Gå til innhold

Når er jeg mest egoistisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg planla å få et lite barn og fikk et?

Eller da jeg uplanlagt ble gravid og tok abort?

Egoistisk å bli gravid, egoistisk å ta abort. Ingen blir noensinne fornøyde!

Skal vi bare la alle menneskene dø ut slik at disse diskusjoenen også blir borte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer kanskje an på hvilket liv du kan tilby barnet?

Nei, jeg vet ikke jeg...

Skrevet

Er veldig vanskelig å svare på et etisk spørsmål som tar for seg egoisme når en ikke vet mer rundt tilfellene.

Skrevet

Vi trenger da ikke vite mer om tilfellene rundt.

Her inne blir mennesker som både har og ikke har de beste forutsetningen til flere barn kalt egoister fordi de tar abort.

Her inne blir vi kalt egoister fordi vi ønsker barn, gjelder både de med og de uten de beste forutsetnignen for flere barn.

Skrevet

....mennesker er vel temmelig ofte egoistisk motiverte uansett....det er derfor vi overlever....så ja utelukkende veldig logisk at begge deler er egoistisk....dersom man ikke skal tulle seg inn i illusjoner om at "det var til det beste for ungen....." å bli født eller ei.....

Skrevet

Klart det er egosentrisk å ville formere seg. Mine gener er langt fra perfekte og verden kunne sikkert blitt et vel så godt sted om jeg ikke fikk egene barn, men adopterte eller tok meg av andres barn.

Når det gjelder abort så kan det bare være til beste for de voksne. Da det per def er bedre å være i live enn å være død. De fleste av oss går ikke å tar selvmord ved første anledning som byr seg. Og derfor velger vi også livet hver dag. Men det er ikke dermed sagt at jeg er mot abort. For jeg er utilitarist og mener at summen av lykke for menneskeheten bør telle. Og summen av lykke kan absolutt bli høyere med en abort.

Så egosentrisk kan nok begge handlingene være. Men de behøver ikke være det. Kanskje forsaket du deg selv, da du valgte å få barn. Kanskje fikk du barn for å glede andre f.eks. din partner? Eller dine foreldre, eller kanskje gjorde du det også for samfunnet og befolkningen. Kanskje tok du abort fordi det var en mann du ville skåne?

Bare fantasien setter grenser.

Skrevet

Jeg anser begge deler som egoistisk, men ikke galt, hvis du gjør det fordi det er best for deg selv. Hvis du ønsker deg et barn, for barnets skyld er det ikke egoistisk. Om du tar abort av andre grunner enn deg selv er det ikke egoistisk.

Hva som er rett og galt er etter min mening en helt annen diskusjon enn hva som er egoistisk.

Skrevet

"Det å fremme sitt eget beste, sikre seg det en tror er fordeler for en sjøl, uten tanke på andre". Definisjon på egoisme.

Det trenger mao ikke være negativt å være egoistisk, såfremt dette med "uten tanke på andre" betyr at andre lider under det. Dermed er det selvsagt egoistisk å planlegge et barn, siden det er for å fremme sitt eget beste, sikre seg noe en tror er fordeler. Man trenger heller ikke tenke på andre, såfremt mannen er med på det, og søsken ikke lider under å få et barn til. Man bør jo tenke på barnet, og om man ikke har omsorgsevnen som skal til blir dette negativt.

Å ta abort går for det samme, men med ett viktig unntak. Om man skal regne embryoet som et menneske eller ei - hvis man regner det som et menneske blir det jo en smule negativt kan man si.

Begge deler er mao egoistisk, men man kan diskutere hvorvidt det er negativt eller ei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...