Dr. Google Skrevet 24. juli 2008 #1 Skrevet 24. juli 2008 Jeg blir så forvirra! Noen sier man kan se kjønnet fra uke 11 , andre sier uke 13 , mens andre sier heelt andre ting.. Noen som vet hva som er riktig ? Står forskjellig på nettsider om baby å.
ChellBell - har født! Skrevet 24. juli 2008 #2 Skrevet 24. juli 2008 Man kan se kjønnet veldig tidlig, men før uke 16 så er kjønnsleppene til jentene så hovne av de ser ut som en penis. Jeg har sett noen ul bilder av det og trodde det var en liten snurrebass Derfor pleier de ikke å ville si noe om kjønnet før man skal på ordinær ul mellom 17-21 uke.
Eline på vei med nummer to Skrevet 24. juli 2008 #3 Skrevet 24. juli 2008 I følge Tidsskrift for norsk lægeforening ( http://www.tidsskriftet.no/lts-pdf/pdf2005/3408.pdf ) så kan man se kjønnet så tidlig som uke 12: "Ved ca. 12 uker regner man med at genitalia kan visualiseres med ultralyd hos 87–100 %, og at fosterets kjønn kan bestemmes hos 86–100 %. Ved 18 uker kan genitalia identifiseres hos 84–91 % av alle fostre, og fosterets kjønn kan bestemmes hos 93–99 %." Men det krever jo godt utstyr, god tid og en dyktig lege. Svært mange leger kvier seg for å si kjønn så tidlig siden det er ganske så små forskjeller. (Og Bioteknologiloven forbyr helsepersonell å opplyse om fosterets kjønn før utgangen av 12. uke med mindre mor bærer på alvorlige kjønnsbundede sykdommer)
Dr. Google Skrevet 24. juli 2008 Forfatter #4 Skrevet 24. juli 2008 Jeg går til spesialist og det blir sikkert innvendig denne gangen også, skal 1 august, da er jeg 14 uker
Eline på vei med nummer to Skrevet 24. juli 2008 #5 Skrevet 24. juli 2008 Innvendig UL i uke 14? Da har jo livmora kommet ganske så langt oppe og man får vel utvendig UL vanligvis (jeg var på UL da jeg var 10+5 og fikk utvendig UL...). Er forsåvidt ikke noe pluss med innvendig UL så sent siden man ikke får like god "utsikt". Uansett så er det slettes ikke sikkert du får vite kjønn da, en ting er om det er mulig å se skillet (fostre utvikler seg i rykk og napp), en annen om den i magen ligger slik at man får sett noe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå