husmus &2 Skrevet 24. juli 2008 #1 Skrevet 24. juli 2008 Jeg har egentlig ikke brydd meg så mye om å lese om fedrekvote, siden far ikke har tenkt å benytte seg av det. Men når jeg har permisjon på 44 uker, får jeg da 6 uker mindre fordi han ikke ønsker å benytte seg av det? Og det er selvsagt ikke mulig å få overført hans uker med utbetaling til meg... Hvorfor må NAV ha sommerferie?! Argh.
Mrs. Bouquet Skrevet 24. juli 2008 #2 Skrevet 24. juli 2008 Kan du ikke se om du finner svar på NAV, har ikke i hodet antall uker osv. Men den summen av uker en har til rådgihet så må de fordeles slik at far tar minst 6 og du tar minst 9, velger en av dere å ikke benytte dere av de ukene forsvinner de. Resten av summen kan dere dele som dere vil, eller for dere; del du tar alt.
MintCondition Skrevet 24. juli 2008 #3 Skrevet 24. juli 2008 Ja, "vil" han ikke ha perm så mister dere de ukene. Utrolig merkelig ting å ikke ville forøvrig, men det får bli mannen din sin sak..
husmus &2 Skrevet 24. juli 2008 Forfatter #5 Skrevet 24. juli 2008 Det er ikke så merkelig det når han allikevel er hjemme, men det er nå vår sak. Jeg har sjekket på nav sine sider, og de skriver som vanlig kryptisk. Hvis han tar ukene så får vi fortsatt ikke penger i den perioden, så det spiller vel strengt tatt liten rolle.
MintCondition Skrevet 24. juli 2008 #6 Skrevet 24. juli 2008 Er vanskelig å vite at han uansett er hjemme utifra dte du skriver da. Men uansett, om dere allikevel ikke får penger i de ukene så spiller det vel liten rolle som du sier. Du kan jo alltids søke om å få overført de ukene til deg, men tror de pleier å være temmelig strenge på det.
husmus &2 Skrevet 24. juli 2008 Forfatter #7 Skrevet 24. juli 2008 ops, jeg er visst sløv, hadde jeg lest ordentlig så er det fullt mulig å overføre det når han ikke har krav på det. Da var den brannen slukket...
sekke Skrevet 24. juli 2008 #8 Skrevet 24. juli 2008 min samboer var student og fikk derfor ikke tatt permisjon. etter at fikk bekreftelse på at han var student ved høyskolen søkte jeg om å overføre ukene til meg. det gikk greit. kanskje det samme gjelder hvis mannen ikke har inntekt. men de fleste har vel det i en eller annen form. om det så er sosialtrygd,uføretrygd,lønn ol. men har mannen "vanlig" jobb og ikke vil ha permisjon så faller den bort.
"Liten" lykke Skrevet 24. juli 2008 #9 Skrevet 24. juli 2008 Jeg ønsker ikke å være noen gledesdreper, men det er nok godt mulig du mister de 6 ukene uansett.... Fra folketrygdloven: § 14-12. Uttak av fedrekvote Dersom morens yrkesaktivitet i opptjeningstiden har svart til minst halv stilling og faren fyller vilkårene for rett til foreldrepenger, er 30 stønadsdager (6 uker) av stønadsperioden forbeholdt faren (fedrekvote). Faren kan ta ut fedrekvoten uten hensyn til om vilkårene i § 14-13 første ledd er oppfylt. Fedrekvoten kan også tas ut samtidig med at moren tar ut graderte foreldrepenger på opptil 50 pst. av valgt sats, se § 14-16. Det kan gjøres unntak fra bestemmelsene i første ledd dersom faren på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet eller er innlagt i helseinstitusjon. Forhold som nevnt i første punktum må dokumenteres med legeerklæring. Det kan dermed hende at du mister de 6 ukene dersom mannen din ikke kommer inn under unntaket i tredje ledd.... Sjekk det opp med nav når du har mulighet....
husmus &2 Skrevet 24. juli 2008 Forfatter #10 Skrevet 24. juli 2008 Dette fant jeg endelig på NAVs nettsider: Når foreligger det ikke rett til fedrekvote? * Dersom far på grunn av egen sykdom er helt avhengig av hjelp for å ta seg av barnet. Det kan da settes fram krav overfor NAV lokalt om å få overført perioden til mor eller få utsatt perioden med fedrekvote. * Dersom mor er alene om omsorgen for barnet og har rett til foreldrepenger, overføres ukene med fedrekvote til henne. * Dersom far ikke har rett til foreldrepenger (ikke har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene), overføres ukene med fedrekvote til mor. Siden han ikke har rett til foreldrepenger grunnet ikke har hatt inntektsgivende arbeid i det hele tatt, og det inkluderer absolutt alt, itte no trygd her i gården nei, så går jeg utifra at jeg leser rett på NAVs nettsider. Han skal begynne å studere til høsten, men jeg antar dette ikke har noen innvirkning.
sels Skrevet 24. juli 2008 #11 Skrevet 24. juli 2008 Hei. Jeg skjønner godt din frustrasjon når det gjelder nav. (jobber til daglig på lønninskontor så da har man litt kontakt med de, er ikke alltid like lett å bli kloke på).Det eneste jeg kan foreslå for deg som du vil forhåpentligvis få det beste svaret av er å ringe til nav. Du trenger ikke ringe ditt lokale nav for å få denne informasjonene. De har som regel et sentralt nummer som du kan ringe til for slike spørsmål. Men jeg vil også tolke det du fant på nav slik at du kan få overført hans uker til deg. Jeg håper for din/deres del at det går i orden for det er ganske surt hvis du/dere taper disse ukene. Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå