Gå til innhold

Noen som kan litt om blodtrykk???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selv har jeg et veldig lavt blodtrykk, noe jeg anser som bra..... med tanke på at begge foreldrene mine har hatt hjerteinfarkt. Hvor pappa døde og mamma overlevde med en liten operasjon etterpå.

Men greia er den at mamma har nå et veldig høyt blodtrykk.... Og hun stresser i vei med ting som jeg synes er helt unødvendig.

Men nå var blodtrykket hennes på 220 på 100.

I forhold til mitt 96 på 50 så høres det jo unektelig høyt ut..

Men er det farlig høyt???? Jeg vet jo at jeg har større risk for å få et infarkt enn det hun har for å få et nytt...

Men likefullt blir jeg litt engstelig.... Hadde jo vært fint å ha mamma en stund til....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ooohh - det er veldig høyt. Er du sikker på at det er riktig målt?

Dersom det er det, er jeg overbevist om at legen som har målt det vil sette i verk tiltak, enten det dreier seg om kostendring/fysisk aktivitet eller medisinering. Et såpass høyt blodtrykk må man prøve å få ned.

Når det gjelder stress, så spiller det selvfølgelig en viss rolle men det er jo forskjell på positivt og negativt stress. Holder hun på med ting hun liker, eller er det "masete" stress?

Vi har forresten samme blodtrykk - merker at jeg blir svimmel av for mye trampoline med unga...! c",)

Skrevet

Ja det var visst bytte av blodtrykksmedisin nå. For de hun har tatt var visst ikke særlig tess.

Jeg vil kalle det negativt stress, for hun er livredd for å gå glipp av noe.

Så hun sier ja til alt enten hun vil eller ei.

Ja trampoline eller å stå opp om morningen, same, same (engelsk altså, som i samme, samme....)

Skrevet

Får håpe det blir bedre - men da bør hun nok ta rev i seilene som heter lang kysten. Men det er rart med det - hvis man er typen som er sosial og vil ha med seg alt, er det nok ikke lett å la ballkortet stå åpent.

Du får prøve å prate med henne.

Når det gjelder trampoline lle rstå opp om morgenen, så tror jeg at jeg må velge stå opp om morgenen - alternativet er jo ikke noe særlig... c",)

Trampoline er jo også veldig sesongbetont, mens stå opp gjør vi jo hver dag.....

Lurer forresten på - kan vi kansje sette opp trampo'n på låven, så kan unga hoppe hele året?

Skrevet

He he he...mente at jeg ble like svimmel av begge deler:o)

Men jeg lever fint med blodtrykket mitt, det ble bare litt for lavt i svangerskapene.... Men mener noen sa at det ikke var så uvanlig.

Nei, jeg får stramme henne opp.

Og det er jo veldig vanskelig....for hun er jo hypokonder i tillegg.

Så hun klager like mye over en flis i fingeren som over et blodtrykk som rekker til taket....

Ikke så lett å vite når man skal ta henne seriøst da.... Når det ropes ulv i tide og utide.....

Skrevet

Oj det var høyt ja :0(

Håper medisinering tar ned blodtrykket, ett flott kjerringråd jeg faktisk veit virker, spis bananer....Virka på tanta og kusina mi med skyhøyt blodtrykk, en om dagen.

God bedring til mammaen din.

Skrevet

Takk for gode bedring ønsker,. Men hvordan står det til hos dere da???

Skrevet

Blodtrykk som rekker til taket, hahaha - den var vittig!

Du får skremme henne litt da vettu ;-)

Men høyt blodtrykk er jo ikke bra, så da fikk jo hypokonderen rett. Håper du får henne til å ta det på alvor.

Og fra spøk til alvor - jeg skjønte atte du ble like svimmel av begge deler, det var bare det at jeg sitter her og nyter en kald halvliter eller tre, og da blir man litt tullete c",)

Jeg skal nemlig jobbe i helgen, så da har jeg helg nå. All den turnusjobbingen skulle vært myyyyye bedere betalt, man blir jo døgnvill hver eneste uke, jo..................! c",)

Skrevet

Kanskje jeg skal ringe henne i natt og si BØ!!!

Neida, men som du sier hypokonderen får som regel rett til slutt.

Jeg er sikker på at det står "hva var det jeg sa" på gravstenen til hypokondere rundt om i det ganske land:o))

Skrevet

Ikke skrem henne for mye, da - det er ikke bra for blodtrykket, vettu c",)

Skrevet

Uff da, høres ikke greit ut.... Men ikke la ditt bli høyt nå da, fordi du skal prøve å overbevise henne om at hun lever for aktivt!

Det er ikke alltid greit å prøve å lære disse foreldrene våre at de bør leve livene sine annerledes........men å fortelle om evt farer ved høyt blodtrykk, hvorfor ikke, selv om legen hennes helt sikkert har gjort det også. Og om hun er hypokonder så vet hun nok det meste om det. Noen i den kategorien blir jo rett og slett litt gira av en "diagnose" også.....så kanskje ikke rette for mye fokus på det??

Men jeg skjønnner at det ikke er lett!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...