Gå til innhold

Reseptbelagt nervemedisin...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine barns far har valgt å flytte fra oss, og bor nå midlertidig hos sine foreldre... Min eks-svigermor har nå fortalt en felles bekjent at hun driver og medisinerer eksen min. Hun gir ham 2 tabletter daglig av SIN reseptbelagte nervemedisin!!! Hva i huleste feilre folk?? Hun mener han har et nerveproblem, men bør ikke han da gå til lege og psykiater og få den medisinen han skal ha. Jeg er bekymret for hvordan denne medisinen påvirker ham, og er redd for å sende min datter din etter dette... Hva mener dere? Hva kan jeg gjøre med dette? Og, er der virkelig trygt å levere datra mi dit når han går på medisiner han ikke skal ha?? Spesielt når medisinene er av denne typen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette hadde jeg vært veeeeldig skeptisk til ja.. Slike medisiner kan man ikke bare dele ut til hvem som helst. behandlingen skal selvsagt være indusert av lege/psykolog, og individuelt tilpasset. Vi er alle ulike bygget, og kan ha ulik effekt av samme medisin. En ting er at hun er så dum at hun mener dette er greit, noe helt annet er at han tydeligvis samtykker! Dersom han mener han har et nerveproblem, så bør han vel oppsøke ordentlig hjelp, og ikke knaske mammas piller... Helt utrolig spør du meg!

Men hva kan du gjøre? Vet ikke hva jeg hadde gjort.. Gitt begge to en salig reprimande i alle fall, og muligens tipsa foreskrivende lege om at hun deler ut medisinen sin til andre. Nå vet jeg ikke hva slags tabletter dette dreier seg om, men tror jeg ville gjort det slik! Og ja, hadde vært lite innstilt på å levere dattera mi dit..........

Lykke til, uansett hva du bestemmer deg for!

Skrevet

Helt enig med hun her over. Og jeg ville meldt i fra. Det er forbudt å gi reseptbelagt medisiner av NOE slag til andre enn det er foreskrevet for. Det kan ha helt andre konsekvenser og virkning enn på den som har fått den. Nervermedisiner særdeles. Ville ikke overlatt mine barn til han mens han brukte dette. Han kan gå til sin egen lege og be om noe for han.

Skrevet

Hi her...

Takk for svar:)

Jeg vet heller ikke hvilke medisiner dette er, men jeg vet de er reseptbelagte, og jeg vet dama lå lenge på psykiatrisk pga sine problemer. Vet ikke hvilken lidelse hun har, men hun har selv beskrevet at hun er nervøs, har problemer med nervene... HAN har ikke problemer med nervene (hvis jeg skal forsøke å stille en diagnose her, skjønner at jeg vet like lite, men skjønner at denne medisinen ikke er det han trenger) Jeg har tenkt på adhd når det gjelder han, men kan også være andre ting. Han er ekstremt rastløs, ekstremt sosial, er sammen med venner hele dagen, meget impulsiv, og ekstremt selvsentrert og egoistisk... MEN han er ikke nervøs! Det er jeg sikker på.

Jeg synes det er skummelt at hun gir ham disse medisinene på denne måten, det er jo rett og slett farlig. Faktisk så ser jeg på det som narkomani: for han bruker medisiner som ikke skal være tilgjengelige for enhver... Jeg er redd for hva dette kan føre til! Jeg tenker på reaksjoner som kan være farlige for omgivelsene!

Noen som vet hvor jeg evt varsler om slike ting??

Skrevet

Ja, vet det er forbudt. Og vil gjerne melde fra, men hvor?

Det er disse virkningene jeg er redd for, tør ikke sende jenta mi dit nå..:(

HI

Skrevet

Noen som vet hvor jeg evt skal melde fra?

Skrevet

Du kan ringe til legekontoret og gi dem beskjed, men lite de kan gjøre for å bevise at hun gir dem bort alikevel, i tillegg har de taushetsplikt og kan ikke gi deg en eneste opplysning. En annen ting i 2008 heter det ikke å ha nerveproblemer eller bruke nervemedisiner. Det er ikke nervene det er noe galt med, men noe i hjernen som skaper psykiske problemer. Medisiner man bruker for psyksike lidelser ka være så mangt.

Skrevet

Ja, det er hun selv som kaller det nervemedisin. Og jeg skjønner det er medisiner mot psykiske lidelser. Jeg har aldri spurt henne hva hun har de for, men hun sier selv hun tar medisin for nervene, så jeg har ikke noe annet ord for det egentlig... Aner ikke hvilken lidelse hun har, men jeg vet at ikke han har den samme lidelsen som henne, det er sikkert. De oppfører seg på to helt ulike måter.

Skrevet

de kan ikke bevise at hun deler dem ut, men om du gir beskjed vil de jo merke at hun oftere kommer å ber om nye resepter...det blir fortere tomt vettu...hvis hun har 30 tabletter i mnd liksom...og hun gir sønnen sin tabletter ofte, tar det mindre enn 30 dager før det er tomt...så lenge hun ikke hopper over medisinen sin slik at det går akkurat..men i lengden er detkanskje vanskelig for henne å skjule det...men ring legekontoret hennes....gi beskjed. rett og slett. hvis det er reseptbelagt er det jo også fort å bli avhengig om det er avhengighetsskapende medisin? er ingen lege her altså...men hvordan forkalre han legen sin at han trenger nervemedisin når han aldri har trengt det før?

Skrevet

Nei, hun påstår jo at han trenger det pga at han tar bruddet så tungt. Men det er han som har valgt å gå fra oss, han har kanskje endelig innsett at denne gangen er det ikke bare og komme tilbake og si "jeg ombestemte meg", og at han derfor har det ekstra tungt, det vet jeg ikke. Men uansett: et samlivsbrudd skal en kunne komme seg igjennom uten slike medisiner, og fører bruddet til psykiske lidelser, så må en jo såklart gå til legen sin og få de medisinene en trenger. Sjansen for at den medisinen han nå får er riktig er ikke særlig stor i allefall... Vet ikke hva jeg kan gjøre, men kjenner at jeg helst kunne tenkt meg å gjort noe i alle fall... Hun kan jo gjøre ham til narkoman på denne måten... Og det viktigste av alt: jeg vil ikke levere jenta mi der hvis han holder på slik!!

Forresten hvis jeg krever at han testes jevnlig for å få lov til å ha jenta si, vil det da evt kunne påvises at han tar piller? Dette er jo piller han ikke skal ha...

HI

Skrevet

dersom det er avhengighetsskapende medisin så ja, da kan hun gjøre ham til avhengig av dette og det er farlig, vanskelig å komme seg ut av(fordi ikke mange vil be om hjelp osv...)

bare søk opp avhengig av reseptbelagt medisin. finnes masse info om det.

jeg ville tatt det opp med legen hennes, legen hans og legen din. og bedt om at han får hjelp så fort som mulig. og han bør komme seg vekk fra foreldrene sine. nytter ikke å være der hvor han får forsynt seg med piller.

vet ikke om han kan testes....spørs jo hvordan han blir når han tar dem. er han farlig for barnet? er han i fin form? kan han kjøre(altså, er det varselstrekant på medisinen...slike ting jeg tenker på) men ta det opp....

Skrevet

Du burde gjøre noe med det, ja. Hvis det er en klassisk nervemedisin/beroligende så er det kanskje morfinbasert, og det er veldig avhengighetsdannende. Hun høres ikke helt god ut som mater ham med disse tablettene. Jeg tror jeg ville ha snakket med min egen lege om det og sagt at dette bekymrer deg på flere plan. Kanskje hun gir ham det sånn at han skal bli avhengig av stoffet og dermed av mora si? Jeg håper han ikke kjører bil mens han tar dette. Det kan være veldig farlig.

Skrevet

Nei, hun er ikke helt god. Vet man ikke skal kalle folk dumme, men hun ER dum. Tror hunder kan ha større IQ enn den dama...

Aner ikke hvordan han oppfører seg når han har fått denne medisinen sim, men en ting vet jeg: jeg ringte han en dag her, og da trodde jeg han var full, for han var så sløvet. Han sa bare han var litt sliten for tiden. Dagen etter ringte han, og han hørtes ut på samme måte. Jeg begynte å tenke at han kanskje drikker mye... men nå tror jeg heller det har sammenheng med det "drugdealern" hiver i ham...

Kan være som du over sier, at hun vil at han skal bli avhengig av henne: hun har et sykt forhold til sønnen sin. Setter seg og furter osv hvis han ikke kan komme innom henne EN dag. Hun krever å se ham daglig. Han har egen nøkkel slik at han kan komme dit og sove så ofte han ønsker. Hun ringer MINST 4-5 ganger om dag. De gangene han ikke svarer, ringer hun meg og spør om det har skjedd noe, for hun får ikke tak i sønnen sin.

For en stund siden fikk han beskjed om å legge igjen telefonen sin i garderoben på jobb pga at mora ringte så ofte at han ikke fikk gjort jobben sin ordentlig. Da ble hun helt gal og brølte: "skal ikke ei mor få ringe sønnen sin om dagene heller nå??"

Når hun er innom på besøk, skal hun alltid klemme på ham og stryke ham på armen, jeg synes det er så mye at det blir litt heslig, sambo syntes det var flaut... Valgte å sette seg langt unna henne...

Mange eksempler på hennes syke forhold til sønnen, men jeg har vel kommet med nok allerede?

Redd han kan bli avhengig av denne medisinen ja, for hun har selv fortalt at medisinen hun har gått på er avhengighetsskapende, og at hun tror hun er avhengig fordi hun alltid blir skikkelig dårlig når hun skal trappe ned.. men det kan jo bare være at hun ikke er frisk uten denne medisinen da...

Skrevet

Drøye greier. Jeg kjenner til flere andre tilfeller der mora er singel og bruker sønnen sin som substitutt, så det er ikke umulig at det er det hun gjør. Og ja, det er sykt og ikke som det skal være, men sønnene legger sjelden merke til det men synes bare det er fint med så mye oppmerksomhet og at de blir degga sånn for. Hvordan var hun som svigermor da dere var sammen da? Sjalu på deg?

Hvis du hører på stemmen hans at han er rusa så er det ganske ille. Hvis du har tenkt å nekte han samvær pga. tablettbruken så burde du kanskje ta kontakt med noen i forkant for å fortelle hvorfor, for eller stiller du deg selv i et dårlig lys. Jeg vet ikke hvem som dealer med sånne saker, men ta kontakt med dem! En kjapp telefon kan sikkert gi dem mange svar og litt ro i sinnet.

Hold oss oppdatert er du snill!

Skrevet

Jeg regner med at dette ikke er noe du gjøre for å hevne deg på eksen sin, men du virker ikke sånn heldigvis.

Du må nesten gjøre noe med det sånn at du ikke risikerer at han krasher med ungen deres i bilen mens han er rusa på de tablettene. Jeg kjenner en som bruker oxykontin og han er helt borte når han har tatt det, sånn som en som har tatt en sprøyte med heroin. Du må ta det på alvor!

Skrevet

Nei, for all del: det er IKKE noe jeg gjør for å hevne meg!!!

Ja, jeg er redd for situasjoner som den du beskriver over her: kræsjing med bil f.eks.

Har lyst til å gjøre noe med dette, men jeg vet ikke hva det skulle være... er livredd for hva som kan komme til å skje dersom jeg ikke får gjort noe med dette..:(

HI

Skrevet

Ja, hun har vært tydelig sjalu på meg... men sambo har ikke sett det, for han mener hun er så snill og grei. Og det er hun jo også, mot ham. Med meg er det litt annerledes: hun kan komme med nedlatende kommentarer, og så blir hun kjempefurten hvis hun sitter og avtaler noe med sønnen sin, og så skyter jeg inn feks at "jamen det er jo den dagen vi skal på stranda med naboene" eller noe sånn... Da kan hun si: "Må han være med dere over alt da? Kan ikke du og ungene kose dere for dere selv for en gangs skyld?" Får det til å høres ut som jeg må være meget takknemlig for at jeg får alenetid med barna osv...

Jeg vet ikke om jeg hørte på stemmen hans at han var rusa, men jeg syntes han hørtes full ut, for han var så sløv... vet ikke om jeg automatisk skal sette dette i sammenheng, men det er jo litt merkelig?

Jeg har vurdert å snakke med representant fra familievernkontoret. Men er redd jeg lager for stor sak av dette, og at han mister sine rettigheter når det gjelder jenta vår. For hun trenger jo pappaen sin uansett, vil jo at de skal ha vanlig samvær. Men det blir først når han har kommet seg ut av huset der og skaffet seg egen leilighet. Men jeg vil ikke at han skal bli avhengig av reseptbelagte piller i alle fall..:(

Skrevet

Jëg ville nok ha tatt det opp med familievernkontoret med en gang. Han mister ikke rettighetene sine med en gang når det gjelder sånt. Tenk hvor forferdelig det hadde vært om det hadde skjedd noe når han var ute og kjørte og du ikke hadde sagt i fra til noen om pillebruken! Jeg synes du skal gi beskjed.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...