Bærta å babyn Skrevet 22. juli 2008 #1 Skrevet 22. juli 2008 hvem har lov? hvordan skal det gjøres? og hvor finner jeg info om dette?
Twintipp og himmelblå Skrevet 22. juli 2008 #2 Skrevet 22. juli 2008 Det er kun høgskoleutdannete som har lov til å legge medisin (dosetter), dette skal også sjekkes av en annen medisinansvarlig. Disse medisinene\reseptene er innlåst og kun medisinansvarlig har tilgang til disse. Når det gjelder utdeling av medisiner kan de med medisinkurs gi medisiner, det gis i hovedsak til fagarbeidere, da høgskoleutdannet har dette i utdanningen. På hver arbeidsplass gis det opplæring i medisinene, og ufaglærte kan gis dispensasjon til å gi ut medisiner.
Bærta å babyn Skrevet 22. juli 2008 Forfatter #3 Skrevet 22. juli 2008 men de med dispensasjon trenger "papir" på dette ikke sant?
Lykke X 4 Skrevet 22. juli 2008 #4 Skrevet 22. juli 2008 Ja, de trenger papirer på dette. Det nye er at virksomhetsleder der du arbeider kan gi dispensasjon på utdeling av legemidler. Før var det kun legen som kunne gi dette. Hør med virksomhetsleder hvordan du skal gå frem.
Bærta å babyn Skrevet 22. juli 2008 Forfatter #5 Skrevet 22. juli 2008 men nå har det seg slik at de ansatte har vært på kurs, men ingen har papir på dette, da mener jeg at de ikke har lov. og i og med dette er en sommerjobb, hvor mye skal jeg da "engasjere" meg? jeg har lov der jeg jobba før, men ikke nå. og lederen der jeg er nå har jo ikke høyskoleutdanning, kan h'n da gi meg lov til å dele med?
Twintipp og himmelblå Skrevet 22. juli 2008 #6 Skrevet 22. juli 2008 De må jo skrive under på dette hos kursansvarlig, så de har nok ikke papirene "på" seg. Men, har du ikke dispensasjon der du er nå, må du itilfelle skrive avviksskjema for gitt medisin dersom du gjør det. Man "kan" gjøre dette, dersom ingen andre med med.disp er på jobb.
Lykke X 4 Skrevet 22. juli 2008 #7 Skrevet 22. juli 2008 Her står det noe om dette: http://www.sykepleien.no/article.php?articleID=19107&categoryID=143
Bærta å babyn Skrevet 22. juli 2008 Forfatter #8 Skrevet 22. juli 2008 men de har jo ikke fått noe som helst bevis på at de har vært på dette kurset.. vil det da si at ingen har disp?
Twintipp og himmelblå Skrevet 22. juli 2008 #9 Skrevet 22. juli 2008 Man får ikke bevis, men undertegner papirer på det man har gjennomgått og ansvarlig oppbevarer disse.
Lykke X 4 Skrevet 22. juli 2008 #10 Skrevet 22. juli 2008 Dette er hentet fra lovdata, legemiddelforskriften http://www.lovdata.no/ltavd1/filer/sf-20080403-0320.html#4: § 4. Virksomhetsleders ansvar Virksomhetsleder er ansvarlig for at legemiddelhåndtering i virksomheten utføres forsvarlig og i henhold til gjeldende lover og forskrifter. Når virksomhetsleder ikke selv har legemiddelkompetanse, skal det utpekes en faglig rådgiver med slik kompetanse. Virksomhetsleder skal sørge for at helsepersonell med tilstrekkelig kompetanse utfører oppgaver innen legemiddelhåndtering på en forsvarlig måte. Helsepersonells kompetanse må vurderes individuelt ut fra vedkommendes formelle og reelle kvalifikasjoner, oppgavens art og den oppfølgning som gis. Virksomhetsleder skal sørge for at studenter bare gis oppgaver i tråd med helsepersonelloven § 5 annet ledd. Virksomhetsleder skal sørge for internkontroll, herunder: a) Gi skriftlige bestemmelser om hvem som kan håndtere legemidler og gjøre disse bestemmelser kjent i virksomheten. Etablere og oppdatere skriftlige prosedyrer for legemiddelhåndteringen, herunder prosedyrer for evaluering og kontroll og vurdering av risikoforhold, samt sørge for at avvik rapporteres. Prosedyrene skal gjøres kjent i virksomheten. c) Sørge for at helsepersonell får nødvendig opplæring. d) Sørge for at det innhentes oversikter over innkjøpte legemidler i gruppe B, og at dette sammenholdes med faktisk bruk på avdelings- eller enhetsnivå. Virksomhetsleder skal vurdere behovet for og eventuelt sørge for ekstern kvalitetskontroll av virksomhetens legemiddelhåndtering.
Bærta å babyn Skrevet 22. juli 2008 Forfatter #11 Skrevet 22. juli 2008 jeg fikk det på den forrige plassen jeg var, en kopi der det sto at jeg har disp til å dele med der, underskrevet av lege og leder.
Twintipp og himmelblå Skrevet 22. juli 2008 #12 Skrevet 22. juli 2008 Men, nå er det vel slik at ikke lege bør "godkjenne" dette. Nye rutiner tror jeg...
Bærta å babyn Skrevet 22. juli 2008 Forfatter #13 Skrevet 22. juli 2008 maser litt til jeg.. MÅ man signere på at med er gitt eller er det opp til institusjonen? hva når det er i private hjem? der bruker ikke kan håndtere med selv?
Lykke X 4 Skrevet 22. juli 2008 #14 Skrevet 22. juli 2008 Den som gir med må nok fremdeles signere vil jeg tro. Det er jo veldig viktig med signatur.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå