Gå til innhold

Hårfarge/øyefarge på ungen min...:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer så på hvordan ungen min kommer til å se ut! Tror det er muligheter for de fleste farger på både hår og øyne her.....;)

Jeg: lyst hår, blå øyne

Min mor: rødt hår, grønne øyne

Min far: lyst hår blå øyne

Samboer: mørkt hår, brune øyne

Hans mor: mørkt hår, blå øyne

Hans far: mørkt hår, brune øyne

Noen som har peiling på sannsynlighet for det ene eller det andre?

Evt vet om noen nettsteder der jeg kan lese mer om dette....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vet ikke om et stemmer, men har hørt at alle unger er født med blå øyer, at pigmentene ikke er ferdig utviklet. at de får rett øyefarge etter ett par år.. min ble født med blå øyne, og han har møøørke grønn/brune øyne nå :)

rødt er veldig dominerende.. men mener at mørkhårede er mer dominerende enn lyshårede. men egentlig kan jeg ikke stort om det :P hehe

Skrevet

Akkurat det med hår er visstnok nesten umulig å forutsi ettersom det er flere gener som bestemmer hårfargen.

Når det kommer til øynene er det mye enklere ettersom de kun avhenger av et genpar bestående av Brunt (B) som er dominant og blått (B) som er resessivt. Det vil si at for å få blå øyne må du ha et genpar bestående av b+b (deg), mens en brunøyd kan ha genparene B+B eller B+b. Så ettersom samboeren din har en mor med blå øyne og selv har brune, så har han et genpar som består av Bb. Det vil si at dere har 50 % sjanse for å få et blåøyd barn (Bb+bb= Bb eller bb).

Skrevet

Var i hvert fall det vi lærte på skolen...

Hvite barn (eller hva man politisk korrekt kaller de) er som oftest født med blå øyne fordi det produseres lite melanin (øyefargestoffet) under graviditeten. Den permanente øyenfargen kommer etter et halvt års tid+.

Håper det var til litt hjelp...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...