Gå til innhold

Barn sover IKKE rundt om de våkner for mat om natten!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dagens utblåsning!!

Leser endel innlegg her inne der mange skriver lignende: "Han sover hele natten bare avbrutt av pupp 2 ganger!!" Da sover man jo ikke hele natten. Vil du si det samme at f.eks når dere gikk gravid og stod opp mange ganger for å tisse at dere sov hele natten? Neppe- for det stemmer ikke!

For å si at man sover hele natten skal det være UAVBRUTT søvn fra f.eks 20 til 07. Uten å våkne og dytte inn tutten, gi vann, flaske, pupp, synge eller roe ned. Man sover jo ikke da.

Min lillemann sover fra 1900 til 0500 får så mat og sover til åtte igjen. Sier da ikke at han sover rundt, det er tull!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan få sagt det du, så sant så sant. Veldig enig med deg.

Har slått meg når jeg leser sant her inne jeg og. Men tenkt at det kansje er de som gjerne vil at ungen skal sove rundt som sier det.

Også er det jo mulig at disse ungene kun får pupp og sovner fort igjen etterpå. Men likevel så er man jo våken, og våken er ikke sove!!

Jonas får pupp engang om natten, alt fra 4 til 6. Så sover han litt igjen før vi står opp. Altså, han sover ikke rundt!!

Skrevet

jeg har fått beskjed av mine foreldre som har oppdradd fem barn at vesla vår sover rundt... :) hun våkner en eller to ganger nå, men stort sett er det nok å bare dytte tutten inn så er det stillt iløpet av ca. 30 sekund (har vugga hennes rett ved siden av meg)..

egentlig sover ikke vi voksen rundt heller, fordi iløpet av natta våkner vi også selv om vi ikke merker det.. har noe med søvnsyklusen å gjøre, og barns syklus er kortere en våres...

MEN jeg er egentlig fornøyd så lenge jeg slipper å stå opp på natta for å varme flaske, derfor sier jeg at hun sover rundt..

Skrevet

Da synes jeg din lillemann sover rundt jeg lysbryter! Å våkne kl 05 er veldig tidlig, men er faktisk morgen!

Det er jo et definisjonsspørsmål da, og jeg er delvis enig med deg i at for å si at de sover rundt så skal det være uten å få vann/pupp/flaske.

MEN....det er så mange nyanser. F.eks før så våknet datteren min flere ganger om natta og måtte tas opp, bæres, trøstes og byttes bleie på etc. Hun var ordentlig våken, gråt og jeg måtte stå opp.

Så ble det bedre og hun skjønte at natt var natt. Hun begynte å klynke og pipe litt og hvis jeg da la henne til brystet før hun kviknet ordentlig til så var det bare å amme i vei og lirke henne sovende over i sengen igjen. Altså så sov hun så og si hele tiden og det gjorde jeg også. Det er kanskje ikke heeelt å sove rundt, men det er jo langt i fra samme ting som å ha et spillvåkent barn som slett ikke vil sove i 2 timer....

Jeg vet liksom ikke helt hva jeg skal kalle den situasjonen vi har her i huset da. Både snuppa og jeg sover jo så godt som hele natten, men hun får altså pupp 1-2 ganger i løpet av en natt. Så når noen spør så vil jeg jo ikke gi inntrykk av at vi er våkne og strever med å få sove, bærer skrikende barn rundt i ring i stua etc, for det gjør vi jo ikke. Derfor blir det det riktigste å si at vi sover hele natta, bare avbrutt av en liten ammestund eller to.

Skrevet

Planlegger-mamma

Det er jo ikke akkurat sann at jeg har tenkt å stå opp klokken fem, det er ikke morgen her i huset hvertfall. Her begynner IKKE dagen før syv, da står mannen opp for å gå på jobb og vi vekker eldste mann litt senere om han skal i barnehagen.

Natt er fra tolv til 06 tidligst, jeg ville sagt syv men det er min mening. Våkner man i dette tidsrommet sover man ikke rundt.

Og så godt som hele natten, som jeg sier også- er ikke hele natten!!

Skrevet

Enig Lysbryter

Mini har vært flink til å sove hele tiden. Var veldig liten da han begynte å sove fra 23 til 5, så jeg var jo fornøyd, MEN, 6 timer er ikke nok for at jeg skal kalle det en hel natts søvn.

Først da han ca 3 måneder gammel begynte å sove fra 22 til 7 uten å våkne en eneste gang sa jeg at han sov hele natta igjennom.

Skrevet

Han bryr seg jo ikke om når du har tenkt å stå opp da, det er ikke det som er saken. Som sagt, 05 er veldig tidlig, men det er morgen!

Fra midnatt til 06 er bare 6 timer, 19-05 er jo faktisk 10 timer i et strekk. Du får vel heller venne ham til å sove fra 20-06 da, så er han innenfor det du mener er morgen....

Skrevet

Enig med HI. Mitt vesle monster sov før hele natten, fra 19 - 07. De 2 siste månedene har han begynt å tulle noe voldsomt, og våkner gjerne i 4-5 tiden og sovner ikke igjen før han har fått flaske. Sover da til 07. Så her soves det ikke hele natten lenger, nei.......:-S

Skrevet

syntes iche kl5 er morning å det gjør iche min hs heller hun sa til meg 6 var morning at snuppa iche måtte få mat 5 for da ville hun bare våkne tidligee å tidligere for å få den kosen, altså hun var 8-9mnd da... at etter 6 kunne hun få for da var det morning å hun lærte da å sove hele natten å jøye meg hadde hun rett... no står vi opp før hun får mat slik at hun lærer seg at vist hun fortsatt e trøtt må hun sove lengre for det e iche noe mat i sengen lengre.. men no pleie hun våkne at fra 6-8 mn som regel i 7 tiden

Skrevet

Kl fem er ikke morgen.Det er natt.

Sove rundt er å sove sammenhengende over et visst antall timer.

Mini sov 12 timer i strekk fra han var 7 mnd.

Våknet 1 gang om natten fra han var 3 mnd.

Skrevet

Spesiell dialekt du skriver på ungmor,måtte konse fælt her.. Hehe

Skrevet

ifølge hstasjonen her er 6 timer sammenhengende søvn en hel natt for ett barn fra 0-8mnd.

Skrevet

Synes det var et heftig temperament over det innlegget! Kan ikke forstå at hvordan folk definerer å sove rundt skal være så provoserende..!

Men, okei uansett: jeg har lest flere steder at dersom babyen sover sammenhengende fem timer, så er det pr def. å sove natten gjennom. Det er jo mindre enn det jeg er vant med, but that's the book for you.

Skrevet

Helsesøstern min sier også at babyen sover seg gjennom natten om han sover 6 timer i strekk.

Så kommer det jo litt an på når man legger babyen og når han spiser sitt siste måltid. Legger babyen seg med siste måltid kl 20, så våkner den jo tidligere for å spise enn om den hadde spiset sist kl 00.00.

Skrevet

Jeg er forsåvidt enig med HI, men det er jo nyanser ute og går... Merker selv at jeg tar meg i å si at hun sover hele natta når hun først sovner, untatt et par-tre nattmåltider, -men det er sånn det føles... Hun ligger ved siden av meg i dobbeltsenga, så når hun etter tre-fire timer begynner å grynte litt, putter jeg mer eller mindre puppen i munnen hennes og sovner. Hun er sjelden våken nok til engang å åpne øynene under nattmaten, og jeg er sjelden våken lenger enn til puppen er vel plassert i munnen hennes - og sånn går det gjennom hele natta, fra ett-to til i tolvtida på formiddagen (dog skifter pappa'n bleie på morran når han står opp, men det er jammen ikke alltid hun er særlig våken da heller)... Det er litt forskjell på det, og de gangene hun har vondt i magen eller andre ting som plager henne, og hun må bysses og pjuskes med i timevis før hun sovner.

Jeg sover i alle fall LANGT bedre nå enn jeg gjorde når jeg var gravid og stod opp for å gå på do hver andre time natta igjennom :) Og pappa'n våkner jo ikke i det hele tatt av nattmåltidene.

Skrevet

Oi, så hissig da...! Det er vel ikke noe å hisse seg opp for... Noen sier "h*n sover hele natta", og det kan bety både at de sover rundt, eller at de sover hele natta avbrutt av et måltid eller to. Dette betyr vel bare at barnet har forskjell på natt og dag, da de på dagen har våkne perioder, mens på natta er det noen minutter med pupp før de er tilbake i drømmeland igjen. Folk må nå uansett få lov til å definere det litt selv da, uten at andre trenger å hisse seg opp av den grunn...

Selv sier jeg ikke at snuppa sover rundt før hun faktisk gjør det.. I går kveld sovnet hun halv 10, våknet 5 på natta for litt pupp, og sov til halv 10 på morningen. For meg er dette ikke å sove rundt, men å ha en god natt.

Skrevet

he-he, morsom dbatt. Signerer HI her, våkner de en eller flere ganger i lopet av natten sover de IKKE rundt.

Har nå baby nr.3. Og han er grei mot oss. Han er i sengs kl. 21:00 +-, og er våken og vi står opp igjen rundt 6-7:00. MEN han får pupp 2 ganger om natten. Den forste gangen tar jeg han ut fra vuggen og i sengen vår, og vi ammer oss tilbake til sovn. Den andre gangen snur vi bare rundt på andre siden, ammer og sovner igjen. Hverken babyen eller meg (og hvertfall ikke min mann) er i det hele tatt våkne for ammingen, vi sover gjennom hele akten, og ingen er ute av sengen. MEN - allikevel så er jeg enig med HI. Babyen sover ikke rundt! Mange som liker og 'skryte' litt her tror jeg. Greit nok det. Jeg bryr meg ikke. Har hatt 3 vidt forskejllige babyer når det gjelder soving på natten. Forskjellige definisjoner av 'RUNDT' antar jeg. Men her er det morgen rundt 6-7 også. Den morgenen jeg våkner med melkespreng og lillegutt ikke har ammet siden jeg la han til sengs kl 21:00 kvelden for, da har han sover RUNDT!!

Skrevet

Helt enig! Har aldri skjønt de som sier at barnet sover rundt når han/hun skal ha mat i løpet av natta. Jenta mi på 3 mnd legger seg kl 19 på kvelden og våkner ikke før kl 8 -det kaller jeg å sove rundt.

Skrevet

Hjertens enig med deg, Lysbryter! Det skal være uavbrutt søvn for at man skal kunne kalle det å sove rundt. Skulle ønske jeg kunne få oppleve det igjen snart! Sukk...

Skrevet

Dersom et barn sover sammenhengende 5 timer om natten, så kalles det å sove hele natten!

(Barn ialderen 0-8 mnd.)

Sjekk gjerne med din helsestasjon :)

Så da kommer det an på når barnet ditt legger seg da, når det er "morgen" for barnet. Men det er jo ingen som sier at man må stå opp fordi om det pr. definisjon er "morgen"...

Skrevet

Det spørsmålet jeg alltid stiller meg er HVORFOR i all verden er det så mye fokus på at småunger nedi 2-3-4 mnd skal "sove rundt"? (uansett hva man legger i utrykket). Min baby (nå 4,5 mnd) sover 4-5 timer i strekk, og våkner så for å få litt mat. Og det har jeg faktisk ingen problemer med!! Det er da ingen konkurranse om å få ungene til å sove så mye som mulig!!

Skrevet

Så enig så enig, med deg HI.

Skrevet

Har ikke med hovedinnlegget å gjøre, men må bare si jeg blir glad når jeg ser hvor lenge dere skriver deres barn sover i strekk... Mitt første barn sov ikke lenger enn 4 timer i strekk om natten fram til han var ett år. Jeg var helt utslitt, gikk ut over hele dagen og forholdet til min samboer!

Men har lært av feilene jeg gjorde med å bær han opp å gi mat med en gang han ga lyd, det skal jeg ikke gjøre denne gangen når han er stor nok til å kan sove natten uten pupp da jeg har en nyfødt sønn nå. I tillegg trenger han å vendes til flaske da ett måltid pr døgn må erstattes med MME pga medisin. Dvs at hvis han skulle være veldig slitsom om nettene kan min samboer hjelpe med flaske så jeg får sove litt lenger en og annen gang. Høres ut som en drøm å ha et barn under ett år som sover lengre enn 4 timer i strekk!!! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...