Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange her som skal ha det?

I så fall; hvorfor?

Noen som har hatt det før og kan si litt om hvordan det var?

Bare nysgjerrig og litt bekymret for fødselen :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette lurer jeg også på. Sånn i det store og hele, er det _bedre_ for kroppens del å føde naturlig? Hormonene som skal sette igang veien tilbake til normal, blir ikke de litt forstyrra av et keisersnitt?

Skrevet

Så lenge alt forløper normalt, er det bedre for både mor og barn å føde/bli født vaginalt, det er vel de fleste enige om. Det er færre komplikasjoner, og man kommer seg (gjennomsnittlig, vel og merke, unntak finnes begge veier) raskere etter fødselen. Det er også fordelaktig for barnet. MEN de fleste som tar keisersnitt, enten det er planlagt eller akutt, har som oftest en veldig god grunn til det, og da blir det selvsagt noe annet!

Ang hormonene vet jeg ikke sikkert - men hormon-nivåene i kroppen etter fødsel endres jo pga at morkaka er borte + melkeproduksjon kommer i gang etc, så jeg ser for meg at dette skjer uavhengig av hvordan fødselen har foregått? Men mulig det kan oppleves tøffere av en mor som har gått gjennom den store operasjonen et keisersnitt faktisk er, og jeg vet ikke om det kan ta lenger tid før ammingen fungerer. Kanskje noen som selv har tatt keisersnitt her inne vet noe om dette?

Skrevet

Hei på dere:)

Jeg fikk ks ved forrige fødsel. Det var hastesnitt da, går litt hardere for seg enn planlagt ks, men de har alikevel litt tid på seg.

Det er veldig få fordeler for å ta ks om det ikke er noe spesiell grunn til det, for eksempel baby i seteleie eller andre ting som kan gjøre en vaginal fødsel vanskelig eller umulig.

Ved en vaginal fødsel blir babyen full av adrenalin og andre hormoner av at den blir presset ut og er gjerne kvikkere etter fødselen enn en ks-baby. Den får ofte komme rett opp på brystet til mor og får prøvd å suge melk. Det får som regel ikke ks-babyer, ihvertfall ikke om det ikke var et planlagt snitt.

Når babyen blir presset ut ved vaginal fødsel blir også fortervann presset ut av lungene dens og babyen puster oftest selv etter få sekunder. Etter ks må de ofte suge ut vann fra babyens lunger før den kan puste.

Melkeproduksjonen kommer fortere i gang hos de som har født vaginalt. I gjennomsnitt dag to etter fodsel. Hos de som har hatt ks kommer melken i gjennomsnitt to dager senere.

Også er det oprasjonssåret: Du har ikke lov å løfte noe tyngre enn din egen baby før 6 uker etter et ks. Dette for at magemusklene skal få gro ordentlig. Det er ganske hemmende å ikke kunne løfte vogn ut og inn av bil, ikke kunne bære handleposer osv. Du får også sjenerelle smerter i oprasjonssåret som er vondt i mange uker ofte.

Etterriene er også verre for de som har hatt ks. Etter fødselen skal jo livmoren trekke seg sammen igjen og det gjør den med krampe/rieliknende bevegelser. Det er vondt når det er et stort sår i den. Det kjennes ut som fødselsrier. De første dagene gråt jeg meg gjennom hver amming fordi ammingen stimulerer sammentrekningene i livmoren.

Også har du faren for blodpropp, og at du må ha kateter, ikke klarer å snu deg/sette deg opp i sengen uten hjelp i mange dager og diverse andre ting

Hehe, dette ble et negativt innlegg om ks, men jeg vil bare at folk skal vite at ikke ks er noen lett utvei. Det er som regel mye plager i ettertid selv om selve fødselen er en behagelig opplevelse.

Jeg føler meg virkelig snytt for en "normal" fødsel hvor jeg kunne fått lille babyen min opp på brystet etterpå og kunne snuuuuuuse på den:)

Bare spør hvis det er noe mer jeg kan svare på. Husker ikke om jeg har svart på det jeg skulle en gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...