Gå til innhold

Gutten min peller på ting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt rådvill på hvordan vi skal håndtere dette.

Gutten vår er 4 1/2 år o ger egentlig verdens blideste gutt.

Han er utrolig snill, men aktiv(ikke overaktiv)

Problemet er at han plukker og peller på absolutt ALLE ting. Enten vi er i butikker eller hjemme hos folk. Og dette er ganske slitsomt.

Hvordan får vi ham til å slutte med dette?

Vi trenger desperat råd.

Har prøvd å snake rolig med han og forklare at det kan gå i stykker og slikt....

Som sagt: HJELP! er jo ikke noe hyggelig for ham heller, er en egenskap som bør forsvinne...:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En så stor gutt kan heldigvis snakkes med. Ta en mann-til-mann eller mamma-til-mann prat med ham og hør hva han tenker.

Ellers så er å stille seg mellom det han piller på og ham selv en god løsing. Det gjorde jeg ofte med vår gutt som var likedan. Ta et par dager hvor oppgaven til dere voksne er i all hovedsak å kvitte ham med det problemet.

Kanskje det er på tide å bare være konsekvent og si at dersom han piller på ting så må han sitte 4 minutter på et spesielt sted og tenke. Jeg vil anta med flere og nitti prosent at når pillingen får konsekvenser, så vil han slutte med det.

Er dere hos andre er det ingenting i veien for å ta time-out der heller. Det er ikke ydmykelse, det er en konsekvens av å ikke følge reglene. Og jeg vil tro at en kvikk gutt på 4,5 tar den ganske kjapt!

Skrevet

Han er vel kanskje en liten fyr som er veldig nysgjerrig, og som vil undersøke alt mulig, da. Kunsten her er jo å få ham til å skjønne at det ikke er greit at han plukker på alt mulig, samtidig som han ikke mister nysgjerrigheten sin og gleden over å undersøke ting.

Skrevet

Han er utrolig kvikk og får med seg absolutt alt. En sinnsyk hukommelse har han også.

Han er nok nysgjerrig. Han klarer å plukke fra hverandre de rareste ting.

Vi har prøvd at han skal sette seg ned osv, men det virker som om han glemmer så fort. Spør vi ham om hvorfor han gjør det når han vet det er feril sier han konsekvent: VET IKKE.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...