Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

.....................

Hilsen en litt uoppdatert førstegangsfødende...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fra uke 36 skal du gå en gang i uken, og før det er det vel litt forskjellig praksis,, Men, hver fjortendedag, fra uke 30 og frem til uke 36, mener jeg,,

Skrevet

jeg har gått 1 gang i mnd frem til uke 36 . Neste kontroll om 14 dager. men jeg er 2 gangs.

Skrevet

Jeg hadde en gang i mnd fram til uke 36, så hver 14 dag.

Skrevet

Går fremdeles hver fjortende dag etter uke 36 i vår kommune... Om det ikke er noe spesielt i svangerskapet som skal følges opp.

Skrevet

Du skal gå hver 4.uke mellom sv.skp.uke 28 til 36, og deretter gå hver 14 dag. Det er dette som er de vanlige retningslinjene, og kontroller utenom dette er noe som er betinget i behov for ekstra oppfølging.

Skrevet

Glemte å nevne at jeg er også førstegangsfødene:o)

Skrevet

Ja, jeg er 3 gangsfødende, men det kan vel hende det er litt forskjellig praksis fra sted til sted...

Skrevet

Der tar du feil igjen, jente. Fordi om du går ofte til kontroll, er ikke det retningslinjene for normale svangerskap uten behov for ekstra oppfølging.

Skrevet

Det er vel forskjellig fra sted til sted, og fra lege til lege og sykehus til sykehus,,

Det viktigste er jo at man føler at man blir "tatt" godt vare på i svangerskapet, og får de kontrollene man føler man trenger og føler seg trygg på..

Skrevet

Nei, dette er ikke forskjellig fra sted til sted! Retningslinjene er nasjonale, jente. Det eneste som er forskjellig fra sted til sted, er antallet kontroller folk trenger pga mistenkte eller bekreftede komplikasjoner. Et normalt svangerskap skal gi det antall kontroller som er stipulert i de nasjonale retningslinjene! Noen er mer bekymret enn andre og bestiller ofte flere timer enn man egentlig "trenger". Dette har ikke noe med hva som er praksis å gjøre, men om folks personlige behov. Du må lære deg å nyansere mellom retningslinjer og behov. Det som gjelder for deg, gjelder ikke nødvendigvis for alle andre, men denne diskusjonen har vi tatt tidligere. Punktum!

Til HI: Du ser at flertallet av svar her, gir deg det riktige svaret.

Skrevet

Jeg har et helt normalt svangerskap, og har gått til kontroll hos fødselslege hver 4 uke frem til jeg var i uke 30. Fra uke 30 har jeg gått hver 14 dag, og er i uke 35 nå....skal øke til kontroll en gang per uke snart, men vet ikke helt fra når...tror det var snakk om fra uke 37 eller noe. Men jeg vet ikke om dette er vanlig praksis altså...men sånn gjør nå legen min det.

Skrevet

Til tross for disse retningslinjene er det faktisk variasjoner i forhold til hvordan dette praktiseres.

Skrevet

Det er forskjellig praksis. Der jeg bor er det annenhver uke fra 32, og hver uke fra 37.

Hadde normalt svangerskap sist, og har det nå også.

Skrevet

Som du ser Mirihi, er det forskjellig paraksis fra sted til sted,,

Så det er vel du som må lære deg og nyansere mellom retningslinjer og behov.

Det er faktisk en side her inne som heter kranglesiden...

Vi har hatt være diskusjoner før og det er som nevnt ikke bare DU som vet alt og kan alt..

Så les hva andre skriver og ikke døm, men kanskje du heller kan lære noe av det..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...