Gå til innhold

Mange her med erfaring med søskensjaulsi??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg fikk nr to var nr en 2 år og 4 mnd, da hadde jeg lest veldig mye om sjalusi, hva vi kunne gjøre for å unngå dette. Og syntes vi klarte det veldig bra. Selvfølgelig var det litt hendelser, men det gikk ikke så mye på sjalusi, det gikk mer på at storebror ville ha med lillesøster på alt mulig, og syntes jeg var dum som ikke lot henne også få brus f.eks..

Nå venter jeg nr tre og har ikke tenkt på dette tema. Har rett og slett ikke falt meg inn.. Før det plutselig slo meg at jenta vår da (nr to) på 3 år og 8 mnd sliter nok veldig med dette. Masse mas om baby, og storebror som skal begynne på skolen nå. Hun har gjort de rarerste ting. Så nå har vi begynt igjen å tenke på hva vi kan gjøre for å bedre dette..

Noen med noen gode råd??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har tre barn. To tette gutter, som aldri har vist tegn til sjalusi...men så kom jenta to og et halvt år etter mellomste, og da dukket sjalusien opp....IKKE fra noen av guttene, MEN fra jenta. Hun blir sjalu når vi koser med storebrødrene, eller de sitter på fanget vårt. Da skriker hun og dytter de bort fra oss...hun er kun 18 mndr...

Det eneste rådet jeg har å komme med er rett og slett å gi de like mye oppmerksomhet, og ofte gi de bekreftelse på at en er like glad i alle/begge. Forklare at alle må få kos osv. Jammen meg ikke lett med sjalusi altså...

Skrevet

Kanskje fokusere på at hun skal bli storesøster, og at hun må hjelpe til og sånn? Vår erfaring er at de andre barna gleder seg veldig siden vi hele tiden har snakket om at vi (hele familien) skal få en baby, og de to andre som er større må hjelpe til, fordi babyen ikke klarer noe selv. Og da må jo de andre hjelpe med ditten og datten fordi de er så flinke osv. De føler seg stolte, som skal bli storesøsken. Vet jo ikke om minstemann blir sjalu eller ikke når babyen kommer, men føler meg temmelig sikker på at eldste ikke blir det, for hun var bare kjempeglad da hun fikk en lillebror.

Men det er klart - alle reagerer vel forskjellig. Men det er jo viktig å gi de eldste så mye oppmerksomhet som mulig, samtidig som at man viser hvor glad man er for å ha fått den nye babyen. Gleden smitter jo over til de andre.

Æsj, det var noe mer jeg tenkte på, men jeg kommer ikke på det nå. Våkner sikkert klokka tre i natt og husker hva det var :)

Skrevet

Takker for svar begge to:)

Ja det er ikke enkelt med dette her. Kom litt brått på oss også.. Vi har snakket masse med de om babyen. Føler de gleder seg veldig til den kommer. Snakker stadig om hva de har lyst til å gjøre, lurer på hva hun skal hete osv..

Jenta mi sier hun også har baby i magen, den sparker visst nok, og er helt på skikkelig, dette er ingen lek. Skal komme ut i fra navlen. Når det skjer er visst ikke godt å si. Av og til når hun er 5,5 år av og til når jeg får baby. Hun kom til meg her en dag lettere fortvilet, da hadde hun kommet på at hun ikke hadde pupper slik som voksne damer så hun kunne ikke gi babyen sin melk. Jeg ble helt paff, men før jeg fikk svart svarte hun: "nei nå vet jeg det, jeg må jo bare gi melk fra flaske".. Så det er klart at hun tenker masse på dette. Vi har vært og kjøpt dukkevogn til hennes baby, og tenkte hun skulle få en dukke som det er litt med. Litt sånne baby ting.. Men hun vil ha en skikkelig baby sier hun..

men får ta det som det kommer etterhvert.. Vogna står iallefall ubrukt med vogna til babyen og venter. Og min mor skulle strikke likt hente sett og andre klær til hennes baby også. Så håper dette hjelper på, og at hun ikke føler seg glemt i midten av storebror og lille baby..

Skrevet

Å så søtt;)

Blir nok stas når den lille kommer uansett.

Skrevet

Ja det gjør nok det. Hun gjør stort nr av det nå at hun blir veldig stor i forhold til baby. Og gjemmer allerede nå små ting som baby kan få i munnen eller ødelegge hehe:) Har enda ett par mnd igjen og forberede henne på, og hun elsker jo å holde babyer og kose med de, så satser på at vi får en baby som liker å bli holdt og kost med hele tiden.

Skrevet

Det høres jo veldig lovende ut, da. Er ikke sikkert dere får sjalusiproblemer i det hele tatt :)

Skrevet

Vi opplevde søskensjalusi, hvis man kan kalle det nettopp det. Vi fikk fosterbarn nummer 2 etter å ha hatt vår første i 2 år. Og da hun kom ble han veldig redd for sin egen plass i flokken vår. Men vi passet på at vi på forhånd hadde et par faste ting han gjorde med hver av oss som ikke ble forandret på, men som gikk sin gang.

Han fikk nok også ganske mye mer oppmerksomhet, for å slippe å være usikker. Men han fikk allkevel ikke oppmerksomhet når han fikk et "anfall" av noe slag med hyl og skrik og sånt for å få oppmerksomhet. Der var vi ganske konsekvente. Hadde vi lagt oss på den linja måtte vi ryddet opp etter oss selv i lang tid etterpå.

Men det gikk ganske fort over.

Det viktige er at barnet deres får synlige bevis på trygghet. Barn i den alderen du nevner er ikke altfor glad i forandring.

Ikke gi henne noen beskjeder om at å ha en dukke er akkurat det samme som å ha en baby, for det blir jo feil. Men å si at dukken er babyen hennes, det er bare koselig.

For mye sammenlikning av dukke og baby kan føre til at hun gjør med babyen som med dukken, og det er ingen tjent med ;))

Og så kanskje dere ikke skal overfokusere på babyen, for livet vil jo gå sin gang selv om det kommer en baby! Lag babyfri sone, og ikke la det bli sånn at det alltid er mamma som pusler med babyen, men at mamma også er tilgjengelig for de andre barna.

Det kan også oppstå at hun som snart er 4 begynner å få et mønster som babyen, for når babyen skriker så iler det en voksen til. Og hun kan ubevisst prøve ut dette hun også. Men det er viktig å poengtere hjelpeløsheten til en baby, og fortell mange historier fra hun på 4 var baby og hvordan dere tok vare på henne da. Se bilder/video, og få frem at hun nå har blitt så stor og flott.

Det er det jeg kommer på nå i en tidlig morgentime (tidlig i ferien, formiddag når man jobber). Nå reiser jeg ut til Kalvøya.

Lykke til med et nytt familiemedlem - og de som allerede finnes!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...