BergensMamma18 Skrevet 23. juli 2008 #1 Skrevet 23. juli 2008 Åååh, nå er jeg sååå lei av dette ammestyre.. Har slete med ammingen i 5 uker nå.. sååre blodige brystvorter,så har byttet litt på å amme og pumpe meg å gi på flaske..Men nå er den ene puppen full i klomper (melk?) og det gjør så vondt:-( Får de ikke vekk.. Trenger virkelig tips?? Tusen takk..
Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 23. juli 2008 #2 Skrevet 23. juli 2008 Hopp i dusjen og sett spruten på puppen med klumper. Varmt vann. Eller legg varme kluter på puppen og la dem ligge en stund. Finn frem pumpen og lett på trykket. )
Gjest Skrevet 23. juli 2008 #3 Skrevet 23. juli 2008 Varm dusj...... lenge..... masser brystet og håndmelk under det varme vannet. Hva bruker du på brystvortene for sårheten?
xxxJulianexxx Skrevet 23. juli 2008 #4 Skrevet 23. juli 2008 Og det er derfor jeg har gitt begge barna mine mme på tåteflaske. Uten et snev av dårlig samvittighet. (Hvertfall ikke andre gangen) Høres ut som du har fått brystbetennelse.
Amazed..♫ 01.02.2012 ♫ Skrevet 23. juli 2008 #5 Skrevet 23. juli 2008 For såre brystvorter er kremen Uguentum M helt genial (fåes kjøpt reseptfritt på apoteket). Ellers, knip ut litt melk og smør utover brystvorten og la alltid brystet lufttørke etter amming. Bruker du ammeinnlegg?? Legg ullinnlegg innerst ved brystet, og så engangsinnlegg på utsiden, for de engangsinnleggene innerst på brystet gjør bare vondt verre!! Jeg har vert kjempesår, men det gikk ikke mange dagene etter at jeg sluttet med engangsinnleggene til det ble bedre. Nå er tulla fjorten dager, og jeg er ikke sår i det hele tatt mer og ammingen går kjempefint. Ligger også uten innlegg på natta, for er så heldig at jeg lekker ikke på natta (merkelig, men sant).
BergensMamma18 Skrevet 23. juli 2008 Forfatter #6 Skrevet 23. juli 2008 Bruker den Uguentum M (visst det var det den het) men den hjelper ikke, har prøvd mange andre salver, albueskjell,lufttørke osv..Ingenting hjelper noe særlig..Har også prøvd varm dusj og massert og håndmelket,men klompene vil ikke vekk... har en stoooor klomp rett ved siden av brystvorten, på det brune området,og mange andre rundt om i puppen.. Nå gjør det så vondt at jeg ikke greier å amme fra det brystet:-( Like før jeg bare gir opp hele ammingen, men har såå lyst til å få det til..
BergensMamma18 Skrevet 23. juli 2008 Forfatter #7 Skrevet 23. juli 2008 Synes ikke den har hjulpet så mye jeg:-( Bruker ammeinnlegg, men skal prøve med ullinnlegg innerst ved brystet:-) Det hjelper vel bare mot sårheten og ikke klumpene..
Gjest Skrevet 23. juli 2008 #8 Skrevet 23. juli 2008 Du må komme deg en tur til legen i tilfelle du har betennelse. Få han samtidig til å skrive ut resepter på nesespray så du letter utdrivningen av melken. Kjøp ammeskjold så du får avlastet de såre brystene. Men det brystet som gjør vondt må du få tømt så fort som mulig.
Trultemora er presseklar!! Skrevet 24. juli 2008 #9 Skrevet 24. juli 2008 Du er nødt til å massere de klumpene! det kan være tette melkeganger! Løsne opp de så spruter det ut melk! Stå i dusjen og masser brystet og håndmelk! For såre brystvorter så anbefaler jeg PURELAN brystvortesalve og ammeskjold! Bruk det skjoldet når du ammer for da spiser ikke ungen direkte av brystvorta! Og gjerne pump deg på de verste såre dagene og gi det i flaske! Jeg var langt nede en stund jeg og, men det blir bedre, myyye bedre etterhvert!
Anonymusen Skrevet 24. juli 2008 #10 Skrevet 24. juli 2008 Hei Det ligger et lignende innlegg på 0-1 forumet-ta en titt der. Vet det er vanskelig i begynnelsen, og at ammingen ikke er så lett som det høres ut, men det kan bli bedre! Ta deg en tur til lege, ev. helsestasjon eller ammepoliklinikken og lever melkeprøve. Dersom sårene ikke gror kan du ha fått bakterier nedi såret som hindrer at det vil gro. Det er VELDIG VIKTIG at du klarer å få bort klumpene. Bruk varme omslag før pumping, og pump hver 2 time. Ikke tenk på at det øker prod for mye for det vil gå seg til siden. Det aller viktigste er å få det bort. Er du skikkelig uheldig kan du risikere å måtte operere dersom du ikke får bort klumpene. Så som noen andre sier; hopp i dusjen, maser og pump. Er et slit, men alt går mye bedre dersom klumpene er borte og sårheten også! Kontakt lege dersom brystet blir røst og du får feber Lykke til!
Gjest Skrevet 24. juli 2008 #11 Skrevet 24. juli 2008 Gå inn på www.ammehjelpen.no eller hør med sykehuset der du fødte om de har en ammepoliklinikk der. Du trenger å få tømt det vonde brystet for det høres ut som du enten har fått en brystbetennelse eller tette melkeganger. Det neste døgnet bør du gjøre følgende: Tøm brystet ofte (helst annenhver til hver tredje time). Gjør det veldig vondt når du legger barnet til så pump i stedet, men husk at barnet tømmer brystet bedre enn en pumpe gjør. Eventuelt kan du få igang melkestrømmen ved å håndmelke eller pumpe også legge barnet til brystet når melka renner. Da slipper du de første harde sugetakene som barnet bruker for å få utdrivinga igang. Legg noe varmt på brystet. Enten at du stiller deg i dusjen, legger på varme kluter eller bruk en varmeflaske. Dette lindrer samtidig som det hjelper på utdrivinga. Når du pumper/ammer så kan du stryke/massere forsiktig der du har klumpene. Stryk da i retning brystvorten. Ikke masser for hardt, da melkegangene er ømfindtlige for press og vondt kan bli verre. Ikke gjør noe annet enn å slappe av og tømme brystet. Om du kan flytte inn i senga er det det beste :-) Ta med deg godt og spise og mye drikke, lillebebisen og la resten av huset være. Det viktigste er å bli bra igjen! Mot såre brystvorter kan du bruke en salve som heter purelan. Den fås reseptfritt på apoteket. Du kan også prøve albueskjell som du legger på mellom ammingene så slipper du at noe gnisser mot sårene og gjør det verre. Du kan også etter hver amming/pumping klemme ut noen dråper melk som du smører på brystvorten og lar det lufttørke. Når de er tørre bør du bruke ull-innlegg som holder dem varme. Selv om det er sommer bør du bruke ull, så de ikke blir kalde (pass på kjøleskap og fryser!). Dersom det ikke er merkbart bedre til i morgen, så bør du kontakte legen som sjekker om det er en bakteriell infeksjon. Dersom det ikke er bakterielt og du ikke blir kvitt det innen noen dager bør du få en hastehenvisning til sykehuset som sjekker om det er abcesser som må dreneres/opereres. Både bakterielle infeksjoner og innkapslede abcesser er nokså uvanlig, så sannsynligheten for at du får rettet opp i dette selv er foreløpig stor :-) Lykke til! Og husk, på www.ammehjelpen.no fins det telefonnummer du kan ringe og få direkte hjelp. Eventuelt så vet jeg det er flere ammehjelpere inne på ammedebatten. God bedring!
Gjest Skrevet 24. juli 2008 #12 Skrevet 24. juli 2008 Ps. du kan også be legen om en nesespray som heter syntocinon. Den hjelper på utdrivingsrefleksen og hjelper til å få melken ut mest mulig effektivt.
Gjest Skrevet 24. juli 2008 #13 Skrevet 24. juli 2008 Ja, få tak i den resepten I DAG! Det var til slutt den som hjalp meg etter at jeg hadde prøvd alt på mine kjøttsårpupper.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå