Gå til innhold

Angående å bygge opp bilstolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan da aldri tenke meg at det er særlig sikkert å bygge opp stolen med tepper o.l som jeg leser andre her inne gjør for at ungen skal sitte bakovervendt uten at hodet tipper frem. Mener å ha lest at det IKKE må gjøres. Eller tar jeg helt feil?

Jar satt mini forovervendt av nettopp den grunn at stolen blir for bratt når den er bakovervendt. Føler meg ikke trygg på den oppbyggingen, og mener da at sikkerhetsfordelene ved bakovervendt går opp i spinninga

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I bruksanvisningen til jr sin nr 2 stol - sto det ettertrykkelig at den skulle stå rett i setet, uten teppe eller noe annen under for at den skulle stå stødig og sikkert - og med riktig vinkel. ¨

Om det hadde vært ok med mer helling bakover, hadde de nok laget det på setet....

Jeg stusset derfor litt da Reflex har for salg en sånn skumplast rør dings til nettop dette formålet.

Skrevet

Æ blir vel slakta,men vet dokker ka? at det bryr æ mæ ikke om ;-)) Vi byggde opp bilstolen med små treklosser da mini som nu e snart 2 år satt bakovervendt =) Når mini nu etterhvert ska sitt i "storstol" så kommer vi te å gjør det om igjen eller bruk pledd =)

Skrevet

alle gjør selvfølgelig hva dem selv vil, men hvis det er for at dem skal sitte bedre, så er det jo bare å sette dem forovervendt. det gjør mini, og ingen hodevipping og ingen "ulovlig" fiksing på stolen...

Skrevet

Det står vel i de aller fleste bruksanvisninger for bilstoler at de IKKE skal bygges opp med tepper eller klosser eller tilsvarende.

Veldig tøft av deg mizz25 å ikke bry seg om slikt assa...! Hvem bryr seg om ungens sikkerhet liksom..så lenge man slipper å kjøpe ny bilstol.

Skrevet

Mintcondition ;-)))) Klart æ bryr mæ om det... Vil ikke flytt en unge på 5,5 mnd fremovervendt heller da =) Så vi bygger opp littegranne =)

Skrevet

Saken er at hvis det forekommer en kraftig kollisjon så er d ikke sikkert setet sitter fast ordentlig,..er jo en grunn til at d ikke er anbefalt å bygge d opp...:/ løse deler flyr ofte ut av posisjon selv om de virker faste..

Skrevet

mizz25, du sa faktisk over her at du skulle gjøre det når hun kom over i storstol... og da mener jeg det er mye bedre å kjøpe fremovervendt heller.... når hun er 5,5 mnd, så stiller saken seg annerledes, men oppbygging er fremdeles farlig...

Skrevet

Men bilstolen fungerer ikke optimalt i en kræsj om man bygger opp stolen. Ergo; bilstolen er ikke trygg lengre...hva er da vitsen?

Skrevet
En oppbygd bakovervendt stol vil fungere som en utskytningsrampe, fordi ryggen på stolen ikke er bratt nok til å ta i mot unger når den kommer i kollisjon, men heller sender den i stø kurs fremover. Men kjør på, det viktigste er jo at ungen sitter bakovervendt, ikke at ungen er sikker i bilen.
Skrevet

Man kan skrive harmdirrende innlegg her inne til de som har ungen forovervendt før konfirmasjonsalder, og hevde seg selv nesten perfekt fordi man gjør der på den RETTE måten.

Skrevet

Hva med å kjøpe en gooo myyyk nakkepute til barnet istedet for å gjøre en feil ifht sikring i bil?? En nakkepute kan brukes foran også så hodet hviler på den..det gjør vi..den er myyyyk og sikker..

Skrevet

vi fikk sjekka det på en bilforretning først før vi gjor det =)

Skrevet

Da har de ikke peiling...desverre...alle vet jo at det ikke r sikkert å bygge opp et sete..

Skrevet

stol heller på instruksjonsboka hvor det står at det ikke må gjøres, enn hos en bilforretning...

Skrevet

*knegg* sant nok. Det viktigste er at man har sitt på det tørre, sånn om folk ikke ser for nøye etter ihvertfall.

Skrevet

det hadde jeg aldri gjort.

de laget for at de skal være sånn. man vet ikke hvordan setet vil reagere i en kolisjon hvis man bygger det opp.

og jeg vet mange syntes barnet sitter for mye i disse baby stolene, men det er fordi at hvis man legger det formye bakover så kan babyen fly ut av stolen.

men men hvis man ikke er så redd for at det skal gå galt så kjør på.

Skrevet

og forresten jeg hadde ikke hørt på de i den bilforetningen altså. ring de som prduserer den stolen du har du. så skal du nok få høre om hvor "lurt" det er å bygge det opp. men for all del du må gjøre som du vil. jeg hadde IKKE turt altså.

Skrevet

Barn på 9-10 mnd har ikke vondt av å sitte bratt..det er helt opp til foreldrene å begrense kjøringa og kjøpe nakkepute som de kan legge hodet på...nakkepuuuuute foran...

Skrevet

MEN HALLO?! Det er vel ikke farlig om hodet tipper framover vel?! Ville tro at om man krasjet mens barnet sov ville det være bra, for da slapper musklene i nakken av.

Skrevet

Hehe... Ser dokker blir meeeeget engasjert en torsdags kveld ;-) vi har da ikke tatt i bruk storstolen enda,mini sitt i babystolen enda å blir nok å gjør det i 4 mnd te,UTEN å bli byggd oppover ;-p... Så innte da e det da ikke noe å diskuter =)

Skrevet

Daaah, det samme gjelder jo om 4 mnd da smarting:) heehee..

Skrevet

Hahaha,ja men har ikke sagt noen om at vi kommer GARANTERT te å gjør det,blir uansett å snu forovervendt når ungen e ett år så det blir ikke aktuelt uansett =)

Skrevet

Hvorfor sier du da at du skal gjøre d? jaja, samma d da..forovervendt på 1 år er ikke bedre etter min mening...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...