Gå til innhold

utvendig eller innvedig UL i uke 10?

Anbefalte innlegg

Skrevet

har gått gravid før så livmora er vel større i uke 10 enn hos førstegangs kanskje? husker jeg hadde utvendig i uke 12 sist gang...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg hadde innvendig i både uke 10 og 14 jeg.

gjetter på innvendig men om du blir sjekket så kjenner de vel etter om livmora di har kommet opp av bekkenet.

Skrevet

Var hos gynekologen i går jeg, og han ville prøve med utvendig først, sa ifra at det kunne bli utydelig så han kanskje måtte ta innvendig. Men det gikk helt fint med utvendig, så babyen, hjertet som slo, det gule legemet og alt så fint ut. Kjempekos var det, fikk høre den kjemperaske pulsen... Jeg er 8+4 uker.

Skrevet

Kommer an på maskinen også. Jeg hadde innvendig i uke 9,og utvendig i uke 15. du kan jo be dem teste utvendig først,og ser de ikke nok får du ta en innvendig...

Skrevet

så bra :) da håper jeg på utvendig :)

Skrevet

jeg hadde invendig i uke 10 med 2 mann:)

Gjest fantasiløs
Skrevet

Hvorfor har dere ultralyd så tidlig? Eller for å si det slik, det er jo supert å ha ultralyd tidlig, men det er jo ikke bra med ultralyd. Lurer derfor på om dere da også har ultralyd i uke 18???

Skrevet

jeg er egentlig ikke noen tilhenger av mye UL men det er vel ikke bevist at det faktisk er skadelig... jeg ønsker UL tidlig denne gangen da vi gifter oss 1 uke etterpå og gjerne vil fortelle det til alle sammen da. jeg føler meg mer rolig om jeg har sett at det faktisk er en baby der før jeg forteller det til hele familien og kan kose meg med det... er jo helt frivillig i nOrge når man vil ta UL så...

Skrevet

Jeg kan bare svare for meg selv, og jeg hadde UL i går fordi jeg har blitt gravid uten å få igjen mensen etter forrige svangerskap så jeg ante ikke hvor langt jeg var på vei. Jeg måtte rett og slett sjekke hvor langt jeg var på vei, for å få en så riktig som mulig tid til den ordinære UL'en i uke 18. Ellers hadde det blitt vanskelig å sette riktig termin....

Forresten ingenting som tyder på at det er skadelig med UL, alle med risiskosvangerskap får dette på hver kontroll. Og i andre land (i Europa) får alle UL i uke 12...

Gjest fantasiløs
Skrevet

UL ER farlig, og vi vet ikke virkningene av det...

Skrevet

Jeg hadde innvendig i uke 11 med nr 3. Hvorfor ul? Jeg ville sjekke bl.a. Downs da jeg synes det er helt sykt at man eventuelt må ta en avgjørelse i uke 20.

Gjest fantasiløs
Skrevet

- Ikke ta ultralyd for moro skyld:

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.3620011

- Som lege og bruker av ultralyd, tror jeg ikke det er farlig. Men som forsker og ekspert på sikkerhet, så vet jeg ikke om ultralyd er ufarlig. Og når jeg ikke vet, kan jeg ikke anbefale folk å bruke det, sier Salvesen.

I følge Salvesen vil unødig bruk av ultralyd frarådes. Ekspertene frykter fremfor alt varmeutvikling som kan skade fosterets hjerne og sentralnervesystem.

For 15 år siden skrev han selv en doktorgradsavhandling om ultralyd, hvor han påviste overhyppighet av venstrehendte blant gutter som hadde vært utsatt for ultralyd i mors liv.

- Vi har problemer med å vise hvorfor. Men hvis det er slik at ultralyd har forårsaket dette, så kan det være en indikator på at ultralyd gjør noe med nervesystemet, sier Salvsen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...