.
Gjest Skrevet 26. juli 2008 #6 Skrevet 26. juli 2008 Jepp! Men som jeg antyder ovenfor her: det skal ofte mindre til enn vi tror! Men vi voksne blir jo litt late på sommeren vi også... går inn i feriemodus og tar fri fra både det ene og det andre. Og kanskje vi fortjener det?
Northernlights Skrevet 26. juli 2008 #7 Skrevet 26. juli 2008 Jeg synes det er altfor lettvint hr i USA mht maten. Alt er så lettvint, og jeg har latt meg rive med. I morgen skal vi ha fiskeboller i hvit saus og potet ;o) No more chicken nuggets...hehe
Dunder Skrevet 26. juli 2008 #8 Skrevet 26. juli 2008 Er enig med deg i at det er fryktelig unødvenidig med vafler til frokost når man vet ungene vil få et par is i løpet av dagen.. Det er vel mer hjerterått å nekte en unge en is midt på dagen i 30 varmegrader når alle de andre spiser is, enn å nekte de vafler til frokost..?
Gjest Skrevet 26. juli 2008 #9 Skrevet 26. juli 2008 Ja, det er lett for. Merker selv at det frister lite å stå inne i heten og lage skikkelig mat... Men 1 uke med chips og saft er ok - ikke 2 mnd.
fox`y Skrevet 26. juli 2008 #10 Skrevet 26. juli 2008 Jeg har lagt inn rutine på d hoss gutta, vi spiser frokost før vi går ut, Lunch er brødskive eller yoghurt, middag forbreder jeg litt i forveien så d slipper å bli så mye stress. Men d blir litt lettvindt når d er varmt ja,men fisk,kylling spiser vi en del av:O) i varmen får 3 åringen is vær dag ja,spiser d jeg oxo. men gutta drikker kunn vann og er veldig aktiv. jeg er absulutt ikke noe redd for sukker hehe. så gutta kan også få en sjokolade utenom liksom. jeg har gitt beskjed til naboene at vist de vill gi han noe utenom så spør meg først. greit me litt kjekse osv. Det blir rutiner på d igjen når sommern er over:O) men godt å kose seg litt ekstra i go været. vækta mi vise litt for mye kosing hehe.
piano♫ Skrevet 26. juli 2008 #11 Skrevet 26. juli 2008 Da vi var på ferietur (bil, bil, bil og camping) ble det litt so-so. Nå når vi er tilbake igjen har vi stramma kraftig inn, uten at vi dermed er hysteriske. Vi spiser frokost sammen før vi går ut, det er viktig, merker jeg. Grovt og godt brød eller knekkebrød med sunt pålegg. Melk. Lunsj spiser vi også sammen, gjerne noe påsmurt mat ute i sola. Juice. Middag: Jo, det kan bli litt mye grilling, men vi prøver å variere både det vi har på grillen og tilbehøret. Salat er en selvfølge. Det viktigste er å samle alle sammen til spising, da blir det mer "ordentlige" måltider av det, og behovet for mellommat minker. Kveldsmat spiser ungene inne rett etter barne-tv. På denne måten får de 4 gode måltider pr dag. Mellommåltider er som hovedregel frukt eller litt yogurt, vann er tørstedrikk. Smoothies er lykken i livet. Saft har vi ikke. Vi serverer gjerne juice om det kommer små lekekamerater på besøk. Blir gjerne en is eller to i løpet av dagen, men ungene er veldig glade i "mamma-is" også, dvs at jeg fryser de selv av drikkeyogurt, juice, smoothies eller lignende. På den måten blir det i alle fall _litt_ sunnere. Jeg trenger å miste noen kilo, har satt i gang en liten offensiv på dette, og da må familien bare henge på. Trener i tillegg, da ;-).
*TINCO* Skrevet 26. juli 2008 #12 Skrevet 26. juli 2008 forstår at du ikke syns vaffler er bra forkost og kvelds, men det går an å redusere sukkermengden i de, og noe som gjør de litt mer næringsrik er hvis du bruker havregryn i de... faktisk veldig godt
Gjest Skrevet 26. juli 2008 #13 Skrevet 26. juli 2008 Synes kostholdet er helt utmerket nå på sommeren. Vi spiser mye salater, frukt og drikker masse vann, så en is i ny og ned og litt saft skader slett ikke ;-) Det jevnes jo ofte ut..hehe
Pixie Power Skrevet 26. juli 2008 #14 Skrevet 26. juli 2008 Synes det er enkelt å spise sunt om sommeren, jeg :-) Masse salater og grillet mat. Frukt i massevis, og vann. Vi gir ikke saft istedet bare fordi det er sommerferie. Er man vant til å ha vann som tørstedrikk, så drikker man jo det også i varmen. Spiser når vi er sultne, så rutiner sklir ut, ja. Men det funker greit. Eneste det blir mer av enn ellers av "usunne" ting, er is. Og det synes jeg er helt greit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå