Gjest Skrevet 23. juli 2008 #1 Skrevet 23. juli 2008 Hvor vanlig er det, og hvor kvalm må man være egentlig? Jeg kaster ikke opp hver dag, men er kvalm 24/7, veldig lammende kvalm til tider. Syns ikke ting er noe alright nå med tanke på at jeg har en sønn på 2 år som også krever sitt. Jeg var veldig kvalm når jeg var gravid sist også, kastet opp mer enn jeg har gjort til nå. Men da var ikke kvalmestillende nevnt en gang... Lurer på om jeg kan be om det nå, selv om jeg ikke syns det er noe gøy å ta med. mens jeg er gravid så er det ikke holdbart slik det er nå heller. Er 8 uker på vei i morgen. Og har vært kvalm i 3 uker nå. Kvalmen blir værre og værre for hver dag.
Gjest Skrevet 23. juli 2008 #2 Skrevet 23. juli 2008 Glemte å skrive at jeg har prøvd/prøver alle triksene mot kvalme jeg har hørt om så langt: seaband, akupunktur, ingefær, drops, kjeks, epler, saltmat, hvile og sove lenge, mat på sengen,
Girlygirl83 Skrevet 23. juli 2008 #3 Skrevet 23. juli 2008 Det kommer litt ann på. Man kjenner det egentlig litt på seg selv, Hvis du kommer til et punkt hvor du rett og slett ikke orker mer så er det på tide å ta kvalmestillende. Jeg gren og var helt ifra meg, orket omtrent ikke leve en dag til med kvalme. Jeg klarte ikke spise, omtrent ikke drikke..raste ned i vekt. Blodtrykket var lavt. Jeg klarte omtrent ikke gå. Ja, da var kvalmestillende "redningen" for meg. Da klarte jeg i det minste å ta til meg næring og kanskje klare å åle meg inn på sofaen å se på tv i stedenfor å ligge pal i sengen. Jeg holdt forøvrig ut til rundt uke 12 faktisk før jeg begynte med kvalmestillende. Og kvalmen forsvant gradvis i uke 16.
Girlygirl83 Skrevet 23. juli 2008 #4 Skrevet 23. juli 2008 Kan legge til at legen var meget skeptisk til å gi meg kvalmestillende, men da hun hørte (og så) hvor jevlig jeg hadde det så måtte hun gi meg det sa hun. Alternativet hadde jo vært å sulte i hjel. Uansett trenger du egentlg ikke legens godkjenning. Du kan kjøpe kvalmestillende på apotek uten resept. Det var disse som hjalp meg mest. De jeg fikk av legen gav meg kramper i beina.
bamsemumsa m/3åring+spire Skrevet 24. juli 2008 #5 Skrevet 24. juli 2008 forrige gang fikk jeg ikke. gikk kvalm i 8 mnd.... denne gangen fikk jeg uten å be om det... han bare skrev de ut, når jeg fortalte om kvalmen. (annen lege nå) Men syns ikke de hjelper helt, men nok til å få i seg noe og være litt oppegående. Har 2 sorter. den ene kan man ikke kjøre bil med.... upraktisk....
Mayken Skrevet 24. juli 2008 #6 Skrevet 24. juli 2008 Har fått kvalmestillende i begge mine svangerskap. Begge gangene er det lege på sykehus som har skrevet dem ut til meg etter at jeg har vært innlagt for væskebehandling.
Mayken Skrevet 24. juli 2008 #7 Skrevet 24. juli 2008 Som jeg nevnte i tråden vår, bør du oppsøke legen din. Jeg er helt sikker på at dine plager er store nok til å få kvalmestillende vennen.
Gojenta86 *endelig kom jenta* Skrevet 24. juli 2008 #8 Skrevet 24. juli 2008 Jeg fikk kvalmestillende hos legen igår,uten å spørre om det.. hun bare skrev det ut og sa at hun mente jeg skulle prøve disse.. jeg kaster opp det meste jeg spiser eller drikker frem til sent om ettermiddagen.. har bare tatt en tablett enda da, men vi får se iløpet av morgendagen om disse virker..Håper virkelig det, for dagene som kvalm er uutholdelige!!! Jeg er forresten 7+5 idag... er jeg da forresten i min syvende eller åttende uke?
Collet :) Skrevet 25. juli 2008 #9 Skrevet 25. juli 2008 Da har du 7 fullgåtte uker bak deg og er i din 8.uke! Jeg er i dag 7+2, og er i 8.uke! Jeg går på afipran, hvilke kvalmestillende har du fått? De har hjulpet litt, jeg brekker meg ikke så mye og magen rister ikke av sult, Føler jeg klarer å spise litt mere nå, men jeg er generell kvalm og sliten og lite lysten på mat. Det går i mye eple, vannmelom og et og annet knekkebrød. har veldig lyst på komper så jeg tror jeg skal prøve det til middag i dag, med salt på!
Prinsemammaen Skrevet 25. juli 2008 #10 Skrevet 25. juli 2008 Jeg var hos legen tidligere denne uken. Fikk skrevet ut Afipran, og jeg har fått et helt nytt liv etter det! Før lå jeg rett ut på sofaen. Dritkvalm bare jeg rørte på meg. Men kastet ikke opp. Har også en 2-åring å ta meg av. Veldig slitsomt! Spør om du kan få Afipran!
Gojenta86 *endelig kom jenta* Skrevet 25. juli 2008 #11 Skrevet 25. juli 2008 Jeg har også fått Afipran, og er igrunnen greit fornøyd med denne.. ) Joda, den gjør vel nytten sin for idag har jeg ikke kastet opp første dagen på nesten 14 dager, så det gjorde gått.. men har fortsatt ikke den helt store matlysten, med meg går det mye på vann, grønne epler og vann hehe.. og litt pringles innimellom faktisk.. det står faktisk fast på nattbordet mitt, så jeg begynner dagen med et par skiver.. ¨ Det var det jeg trodde angående ukene, men hadde en liten diskusjon med min søster angående dette, så jeg fant ut at det var like greit å spørre ekspertene her inne.. Men hva i alle dager kan jeg gjøre for å få tilbake energien? Jeg kan jo fort sove 6-7 ekstra timer i døgnet nå, føler meg helt gåen.. er oppe 3-4 timer i strekk og hvis jeg gjør noe fysisk da, så er jeg faktisk helt gåen etterpå.. rett og slett... noen fler som har det slik?
*Mayya* - Termin 15. mars Skrevet 25. juli 2008 #12 Skrevet 25. juli 2008 Sist svangerskap fikk jeg afipran av legen. De funket tålig bra i ca en uke til de fikk motsatt virkning på meg, spydde bare enda mer av de. Fikk da postafen på sykehuset som ble reddningen min! Har tatt de dette svangerskapet også. Er enda veldig kvalm, men klarer hvertfall å holde på mat å drikke =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå