Gå til innhold

LITEN TÅLMODIGHET MED TRASSEN 3.5 ÅRING:-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uff, nå er ferien her og den skulle være hyggelig. Istedenfor begynner hver dag med hyling og kjefting.Jeg prøver å forklare 3.5-åringen at h*n ikke kan gjøre ditt og datt, prøver å finne på andre ting, altså avlede. Men h*n ser bare på meg og ler mens h*n gjør det og får med lillesøskenet sitt på 2 på det også.. Desverre har jeg ikke tålmodighet med dette i evigheter og all tiden går med på rydde etter h*ns herjing.

I dag tok jeg h*n i armene og ristet h*n skikkelig mens jeg brølte at h*n måtte høre, og det gjorde jeg i går også:-(

Føler meg som verdens verste mor, så hvis noen har noen tips om hvordan takle trass på en bedre måte blir jeg glad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer du deg mye ut med ungene? Min erfaring er i hvert fall at det er mye mer slitsomt å ha ungene inne, enn å komme seg ut på tur/aktiviteter/lekeplass.

Ellers er det ikke særlig lett å avlede en så stor gutt. Det eneste som fungerer her er å holde seg rooooooolig, blir jeg sint eller oppkavet blir han bare verre. Jeg bruker ikke mange ord, for da har jeg på en måte latt ham få en diskusjon. Når han gjør ting han ikke har lov til forklarer jeg først kort at dette har du ikke lov til fordi sånn og sånn. Når han fortsetter sier jeg nei og løfter ham bort fra situasjonen. Fortsetter han videre sier jeg ikke et eneste ord, viser ikke at jeg er sint, men bare bærer ham bort fra situasjonen om og om igjen til han gir seg. Han merker da at han ikke oppnår noe som helst ved å trasse.

Utover det er belønningssystemet greit å ha. Det hender at gutten min mister privilegier etter å ha fått advarsel først. F.eks kan jeg si at om han ikke lystrer nå blir det ikke lørdagsgodt på lørdag. Men han får da muligheten til å "tjene inn igjen" lørdagsgodtet sitt, men det må en del arbeid til fra hans side. Han får da et klistremerke for hver dag han oppfører seg, og om han har alle klistremerkene som skal til lørdagen, får han lørdagsgodtet sitt likevel. Det er veldig greit, for når han begynner å trasse og jeg rolig sier at: Vennen, nå må du huske klistremerkene dine, gir han seg umiddelbart.

Nå må det sies at dette med å ta fra lørdagsgodtet kun er ved litt alvorlige ting, som at han prøver å stikke av, eller slår seg totalt vrang i butikken, som er sjelden.

Ellers bruker vi klistremerker på dette med å legge seg fint om kvelden, og klistremerkene kan han miste på å ikke oppføre seg ellers på dagen også. Når han har fått et visst antall klistremerker (ti i vårt tilfelle) får han en belønning. Enten i form av en liten leke, eller at vi unner oss en liten hamburger på mcDonalds, eller at jeg baker boller eller lignende. Fungerer veldig godt.

Det viktigste, som også er det vanskeligste, er å ikke vise ham at du reagerer med sinne. Hvis du er rolig, avbalansert, men klar på at dette finner du deg ikke i, er det så uendelig mye mer virkningsfullt enn om du tenner på alle plugger. Han har ikke klart å vippe deg av pinnen.

Skrevet

Takk for fint svar anonym!

Jeg er mye ute, men må innrømme at jeg sliter med å komme ut tidlig når det bare er meg som er hjemme.

Skal prøve å puste rolig og følge rådene dine, man oppnår jo INGENTING med å bli forbannet på barn, de lærer jo bare den dårlige oppførselen selv.

Igjen takk for svar:-)

Hilsen H.I.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...