maibaby-Ingrid2008 Skrevet 23. juli 2008 #1 Skrevet 23. juli 2008 Jeg fikk ikke med noen bruksanvisning, så lurer på om jeg kan bruke den når babyen er 2 mnd eller om hun er for ung? Hun passer oppi den i størrelsen. Og hvor lenge kan hun sitte av gangen? Er det så skadelig som det virker på enkelte her å bruke den litt?
kitty08 Skrevet 23. juli 2008 #2 Skrevet 23. juli 2008 hehe, Yo og lapirililabomba (?) og Fru Lykkelig er sikkert ikke enig med meg, men jeg og alle jeg kjenner bruker BB, og tviler sterkt på at det kan være så skadelig som det er snakk om her inne. Heller at mange får vondt i ryggen av å bære BB ... men det er jo individuelt - og forskjell på BB-modellene. BB kan brukes fra 3,5 kg om jeg ikke husker helt feil, så når hun er 2 mnd er hun ihvertfall stor nok, du stiller på det stykket mellom beina ettersom de blir lengre. Hun bør nok sitte innovervendt en god stund til, og ikke snu før hun holder hodet temmelig stødig og begynner å bli mer nyskjerrig på å kikke på noe annet enn mamma ;-). Som ved alt annet: variasjon er viktig, ut over det vet jeg ikke hvor lenge hun kan sitte der når hun er 2 mnd.
Yo&La+spire Skrevet 23. juli 2008 #3 Skrevet 23. juli 2008 Babybjørn kan du bruke fra 3.5 kg, og 30 min av gangen. Dersom du begrenser bruken til ca 30 min av gangen er ikke selen noe farlig, men du skal vere forsiktig med å bruke den mye fordi den ikke er ergonomisk riktig. Dette kan føre til for stor belastning på babyens hofter og rygg. At "alle" bruker den betyr ikke at den er god;) Eg kjenner ingen som bruker bb, og de som har gjort det har sluttet med det nå, nettopp fordi den er så begrenset i bruk, og fordi stadig flere får kunnskap om korrekt bæring. (og fordi det har dukket opp andre bæretøy på markedet som er bra for barnet og den som bærer, selv om en vil bære i timesvis av gangen).
maibaby-Ingrid2008 Skrevet 24. juli 2008 Forfatter #4 Skrevet 24. juli 2008 Takk for svar. Da bruker jeg den litt. Har ikke tenkt å bruke den mye, bare f eks om jeg må fort ned på butikken eller andre situasjoner hvor jeg må ha hendene frie. Jeg har bæresjal, men føler meg ikke komfortabel med å bruke det. Syns det er så mye styr å knyte det, og så syns jeg det er litt ekkelt å gå med babyen i sjalet rett og slett. Føler at hun synker nedover i sjalet og at hele kroppen dingler når jeg går, så jeg går og holder på henne hele tiden.
Yo&La+spire Skrevet 24. juli 2008 #5 Skrevet 24. juli 2008 Dumt at du ikke får til sjalet visst du ønsker å bruke det, kansje du kan få hjelp av noen du kjenner eller på et bæretreff? Eg synes også det var vanskelig å knyte tramt nok i begynnelsen, og følte at hun sank veldig fort nedover, men det gikk seg heldigvis til når eg fikk øvd litt:) Men det finnes jo også bæreseler med klips (ligner veldig på babybjørn) f eks manduca og ergo, som også er ergonomisk riktige. Disse kan du bruke i timesvis om du vil, og du kan bruke de til barnet blir 3-4 år! Disse er jo mye enkelere å få til enn sjal, og så er de litt mer mannevennlige i utseende;)
Bergene Skrevet 24. juli 2008 #6 Skrevet 24. juli 2008 Høres veldig ut som om du ikke knyter sjalet stramt nok! Det er den vanligste feilen folk gjør. Hvis du går inn på tettinntil kan du se om det er bæretreff der du bor eller ta kontakt med en bærehjelper, da kan du få hjelp! Babyen skal absolutt ikke dingle sånn som du sier! Det finnes også mye annet bæretøy som er lettere enn sjal som Yo&...nevner. Å bruke bb over korte stunder innimellom gjør nok ingen skade ;-). Men litt kjipt er det jo, og ikke kan bære så lenge man vil. Dessuten har bb så kort brukstid, altså etterhvert som babyen blir tyngre kan den ikke brukes.
FanteFrøken *med kul på magen* Skrevet 24. juli 2008 #7 Skrevet 24. juli 2008 Feilen med babybjørn er at beina blir hengende rett ned. Dette kan resultere i feilstilling av hoftene, at de detter ut av ledd. Man skal aldri strekke ut beina på helt små babyer! I kulturer der det er vanlig å bære barna sine i sjal/meitai er denne skaden nermest ikkeeksisterende... Små barn skal ha beina i froskestilling når de blir båret, knærne skal være høyere enn rumpa. Men det sier seg jo selv at det ikke er særlig behagelig for den lille å ha hele tyngden sin hvilende rett på underlivet... aoch! Glad ingen putter meg opp i en sånn.. Fremovervendt er jo max ubehagelig for stakkars bebisene, i tillegg til det med underlivet får de en veldig unaturlig svai i ryggen som kan skade dem... Men men, man bærer i det man har samvittighet til, og det man har skuldrer til selv... For BB er tungt og vondtvondt å bære i lenge!
To prinsesser Skrevet 25. juli 2008 #8 Skrevet 25. juli 2008 www.barnvedhjertet.com er en kjempe fin bære side hvor du kan spørre om masse og være med på bæretreff osv:) Jeg bærer i elastisk sjal og syns den er kjempe fin.. Men man må knyte det veldig stramt.
mamma til 2 små:=) Skrevet 25. juli 2008 #9 Skrevet 25. juli 2008 jeg brukte bb men en gang....hun var bare noen dager glm.Jeg tror ikke det er zskadelig men har sett dem som bærer større babyer fremover vendt...det ser ikke bra ut.Dem får en sånn svai i ryggen og det tror jeg ikke er så bra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå