Gå til innhold

Jeg fant en flått på mini i morges...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den var liten, hadde nok akkurat satt seg (i lysken). Jeg fjernet den, og det sitter ingen rester igjen. Vasket bittstedet med pyrisept.

Men det er litt rødt rundt, ca 1,5 cm i diameter rundt bittstedet. Bare rødt, ingen ringer.

Er det noe jeg bør være obs på de neste timene/dagene? Jeg har fjernet utallige flått fra bikkja i løpet av de 11 årene jeg har hatt ham, men aldri på et menneske. Veterinæren forklarte meg en gang at hunder tåler flåttbitt bedre enn mennesker, så jeg har bare vært obs på slapphet/feber og sykdomstegn på bikkja, jeg har ikke pleid å sjekke bittstedet annet enn at jeg har sjekket at det ikke har blitt betent.

Så, hvordan forholder jeg meg til dette?

Hva bør jeg være obs på når min aller mest dyrebare skatt har fått et flåttbitt og er litt rød rundt bittstedet? Mini er i fin form ellers, babler og leiker og det er ingen ting som tyder på at han er i dårlig form.

Prøvde å ringe legen, men kom ikke gjennom, sikkert pga ferieavvikling og stor pågang.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei=)

Du burde kanskje nevne på det til legen.. men er nok ikke farlig.

Har selv har 9 flott på meg selv i år. å min datter på 9 mnd har hatt over 10 stk..

er veldig mye flott i år.så bare sjekk ofte:)

så lenge ungen er i vanlig form er det ikke noe farlig.. er få tall av flottern som er giftige,,

men du kan jo ringe legen for sikerhets skyld.. jeg ringte aldri legen. men jeg selv er alargisk for flått.. så jeg må på penselin kur.. jeg blir helt rød og hoven. nett som et mygge stikk hehe..

Skrevet

går an å se det an.. leste en eller annen plass dersom det er en rød ring rundt ring umiddelbart.. men snakk med legen du.. hadde sikekrt jeg også gjort.. =)

Skrevet

Ikke godt å si hvordan ditt røde område rundt bittet er ut i fra det du forteller. Jeg hadde ringt til lege(-vakt). Du skal ikke se etter sykdomstegn, det eneste du skal se etter er denne ringen rundt. Da har du 48 timer på deg på å starte medisinering ellers så kan alternativet være årevis med lidelse.

Gjest fantasiløs
Skrevet

Vi har opplevd det samme. Det var rødt rundt bittet, men ingen ringer. For sikkerhets skyld ringte vi legevakten. Torde ikke ta noen sjanser. Vi ble bedt om å følge med på om det utviklet seg ringer.

Helt personlig synes jeg det er merkelig man ikke uansett blir satt på antibiotikakur når man har fått flottbitt. Skulle jo tro skaden blir atskillelig mindre, og oddsene for å ikke bli syk langt lavere, om kroppen kjemper i mot eventuell gift på et tidlig stadium, og ikke lenge etter. Man vet jo aldri hvor lange flotten har sittet og den MÅ ut innen 12 timer, for å være 'garantert' man ikke er smittet. Flotten kan fort ha sittet lengre og sykdom ikke vises før faktisk mange år senere. DERFOR synes jeg det er merkelig man ikke umiddelbart settes på antibiotikakur. Jeg tror cirka halvparten av flottene har smitten i seg, og det er helt fatalt å bli smittet. Da kan hele resten av livet være ødelagt.

Ikke for å skremme altså, men jeg synes bare noen burde stille spørsmål ved rutinene ved flottbitt, om det er riktig man bare skal avvente og se.....

Gjest fantasiløs
Skrevet

Det kan ta mange år før sykdomstegn viser seg.....

Gjest fantasiløs
Skrevet

Vær imidlertid obs på at flotten ikke må ha sittet på kroppen i mer enn 12 timer!!! Det er ikke dermed sagt man får disse ringene umiddelbart, og dermed får antibiotika i tide. Det kan ta mange år før sykdomstegnene viser seg, da er det som regel for sent.

Og antibiotika er uansett overhodet ingen garanti for at man ikke likevel kan bli alvorlig og livsvarig syk av flottbittet. Antibiotika virker ikke bestanding.

Jeg sier ikke dette for å skremme, men får å gjøre alle enda mer på vakt når det gjelder flottbitt. Det er virkelig noe man skal ta alvorlig.

Skrevet

Den var bitteliten og hadde ikke noen pose på ryggen, så den kan ikke ha sittet der lenge...

Og det med at de ikke uansett gir antibiotika er nok fordi at jo mer antibiotika vi tar, jo fler bakterier og farlige virus blir motstandsdyktige mot det.

Man skal i det hele tatt unngå å ta antibiotika hvis man ikke MÅ.

Og hvis alle de titusenvis som får flåttbitt skal gå på en antibiotikakur varer det nok ikke lenge før vi får flere og flere motstandsdyktige virus.

Det er nok derfor...

Men jeg skal ærlig innrømme at jeg gjerne skulle gitt mini antibiotika nå, vi får høre hva legen sier.

Hvis jeg kommer gjennom...

Gjest fantasiløs
Skrevet

Det er helt klart 'misbruket' av antibiotika som er årsaken til at det holdes tilbake.....

Forferdelig synd vi ikke har bedre antibiotika...

Skrevet

Så ekkelt da.. Dette har jeg faktisk ikke tenkt så mye på... Trodde de ikke det var så vanlig på mennesker..

Hvordan ser de ut da og ser man godt at de sitter på huden?

Skrevet

Flåtten ser ut som en svart, bitteliten edderkopp/bille. Kanskje et par mm stor før den har "satt seg"..

Når den har "satt seg" står den rett ut fra huden med bena på siden og hodet er innenfor huden. Og den sitter godt.

Har den sitti lenge og sugd blod fylles det opp en pose på ryggen dens som ser gråblå ut og da kan den faktisk bli på størrelse med en ert...

Flåtten lever der det er løvskog og gress, den sitter og venter og klamrer seg fast når noe/noen går forbi...

Har du og barnet vært i skogen kan det lønne seg å sjekke for flått... Jeg oppdaget det helt tilfeldig. Har bodd i "skogen" i over 20 år og har aldri hatt en eneste flått.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...