Gå til innhold

Lollipopbrød

Musemor med tre søte små

Anbefalte innlegg

Skrevet

For en stund siden ga noen her meg oppskriften på lollipopbrød, men den maskinen jeg lagret oppskriften på har krasjet, og jeg mistet den. Kan noen sende meg den på nytt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lollopops grovbrød

3 dl Cottage cheese

7 egg

1/2 ts salt

100 g kruskakli

100 g sesamfrø

200 g linfrø

1/2 dl matolje (jeg bruker rapsolje, det er sundt)

Linfrøene dekkes med vann og legges i bløt i 2-3 timer. Avrennes godt i sikt.

Ta egg og Cottage cheese i kjøkkenmaskin, eller bruk stavmikser og bland det til det er en jevn masse.

Ta i de øvrige ingredienser (da bruker jeg vanlig mikser), bland alt godt sammen.

Alternativ 1:

Røren helles i 2 brødformer (ikke de største) som er kledd med bakepapir.

Brødet (brødene) hever litt, men ikke mye. Mulig det går bra å ha hele røren i en stor brødform, men det har ikke jeg prøvd. Jeg synes det ikke gjør noe at brødet ikke blir så høyt.

Stekes lenge. Ca. 2 timer - står det i oppskriften (jeg bruker 2 former og steker de 1 1/2 - 1 3/4 time).

Når brødet (brødene) er ferdigstekt, avkjøles de lenge på rist. Jeg skjærer de opp i skiver som jeg fryser ned. Hvis de er litt bløte, tar jeg de i brødristeren før bruk.

Alternativ 2:

I dag tok jeg en annen vri og bakte lollypopbrødet som små kaker. Det ble mye bedre. Jeg fordelte deigen med spiseskje dyppet i rapsolje - 40 kaker ca. 1/2 cm tykkelse (2 bakebrett - 20 kaker pr brett), glattet de ut så de ble flate og jevne. Stekte de til de ble gylne i en 1/2 time på 200 grader. Jeg likte mye bedre denne konsistensen. Kan godt bruke 5 egg i steden for 7. Disse er fine å fryse

Lite karbohydrater (3 g pr 100 g), men hele opplegges blir ødelagt hvis en spiser brødet med brunost, syltetøy etc. Jeg synes det er godt med magerost på....og en tomatskive. Eller hvitost/nøkkelost, kjøttpålegg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...