Anonym bruker Skrevet 23. juli 2008 #1 Skrevet 23. juli 2008 har 2 eggede tvillingjenter på 3 mnd.. men får ikke samkjørt dem på soving.. på måltidene gjør jeg det men sovingen er umulig.. er slitsomt.. får ALDRI tid til meg selv eller guttungen på 3... for det er alltid en frøken som er våken.. men det virker som om de har forskjellig søvnbehov.. den ene er mye mer våken en den andre.. og har lengre våkenperioder... men mor er trøtt og lei.. føler at hele dagen går i babyer... får ikke tid til husarbeid,middag,vaske klær eller noe... og ikke minst natten.. da er det mating hver 2-3 time.. det lengste jeg har hatt sammenhengende er nesten 4 timer siden de ble født... føler snart jeg spyr av babyer.. det går konstant i 1 hele dagen og natten. elsker gullene mine men de sliter ut mor.......hadde jeg bare kunne fått en time to på dagen som var mine mens de sov hadde jeg vært i himmelen.. en time til å dusje stelle og pleie meg litt.. går i joggebukser og håret alle veier og stinker sur melk og svette hver dag...er så lei... men ikke missforstå.. ville ikke byttet ut tvillingene mot noe som helst.. elsker dem over alt på jord.. men er så sliiiiiten.... trenger bare litt tid til meg selv av og til... gubben hjelper når han er hjemme og jeg får kommet meg ut på butikken og slikt for en pause.. men da må jeg ha med meg gttungen på 3.. får liksom ikke alene tid til meg selv....får ikke tid til å ta vare på meg selv.. vet ikke hvordan jeg skal takle dette... tårene triller mens jeg skriver dette og ene tvillingen skriker som bare det.. men orker snart ikke mer..
Gjest Skrevet 23. juli 2008 #2 Skrevet 23. juli 2008 Vet du hva? Det er akkurat som om jeg skulle skrevet innlegget ditt selv. Er stille fortvilet at guttene mine ikke sover samtidig på dagen, de er 4 mndr.. Jeg har riktignok ikke flere barn å ta meg av, men jeg forstår deg så godt!!! Guttene mine er veldig forskjellige, den ene krever nesten ingenting, men den andre skriker og holder det gående hele dagen, slutter når jeg plukker han opp. Når han endelig sovner (ved puppen) må jo den andre gutten min få litt oppmerksomhet også. Så det er veldig sjelden de sover samtidig, føler det går i mating og byssing hele dagen. Så blir de jo bare mer og mer krevende også... Jeg er utrolig glad i guttene mine, men som deg har jeg også dårlige dager hvor jeg bare har lyst å komme meg vekk. Må vel bare innse at vi må leve i denne tilstanden litt til, "alle" sier at det blir bedre så vi må jo bare håpe på det. Tar far sin del av "nattmaten" eller fullammer du? Her i huset gir vi hverandre sjangsen til en hel natts søvn en gang i uken (er nok dessverre mor som tar seg av nattmatingen siden far må prestere på jobb) og en del ekstra søvn på ettermiddagene uten å bli forstyrret av ungene. Det hjelper da litt på humøret om ikke annet. Jeg måtte foressten trekke litt på smilebåndet når jeg las innlegget ditt, ikke fordi jeg ikke sympatiserer, men fordi jeg kjenner meg så godt igjen. Du er ikke alene og jeg vet at du er glad i ungene dine:)
Silvia Skrevet 23. juli 2008 #3 Skrevet 23. juli 2008 Hei! Her må det noen trøstende ord til, føler jeg:) Jeg er mor til toeggede jenter på 5 mnd og kjenner meg godt igjen i situasjonen din. Hadde det ganske likt som deg for et par måneder siden (bortsett fra at jeg ikke har en 3-åring da). Men stol på meg, det blir bedre! Jeg fikk heller aldri mer enn 4 timer sammenhengende søvn i begynnelsa. Klokka kunne bli både 1 og 2 før jentene sovna på natta. Da de var ca 3 mnd sovna de ca kl. 10 (hvis jeg husker rett) og kunne våkne ofte på natta. Men nå legger de seg kl. 8, får som regel mat en gang i 3-4 tida, og morgenen starter i 6-7 tida. Noen ganger sover de faktisk helt til 6 uten nattmat og da er jeg i himmelen:) Fullammer du? I såfall vil jeg råde deg til å gi ei flaske mme før de legger seg om kvelden. Jentene mine blir gode og mette av det, og sovner fort etter at de har fått flaska si. Eventuelt kan du begynne med grøt. Mange sover bedre av det. Sørg for at de er gode og mette om kvelden! Ta kontakt med Homestart (se http://www.home-start-norge.no/). Eller få helsesøstra til å formidle kontakt. Vi har ei dame der i fra som kommer og tar med jentene på trilletur en gang i uka. Det er utrolig godt. Da vet jeg at jeg har to timer helt for meg selv (som jeg som regel bruker på soving). Kanskje de kan ta med 3-åringen din også. Eller du får i hvert fall alenetid med ham. Når det gjelder soving på dagtid sliter jeg også litt. For å få dem til å sove lenge og samtidig på dagtid er det som fungerer best å ta dem med på trilletur eller kjøretur. Da sover de gjerne lenge etter at vi har kommet hjem også. Hvis vi bare er hjemme fungerer det best at de sover på hvert sitt sted på dagtid. Vi har lekegrind med puter som den ene ofte sover i, mens den andre kan ligge i vogna eller i senga. Da forstyrrer de i hvertfall ikke hverandre. Prøv å få hjelp av famile og venner, hvis du har noen rundt deg. Få dem til å ta med barna ut, mens du kan sove eller pleie deg selv. Lykke til! Og fotell gjerne her hvordan det går. Klem
1+2=3barn Skrevet 23. juli 2008 #4 Skrevet 23. juli 2008 hei og takk for trøstende ord.. jeg vet det blir bedre når de blir større men syntes ærlig talt at det er beintøft nå om dagen.. jeg fullammer begge enda.. så nettene er nok mor som må lide her også.. =) far sover som en stein om natten så han reagerer ikke før han får seg en lusing.=) hehe men føler han må få sove siden han skal på jobb.. han sitter jo oppe som regel til begge jentene er sovnet om kvelden.. og da blir kloken både 23 til 00 og han skal stå opp kl 06.00... så føler han får lite søvn fra før.... men har en jente som er kveldstrøtt og har siste uken som regel sovnet før kl 22.. så det er litt deilig... mens da frøken nr 2 kan sitte med klinkekuleøyner til både 01-02... da går øynene mine i kryss... har prøvd morsmelkerstatning om kvelden men følte de ikke sov noe lenger for det... har prøvd å pumpe meg om kvelden for å se om det er lite melk, men der er det nok =) hvordan gjør dere det om natten??? vekker dere den andre om kun den ene våkner for mat????? jeg samkjørte begge om natten en stund men så sluttet jeg med det for den ene frøkenen kunne sove i 6 timer uten mat innimellom.. å vil ikke ødelegge det han hun begynner å sove lengre økter ved å vekke henne... hva gjør dere???
Silvia Skrevet 23. juli 2008 #5 Skrevet 23. juli 2008 Nei, jeg vekker ikke den andre når en våkner. Tenker som deg at jeg vil ikke ødlegge hvis de begynner å få til å sove hele natta. Men i det siste har de begynt å vekke hverandre. I hvertfall hvis det er utpå morgenkvisten og det er jo greit. Får amma begge samtidig samtidig da.
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2008 #6 Skrevet 23. juli 2008 Uff du høres sliten og nedbrutt ut, kjenner meg igjen. Var sånn for meg for noen uker siden og. Har ingen barn fra før da så jeg har bare mine 2 å ta vare på. Mine er også våkne på skift, men jeg passer på å kose masse med den som er våken sånn at de kan ligge litt for seg selv. Har en sånn vippestol vugge som jeg bruker innimellom spnn at jeg mulig kan få meg en dusj. Regner med at dere kjenner dere igjen npr begge endelig sover, du kler av deg har en tå i dusjen og så hører du vrææææææl...stinker gammel svette og sur melk av meg og, ikke morro når de presterer å prosjektil spy ned hele meg,sofaen og gulvet. Om natten er de i seng til 23, ikke alltid de sovner med en gang men de har blitt bedre og bedre til å kose seg i sengen, dyttter inn smokk flere ganger. synger en liten sang til. de våkner forskjellig, Kristoffer har gått opp til 5 timer et par ganger, mens Isabella våkner etter 2 timer. Det jeg gjør er når en er ferdig ammet,rapet og lagt i seng sovende igjen, henter jeg den andre forsiktig, legger vedsiden av meg i sengen presser litt melk up og lar brytvorta ligge rett under nesa, tar ikke alltfor lang tid før de søker da, og drikker seg mette i søvne...helt genialt. så vugger jeg litt mens jeg venter på en rap, legger i seng og snur meg og sover videre selv. Det jeg synes er ok med det er at jeg kan slappe av i senga mens jeg ammer da uten å våkne for mye selv. Jeg fullammer begge, de tar ikke mme, de begrer seg skikkelig og kaster opp, Kristoffer tok litt og sov ikke noe mer av det, så jeg droppet å prøve, heldigvis har jeg nok melk. Mine er 12 uker nå til fredag, og jeg ser at søvnrytmen på natten er myye bedre enn bare for 2 uker siden. da holdt vi på å legge de i 2+3 timer før de fikk roen, nå vet de at noen kommer inn og koser litt, retter på teppe, henter smokk, mens før så skrek de bare jeg tok i dørhåntaket. jeg sa til helsestasjonen på 6 ukers kontrollen at om noen kom på overaskelses besøk til meg så hadde jeg fått advarsel av barnevernet fordi det var så rotete og jevligt hos meg, hun smilte og sa, du er tvillingmor det er helt normalt. Jeg råder deg til å søke på homestart, jeg har en suverent søt jente som kommer 1 gang i uka (nå er hun på ferie...sukk..) og det er så deilig å kunne dusje leeenge fordi jeg vet hun er så søt og god med dem, eler sove, eller bare rydde inn oppvasken som har stått på kjøkkenbenken de siste 3 dagene. en annen ting jeg synes er gull verd er vaskehjelp, noen sier bortkasta penger, jeg sier reddende engel...da vet jeg at leiligheten er skinnende ren 1 gang i uka. Krev at en av helgedagene er bare din, sånn at du kan sove godt og sove ut!! når jeg gjør det så kommer mannen min inn med den som skal mates, og henter igjen når de skal rapes. det er så godt å bare sove, og sove, og sove de gangene jeg kan det. Jeg sier til mannen min at om jeg ikke får nok søvn så går det bare utover barna, melken(jeg får mye mindre melk utover dagen npr jeg ikkke har sovet på lenge),helsa mi og humøret, så han har forstått at en av helgedagene er min slappe av dag. mannen din må bare ta alle 3 for at du kan slappe av innimellom, ikke ta med deg 3 åringen når du går ut. Bare det å få litt pusterom er så utrolig godt for hodet og helsa. Har du noen venninder som kan ta over litt innimellom, komme og avlaste deg? passe på mens du tar en dusj? Jeg ringer mine venninder og de kommer og passer på de, bare koselig sier de. Ikke vær redd for å bruke vennene dine, den tiden kommer når du kan gjøre noe koselig for de senere, det vet de. og prøv å få tid til å ta en god varm dusj om kvelden selv om du er trøtt,rett etter amming f.eks, for den gode varme dusjen kjennes helt fantastisk ut. Kanskje pappaen kan ta legging et par ganger i uken, hvor du kan slappe av med en dusj og egenpleie? var kanskje ikke så mange gode råd. Håper det ordner seg for deg!! ikke noe godt å være så sliten som det du er nå. good trøsteklem
emlyn Skrevet 6. august 2008 #7 Skrevet 6. august 2008 Det der med dagsoving er nok noe av det negative med å være tvillingmor... det ER stritt å ha to små! Uansett hvor velorganisert du er og hvor samkjørte og fantastiske ungene dine er, så skal det godt gjøres å få overskuddet tilbake det første halve året. Men hang in there. Mine jenter på 11 mnd har ennå til tider helt skeiv dagsrytme, og sover i tillegg bare maks 30 minutter. Det har de alltid gjort. Tror du jeg har blitt gal mange ganger eller!! Men da må man bare tenke (eller si!): JEG HAR TVILLINGER!!!! Det er et kjør, et styr - men så er det mange, mange gleder også. Da mine ennå spiste om natta hadde vi det sånn at mannen tok dem natt til lørdag (eller kanskje det var søndag, husker ikke). Uansett - en natt i uka fikk jeg sove uavbrutt. Herlighet, så fantastisk. Den ene natta gjorde at jeg holdt ut med den der helsikes nattammingen i 6 netter til. Jeg pumpa meg alt jeg maktet dagen før, samt supplerte med mme hvis jeg ikke fikk pumpa nok. Samtidig fikk mannen min et inntrykk av hvor slitsomt det faktisk er å våkne ørten ganger om natta og ta seg av to små.D et gjrode at han ble ganske ydmyk ovenfor min "jobb". Det du vil oppleve er at det gradvis vil gå seg til. For meg føltes de 6 første månedene som en evighet. Alle som sier at nyfødtperioden går kjapt har ikke hatt tvillinger! Men gradvis begynte de å legge seg tidligere om kvelden og å spise mindre om natta. De sover fremdeles ulikt på dagen ofte, som sagt, men forskjellen er at nå sover de i 12-13 timer i strekk hver natt. Vi har både kvelder og netter for oss selv, noe som gir mer overskudd til å takle dagene. De siste 5-6 månedene har virkelig rast avgårde. Klem til deg. Du er tvillingmamma. Det er ingen ting for amatører!!!
DoubleTrouble Skrevet 6. august 2008 #8 Skrevet 6. august 2008 Hei! Jeg skjønner godt hvordan du har det. Jeg hadde det akkurat slik for 1 år tilbake. Da ble jeg tvillingmamma til toeggede tvillinger jente og gutt. Jeg var dødssliten. Trodde mange ganger jeg holdt på å tippe over jeg:)))Jeg fikk svangersk. forgiftning slik at tvillingene måtte taes med keisersnitt i uke 33. Gikk bra med dem men jeg ble alvorlig syk etter fødselen. Lå mange uker på sykehuset + noen uker på intensiven sammen barna. Følte jeg gikk i min egen lille verden. Var så sliten at det hele utartet seg til en fødselsdepresjon. Da vi lå på sykehuset fikk vi god hjelp til avlastning, men når vi kom hjem ble vi overlatt helt til oss selv og jeg var fremdeles ikke frisk av forgiftninga. Den gav seg først et halvt år etter. Hjemme ble det våkennetter med amming hver andre time. Følte aldri at jeg fikk sovet ut og tatt meg igjen før det var pån igjen. Vi begynte med rutiner allerede på sykehuset og det er jeg glad for idag. Tvillingene har fra de var nyfødt sovet og spist samtidig. Jeg fullammet til de var 3,5 mnd. Så fikk jeg lite melk og gikk over til tillegg. Da ble det helt andre barn. Blidere og mere fornøyde. Men jeg var fortsatt sliten. Mnd gikk og pluselig skulle jeg tilbake i jobb i bhg på småbarnsavd. Jeg trodde ikke jeg skulle klare det. Hvordan skulle jeg klare å passe på andre sine barn når jeg nesten ikke klarte å passe mine egne? Var så sliten. Hadde egentlig trengt ett år til på å komme meg selv før jeg begynte i jobb igjen. Nå er barna blitt 13 mnd og de begynte i bhg for tre dager siden. Det går kjempefint og jeg kan låve dere at det blir bedre så fort barna nærmer seg ett år. De sover og spiser fortsatt samtidlig og er ellers veldig samkjørte. Jeg jobber 60% nå men må gå opp til 100% igjenn snart. Koster med tvillinger vøttø)))) Jeg var så sliten til tider at jeg gråt hver dag, men det blir bedre- tro meg. Men føler veldig med deg nå. Lykke til videre med dine to små og en stor:))) Klem, klem......
Jente73_tvillinger Skrevet 7. august 2008 #9 Skrevet 7. august 2008 Heisann, Vet hvordan du har det ja, mine ville heller ikke sove likt på dagtid - jeg har nå 2 jenter på 5 måneder. Ifølge helsesøster er de såkalte "skvettsovere" og hun anbefalte meg å evt våkne ei av dem etter 10 minutter og holde dem våkne slik at de var gode og trøtte på likt. Jeg har alltid våknet den andre når den ene har våknet for å få mat, så mine er vant til å bli våknet. For å få dem samkjørte - som de er fullstendig nå også på dagtid, så våknet jeg den ene etter 10 minutter. Legger dem i senga si, på et mørkt rom og tok dem aldri opp før det var gått 2 timer. Har virkelig ikke tall på hvor mange ganger jeg har løpt opp for å stappe sutt - men vet du hva? Nå har jeg fått belønningen min skikkelig, idag sov jentene i 3 timer på dagen!! For min del handlet det om tålmodighet - du blir jo veldig bundet til hjemmet ditt og de første ukene handlet det jo egentlig bare om å stappe sutt.... Tok 2-3 uker før de sov 2 timer av seg selv og suttestappingen var et avsluttet kapittel. Lykke til, håper du orker å finne energi til å ta denne "kampen" med dem - gevinsten er fantastisk Mine jenter spiser nå grøt, sover hele natten og sover 2-3 timer på dagtid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå