Gå til innhold

om vannet går??? noen spm (samme som 3.tri)

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg bor for tiden hos min pappa siden det er mye nærmere til føden enn der jeg bor egentlig, men jeg er så redd for at vannet skal gå på natta å i den nye senga han har kjøpt.. er det noen som har noen råd om hva man kan gjøre? for å ikke ødelegge madrassen? er det lett å vaske av, lukter det?? er førstegangs så er helt grønn på det området.

noen flergangsfødende som har historier om hvor og når vannet har gått hos dere??

og en ting til... om vannet går, skal man ringe føden med en gang eller vente å se om man får rier???

ble mange spørsmål her, men er som sagt førstegangs å lurer på alt og ingenting :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo legge et tisselaken i senga, men det er litt (veldig) klamt å ligge på... Vet noen ligger på en haug med badehåndklær på slutten også ;-)

Min første fødsel startet med vannavgang, men det skjedde da jeg reiste meg opp fra senga, kom ikke en dråpe i den, bare en liten "bekk" fra soverommet og inn på badet. Jeg ringte føden og fortalte det var gått, så de skrev det opp på dataen. Riene kom ganske umiddelbart, men var jo 10 min mellom dem og ikke spesielt vonde sånn med en gang. På sykehuset sa de jeg kunne ta det med ro, dusje, spise frokost osv og komme inn til en sjekk etterhvert. Ungen kom ikke før et døgn senere.

Det er faktisk ikke så ofte en fødsel starter med vannavgang, som regel kommer riene først, det gjorde de også med de to andre ungene mine. Eneste gangen man skal være forsiktig er hvis vannet går før ungen har sunket ned i bekkenet, da skal man ligge til man er undersøkt, i tilfelle navlestrengen "ble med vannet" ned under ungen så den kommer i klem når ungen synker ned. Men det er ikke ofte det skjer, særlig ikke med førstegangsmødre, da synker jo ungen ned og fester seg gjerne 2-3 uker før fødselen.

Masse lykke til!

Skrevet

hos meg gikk vannet uten forvarsel sist... jeg var ikke i senga, så det kan jeg ikke svare på... man kan jo kjøpe sånne "kladder" på apotekene tror jeg... for å ligge på...

jeg kjennte et voldsomt knepp i magen og det kom ikke noe vann før jeg reiste meg opp...

hvis vannet går skal du ringe føden med en gang! det fikk jeg beskjed om... da kan heller de vurdere om du skal komme inn med en gang eller ikke...

Skrevet

Jeg har to inntrykk, det ene er at for de fleste starter fødselen på natte/kvelden, og det andre er at for de aller fleste så starter det med rier, og ikke med at vannet går. Har inntrykk av at flere må "ta vannet", enn at det går av seg selv.

Egen erfaring er at vannet plutselig gikk kl 06.00 på morran, når jeg fremdeles sov. Jeg hadde vært på do for ti minutt siden, og syntes jeg hadde en "rar" kynner som jeg reagerte litt på. Så plutselig våknet jeg av at noe varmet rant mellom beina mine.. reagerte med å hive dynen under rumpen med en gang. I mitt tilfelle festet hodet seg akkurat i det vannet gikk, slik at det dannet seg en slags propp, og vannet sluttet nesten å renne. Men for noen står jo spruten til enden av veggen..hihi ;-)

Tips er tisselaken, svarte bossekker, madrassbeskytter (billig på ikea) eller sånne kladder man kjøper på apoteket. (de absorberer bra, vi bruker dem på sykehuset).

Fostervann lukter ikke dårlig og ikke mye. Det lukter litt "emment".. vanskelig å forklare. Det er helt blankt. Dette gjelder jo selvsagt dersom vannet ikke er misfarget (altså om barnet har bæsjet i vannet), da er det mer grønnlig på fargen..

Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...