Gå til innhold

Ang. fastsettelse og innkrevning av bidrag


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har endelig fått fastsatt bidrag fra barnefar. (Søkte i februar)

Så fikk jeg et brev der det sto hvor mye jeg får i måneden osv. Sto og beløpene jeg får etterbetalt fra søknadsdato.

Så jeg ringte trygdekontoret for å høre når dette blirt utbetalt. Joda, de kunne fortelle meg at det fikk jeg når de hadde fått pengene av barnefaren. Hallo?? Det var jo hele poenget med å få dem til å fastsette og innkreve, slik at jeg var sikret pengene (fikk aldri noe av barnefaren)Det kostet meg jo og 800 kr å få dem til å gjøre dette...

Dette skjønner jeg ikke !

 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytt..Ingen som vet noe om dette...?

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Først må jeg si, WOW!!!! 5 mnd bare, ikke verst! Jeg søkte i januar, hørte ikke noe, ringte i mai og fikk beskjed om at de ikke hadde fått noe søknad... Så jeg søkte på nytt med virkning fra 1.juni, med beskjed om at det tar 8 mnd... fikk så nytt brev i posten om at saksbehandlingstiden var nå satt til 12-TOLV mnd!!!!!!!!!!!!!! Helt utrolig!

 

Så, hvor i landet bor du, om jeg tør spørre? ;o)

 

 

Ja, du får det når BF betaler... det er helt utrolig, for de kunne bare satt igang trekk fra han med en gang. Jeg håper BF her betaler alt på en gang, for om 1 år så er det nok noen kroner som ligger og venter på meg...

Gjest Sekretøsa
Skrevet

og ettersom jeg skjønte, så er det bidragsmottaker som skal betale den summen nav skal ha, for så å få det etterbetalt av bidragsyter?? Eller?

Skrevet

Å herreguuuuud, d var lang tid !! Er det virkelig mulig?

Jeg bor I bodø, heldige meg, hehe, not :)

Hva i alle dager er det de holder på med på trygdekontoret som gjør at det tar så lang tid.....

 

Ja, skjønte ikke det der, nesten hele poenget er jo borte når man likevel må vente til han betaler !

Men får se det positive i det da, blir jo en pen sum når det først kommer ;)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ja, så håper at det ikke tar så lang tid.. Hvertfall ikke når jeg i utgangspunktet søkte i januar! Ikke min feil at de roter med papirene!

 

Ja, det er det... Eneste positive er at han da MÅ betale! han slipper ikke unna....

Skrevet

Sånn jeg forstod det må begge betale gebyr. Men mulig jeg tar feil:)

Stemmer det at det blir trukket det man har fått i bidragsforskudd fra NAV ?

Skrevet

Joda, sant det. Hadde jeg ikke søkt hadde jeg nok ALDRI fått en eneste krone...

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ja, begge må betale, men tror du må betale alt i første omgang, også får du det tilbake? Litt usikker...

 

Det NAV betaler deg, tar de, ja...

Skrevet

Han steike, blir helt satt ut av dette systemet !

 

Skrevet

Systemet er tregt og vanskelig, men du, hvis du maser om at de trekker han, så gjør de det hvis han har en jobb, og fast inntekt.

 

Bor man i utlandet som jeg gjør, får man ikke bidrag hvis faren i Norge ikke betaler. Men gjelda øker jo,da. Jeg masa og masa, og til slutt så de på hvor dårlig det hadde vært med betaling hver mnd, så de trakk han.

Da fikk jeg etterbetalt litt hver mnd, og mer når skattepengene hans kom.

 

Jeg slipper forøvrig å betale for søknad om forhøyet bidrag, siden jeg bor i utlandet..

Skrevet

Så det hjelper å mase ja:) Hmmm :)

Fast jobb har han ja, og godt betalt, men penger til ungen sin, det vil han ikke ut med nei...Syntes det er trasig å måtte gjøre det på denne måten, hadde jo vært mye bedre om vi hadde kunnet hatt en privat avtale...eller...det hadde vi, men så aldri noen penger :S

 

 

Skrevet

Noen avklaringer :

 

1. Man kan fint ha privat avtale men ta innkrevinga via nav- sparer da gebyret og OM du fyller vilkårene for forskudd får du dette dersom bidragspliktige ikke betaler

 

2. Høres ut som Hi har fått bidragsforskudd. Bidragspliktige opparbeider seg gjeld, men betaler først den delen av gjelden sin som nav (staten) har lagt ut i form av bidragsforskuddet før han betaler gjeld til bidragsmottaker

 

3. Det er den eldste bidragsgjelden det betales ned på først ( for å ungå mest mulig foreldelse..)

 

4. Selv om bidraget nå er fastsatt + gjeld gjenstår innkrevingen... det kan også ta tid. Er bidragspliktige arbeidstaker kan TI gå inn med lønnstrekk, vanskeligere for selvstendig næringsdirivende desverre.

 

5. Dersom bidragspliktige har gjeld og man har kunnskap om at han får penger inn på konto ( litt større sum en til vanlig lønn etc, f eks bonus, arv, tippegevinst el) KAN ti ta beslag i disse pengene om de får kunnskap om dem... dette gjøres jevnlig bla ved utbetaling av tilgodebeløp i skatt...

 

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...