Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, vi venter en liten en i begynnelsen av november og siden det blir et vinterbarn lurer jeg på om noen har erfaring fra hva jeg burde ha i vognen? voksipose eller saueskinn+dundyne? Saueskinnet regulerer temperaturen slik at det hele tiden er behagelig for barnet.Men hva er mest praktisk? kom gjerne med erfaringer, tips eller egne valg=)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg brukte voksipose sist gang. Gutten vår er født i februar. Jeg var så fornøyd med den at jeg sydde en til vinterpose og to sommerposer og kjøpte orginale trekk til disse. Voksiposen er laget av rein ull og regulerer også temperaturen veldig godt. Jeg brukte også saueskinnspose og det så ut som om ungen trivdes svært godt i denne. Problemet med voksiposen er at den er ganske ruvende og slik alle disse nye barnevognene er laget er det faktisk ikke plass til en voksipose og en baby på 3 mnd oppi. Derfor er jeg denne gangen veldig i tvil hva jeg skal gjøre. Skal jeg gå på en klassisk barnevogn av duo type med romslig bag eller bytte ut voksiposen for en mer moderne vogn. En stor fordel med voksiposen er visst man er i byen og skal handle eller på cafe eller noe slikt, for da kan du åpne posen helt slik at babyen ikke blir varm. Og er det skikkelig kalt ute kan du pakke ungen ned så det er bare nesetippen som stikker fram. En saueskinnspose synes jeg blir noe åpen oppe, men det er jo ikke verre enn at man bruker et teppe for å få det lunt å godt. Men igjen, er det plass til det i f.eks Teutoniabagen eller Easy Walker Sky baggen? Jeg har bare prøvd voksiposen oppi baggene til de ulike vognene i butikken når jeg har vært der, og jeg synes det er alt for trangt.

I tillegg er det mye lettere (og rimeligere) å gjøre rein en utgulpet voksipose enn en skinnpose. For da tar du bare av trekket og vasker det. Og når ungen blir litt større og får melk/kjeks/frukt el.l i vogna, blir det VANVITTIG mye gris, og da er det greit å kunne vaske trekket. Skinnet må renses og det er dyrt. Men begge deler fungerer jo helt utmerket og det er jo å beskytte barne fra kulde og trur nok de sover like godt i begge deler:-) Lykke til med ditt valg

Skrevet

Jeg arver en saueskinnspose av moren min som hun brukte til ungene sine da vi var små, så jeg satser på det, i alle fall til jeg finner ut om det fungerer eller ikke... Den ser ut som om den er ny, faktisk. Dessuten er de voksiposene utrolig dyre! Hva som er best har jeg ingen anelse om, dum og førstegangs som jeg er. :)

Skrevet

Hvilken pose ville du gått for i en "moderne vogn" med noe mindre bag?

(Siden du skriver du må bytte ut voksi-posen..)

Skrevet

Jeg har kjøt EasyKid fra lilleprinsen.no og den er super!

Lest masse bra om den fra fornøyde kunder, så det var avgjørende for oss.

Det er norsk design, dun, pen og lett og den kan gjøres om til en spedbarnspose slik at man ikke trenger å ha så mye pose og stoff nede i vognen. Spedbarnsposen varmer mer også fordi det ikke kommer så mye unødvendig luft nedi der.. Den har utttak for sele, liten siklepute i flanell og antiskli-sak så ikke bebisen sklir ned i posen.

Nå til høsten kommer det også sauseskinn til å ha nedi posen.

Skrevet

Huff, vanskelig dette! Er blitt anbefalt å ha saueskinn nedi vognen og i sengen (kan brukes i syden også for å la temperaturen bli mest behagelig for abrnet) Men blir det varmt nok med bare en dyne over barnet tror dere?

mange spørsmål som førstegangsfødene!

PS! Bagen på vognene er ikke så stor nei!

Skrevet

Vi hadde i utgangspunktet tenkt å kjøpe voksipose, egentlig av to grunner: vi er mye på teltur, og det hadde vært greit å slippe å kjøpe nye "soveposer" hvert år + at trekket på voksiposen kan tas av å vaskes (høres veldig praktisk ut). Denne dunposen fra EasyKid så heller ikke dum ut, i og med at den kan forlenges med alderen. Ser jo helt klart poenget med at voksiposene kan bli store nedi en barnevogn.... Men er det noen som har prøvd å vaske Easykidposen? Er veldig tvilsom til å vaske dunposer og hvordan de blir i kvalitet etterpå!

Skrevet

Jeg var innom en butikk her i Tromsø og spurte litt om de ulike posene. Jeg synes også at disse easykidposen så veldig praktisk ut og lekker av utseense også=) Men når jeg sporte betjeningen om dene posen var hun ikke svært positiv (hun haddde selv fått barn for 1 år siden og brukt den selv) Hun sa at når barnet ble eldre og skulle sitte i vognen ol var denne praktisk ,emn som spedbarn anbefalte hun den ikke. Hun nevnte også det med å få vasket den at det var upraktisk!

Skrevet

Jeg har ikke vasket Easykid posen min ennå, men det skal visst ikke være noe problem.

Skrevet

Det så mange lette og enkle dunposer på markedet nå, så jeg anbefaler det framfor voksipose. Sist hadde jeg odenwälder lammy xl dunpose med lammeskinnsinnlegg, denne var lett å vaske, er vindtett vanntett, enkel i bruk og tar liten plass i vogna. Nå trenger jeg pose til begge barna og har kjøpt en easykidpose, denne virker like god som odenwälder, men har et forlengerstykke slik at den kan brukes lengre. Har vasket den på vanlig vask i maskin og tromlet den, akkurat like fin. Ettersom jeg vet må man dele opp voksiposen og sende den ene delen på rens. Selv liker jeg ikke voksiposen, syns den er for dillete med knyttingene, blir ikke tett nok rundt hodet og er litt for uhameslig i bagen.

Skrevet

gravida 81

For å svare litt motsatt på dette med saueskinn. Selv syns jeg ikke saueskinn fungerer særlig varmeregulerende til "varme" babyer. Det blir altfor varmt for dem, og hadde ikke falt meg inn å brukt det i varmt vær, kun som ekstra isolering i kulden. I tillegg er det ikke alle som tåler ull, så å legge en baby rett mot skinnet har jeg ikke sansen for, syns det er vemmelig selv. I tillegg er det ikke helt safe med tanke på krybbedød

http://www.lub.no/oslo/lub.nsf/id/0CD04FA53E99464EC1257367002FF6E6?OpenDocument

Skrevet

Jeg vet ikke hva som er best, men jeg kjøpte saueskinnpose på Barnas Hus i dag til 50 %, så da ble det det :D

Håper bare den passer i Bugabooen jeg regner med vi kommer til å kjøpe nå så... :D

Den kan du jo også bruke i sengen, men jeg tviler på at vi kommer til å gjøre det.

Skrevet

Det er vel en viss sjanse for at et barn som er allergisk for ull også er allergisk for dun? eller er det bare gammelt wives-tale?

Skrevet

Det er sikkert en viss sjanse, men jeg faktisk aldri hørt om noe som er allergisk for begge deler eller at det har noen sammenheng.

Skrevet

Jeg har brukt saueskinnspose til mitt første barn.. Syntes ikke saueskinnsposen var så veldig bra, det er en som jeg brukte da jeg va baby, og mine tre søsken. Så den er en del slitt, spesielt i fotenden, så syntes jeg ikke den var så veldig lun.. Men nå til min neste har jeg faktisk tenkt å sy en pose selv, fant oppskrift på nettet... Her skal jeg da bruke dyne til fyll og sy på trekk, med glidelås i sidene. Dette bestemte jeg meg for ganske fort pga det er en "jungel" der ute for å finne pose som passer til de forskjellige vognene. Så en hjemmelagd pose får du i akkurat den størrelsen du vil! Men dette krever jo litt da (ikke at jeg er noe sy-kyndig) Andre som har sydd samme pose har kommet med sine erfaringer..

Lykke til i valget av pose!:)

Skrevet

Jeg anbefaler voksipose! Har to barn fra før og venter nr. tre og er ikke i tvil om at også denne gangen blir det voksiposen. Mine barn har sovet ute i alt slags vær og nesten alle slags grader og aldri vært kalde, posen vokser med barnet og er vel det av barneutstyr jeg har kunnet bruke lengst til mine. I skikkelig kaldt vær brukte jeg saueskinn under posen for ekstra god isolering. Får pakket godt rundt barnet hele vegen. Har brukt voksiposen i Simo-kombi bagen til barnet var 6 mnd. gammelt og begge mine har vært over 4 kg. v.fødselen! Jobber forresten i barnehage og erfarer utvilsomt at voksiposen er den varmeste posen.

Skrevet

Jeg velger Odenwalderpose til mitt barn. Slike poser kan du se på denne siden: http://www.toffeliten.no/index.php?main_page=index&cPath=4_21_106

Det er min førstefødte, så jeg har ikke prøvd den ut selv, men den er valgt ut fra mine erfaringer fra jobb i en småbarnsavdeling i barnehage. Der er det gjerne voksipose eller odenwalderpose det går i. Voksiposene synes jeg er fryktlelig store og klumpete. Synes ofte den er vanskelig å få tett nok rundt hodet når det er kaldt, og det er veldig mange av posene som har avslitte knytesnorer. Kvaliteten på de snorfestene virker ikke så god... Odenwalder sine poser (de med bamsen inni), har jeg ikke sett noen slike svakhetspunkter på, og de er lette å få så tett du ønsker det rundt hodet. Også er de mye mer letthåndterlige! Og tar mindre plass i vogna. Og for deg som dro mye på telttur: genialt med en dunpose som kan stappes til å bli bitteliten!

Skrevet

men hva er egentlig den delen bak posen til (den ekstra lappen liksom..), den med de knytesnorene? Mulig jeg er litt klønete som ikke helt skjønner hva den er til men..

Skrevet

altså den på odenvaterposen..

Skrevet

Her var det mange flotte erfaringer. Jeg synes det er interessant å lese om andre sine erfaringer og synspunkter også.

Til deg som går mye på tur oh sover i telt. Det gjør vi også, og egenvekten på voksiposen er alt for stor til at du kommer til å dra den med deg på tur. Ikke får du komprimert den heller. Vi kjøpte tidlig Ajungilak sin barnepose som du kan skøyte på i forenden etter som barnet vokser. Det er den posen som "hører til" pulk også siden den er en slags lomme bak som du trer over ryggen i pulken slik at barnet ikke sklir ned. I tillegg bruker vi en foret fjellduk utenpå posen når det er kaldt slik at du øker minimumsteperaturen med i hvertfall 10 grader og har du en maxiutgave av denne kan du sove vedsiden av ungen slik at du deler av din kropsvarme også. Fungerer utmerket!!!

Til dere som bruker dun pose: Dun kan vaskes i maskinen uten problem og tørkes i trommel med minimum tre tennisballer etterpå, da blir duna helt fin igjen. Jeg vasker både dunposer og dunjakker i maskinen. Men det finnes en god del dunprodukter som ikke er alergitestet og det kan barnet reagere på, går dog utifra at dagens barneprodukter består av renset og testet dun. En ting som er viktig å ta hensyn til med dun er at de mister sin varmeegenskaper når de blir vår, for da klapper duna sammen. Dette er noe å tenke på med små barn som gulper endel. Da blir posen liggende som et kaldt omslag mot kinnet. Disse små søte frottelappene som ligger inni de fleste posene i dag er bare dill. Fungerer ikke i det daglige.

Stramming av voksipose rundt hode gjøres i bakkant under en trekantlapp. Der kommer det ut to snorer som er til å stramme rundt hodet. Min voksipose har vært brukt hver dag i over tre år og har ikke løsnet en eneste gang i trådene. En annen stor fordel er at du kan kjøpe den plata som kan legges under bagen og bruke bagen som en mykbag og bære med deg. I tilegg er den veldig fin de første tiden som leketeppe når man er på besøk eller f.eks på babykino, da er det bare å brette det ut og la ungen kose seg. Og man kan skifte på babyen oppå der også.

Fordeler og bakdeler med det meste. Det viktigste er at man selv er fornøyd med det produktet man velger.

Skrevet

Vet du, det med vekta og størrelse hadde jeg ikke tenkt på i det hele tatt.... Jammen godt noen tok opp det! Mannen min verker etter å kjøpe eget "turutstyr" til nurket, så han kommer nok til å få blod på tann når jeg kommer med den betraktningen ;) Vi har arvet den gamle saueskinnsposen som mannen min lå i når han var liten, så da blir det vel å bytte på den og en eller annen dunpose da :)

Skrevet

Finnes utrølig mye bra turutstyr for små barn, man må bare lete litt.

Skrevet

Vi har arvet en voksipose. Jeg hater den, den er stor og tung og det er lapper og snorer overalt. Men, den er utrolig varm og god, (ingen fryser i en voksipose!), og jeg synes ikke det er verdt å kjøpe ny når vi har den. Men gruer meg til å "miste" en liten nyfødt langt nedi alle flappene..

Ved fritt valg ville jeg kjøpt dunpose med uttagbart saueskinn under(inni). Forelsket meg litt i Odenwalderposene, de ser varme og deilige ut. Men dunet bruker litt tid på å varmes opp, så et litt ullteppe (sånn fra nøstebarn, jeg har faktisk strikket selv) er nok kjekt å ha.

Vi har også arvet en saueskinnspose, brukte den før voksiposen kom, men den er helt åpen, og man må tette igjen med et teppe.

Om vintern er dyne for kaldt, då må du ihvertfall ha ullpledd også.

(Vel, med +5 grader og regn i Oslo blir det jo en annen sak da..)

Angående tur: Vi tok med voksposen (kunne kjøre vogna dit da, ellers er den for tung..) Da var gutten ca ett år, og han beveget seg så mye at bena stadig kom ut av posen (den er jo bare brettet), og jeg ble bekymret for kalde føtter.. Nå bruker vi pulk-posen til sovepose.

Skrevet

Hei!

Jeg venter også en liten i beg. av november og skal bruke saueskinnspose til han. Brukte den til førstemann som var høst/vinterbaby. er veldig fornøyd med den. det at den er mer åpen enn en vosksipose synes jeg ikke gjør noe, for babyen ligger godt inne i vogna og har bare godt av litt luft rundt seg så lenge han har en tett lue. (hvis dere skjønner hva jeg mener, litt knotete forklart.) Jeg pleide å ha en gulpeklut under hodet på babyen, så ble ikke posen grisete av gulp. Damen butikken sa at posen kunne vaskes i maskinen på ullprogram med vaskemiddel til ull og det har jeg gjort to ganger og posen ble som ny.

jobber på småbarnsavdeling i barnehage og der blir det brukt mye vosipose, jeg liker de ikke pga all knytingen, løse snorer, manglende snorer, store og tunge. synes også det blir for tett og klamt til tider, mens barna som sov i saueskinnsposer var ikke klam.

Skrevet

Driver i vognpose jungelen selv om dagen og vil bare nevne en pose jeg nettopp har kommet over... Den heter voksi urban.. det er en type pose som easykid osv, men med ull i den delen under babyen, og dun over... har bare sett den i brosjyre og på nettet siden den kommer til høsten. men føler at det er en pose man bør sjekke ut :) den kan også forlenges i enden.....

merkelig nok ligger den ikke på voksi sin hjemmeside, men mener den er å finne på reflex.no :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...