frøken blå Skrevet 22. juli 2008 #1 Skrevet 22. juli 2008 Skulle gjerne lært dette.... Eller.... Er Kenwooden som skal få jobbe, men jeg trenger oppskrifter. Det er et "men" her.... Barna mine er litt harde i magen, og trenger godt fiberrikt brød, og ikke den driten de har på Rema.... MEN (!!) hele korn er ut her i huset.... Så det må være sunt, godt, uten hele korn og slikt - bare for å være litt vanskelig.... =) Takk for oppskrifter!!
frøken blå Skrevet 22. juli 2008 Forfatter #2 Skrevet 22. juli 2008 Sunt = godt for magen, få fart på tarminnholdet....
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 22. juli 2008 #4 Skrevet 22. juli 2008 ha i havregryn, sammalt hvete og evt gresskakjerner, pinjekjerner, linfrø solsikkekjerner, alt etter hva du kan lure i dem. Jeg bruker ikke så veldig grovt brød, så på en deig med to og et halvt kilo mel bruker jeg maks 300 gram samalt hvete grov. Så bruker jeg havregryn og det jeg ellers har. Og en pose (kilo) med feks havrebrødmix. Godt med olje sånn at deigen blir smidig, og vann som veske. ca halvannen liter. en pk trørrgjær og god til til å heve (tre kvarter for, minst en time etter). Har du dårlig tid, bruk to. Lag deigen klissete. Stekes til de er ferdige, jeg bruker å sette i termometer etter ca 40 min, og lar de steke til de er 95 grader. Aldri rå brød her.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 22. juli 2008 #5 Skrevet 22. juli 2008 Havregryn kan lures inn i alt, bruker det i fine rundstykker og vafler, ingen har klaget enda.
Bea <3 Skrevet 22. juli 2008 #6 Skrevet 22. juli 2008 bruk grovmalt hvete eller rug da vel, der har de ingen hele korn. Halvparten grovt og halvparten fint. Havregryn er også kjempegodt å ha i brød. Rasp gjerne også litt gulrot og sleng i, da blir brøda mer saftige. Hvis du bruker kenwooden er det perfekt å bake 4 brød i slengen. 2 liter varmt vann, 2 poser tørrgjær + alt det tørre. Jeg pleier å slenge i litt urter også for smakens skyld, gjerne friske om du har, hvis ikke bruk tørka. Rosmarin, allehånde, timian, muskatnøtt gir god smak. Lykke til! Hjembakt brød er det beste som fins!
melkekua™ Skrevet 22. juli 2008 #8 Skrevet 22. juli 2008 Disse blir knallgode ) sverger til denne. BRØDOPPSKRIFT – GIR 3 BRØD Her er ei oppskrift på grovbrød som jeg bruker av og til. Synes disse er gode! 1 l vatn 3 ss olje 1 pk gjær 14 dl hvetemel 2 dl havregryn 4 dl sammalt hvete (velg selv om det er grovmalt eller finmalt) 4 dl rugmel 1 ss salt 6 ss linfrø Pensle de med vann og strø havregryn på toppen. (Jeg gjør det ikke). Jeg lar deigen heve 1 time før jeg putter de i formene, og så får de heve 15 min før de går inn i ovnen. I oppskrifta står det at de skal stekes på 250 grader i 15 min, deretter 190-200 grader i ca 20 min. Men det kan kanskje være lurt å prøve seg litt fram, de kan fort bli brente viss en bruker 250 grader.. Det kan variere noe fra ovn til ovn også.. (Jeg steker på 150 grader - varmluft i 45 minutter). Håper du liker disse! :-)
Tjohoppsannhei Skrevet 22. juli 2008 #9 Skrevet 22. juli 2008 Jeg baker rundstykker til å legge i fryseren og ta med på jobb. For å gidde å gjøre dette jevnlig, så gjør jeg det så enkelt som så: 1. Kjøper en pose grovbakstmel, 1 kg (mer hvis du vil ha større porsjon) 2. Evt. linfrø/solsikkefrø/litt grove korn (bytter på litt), og slenger oppi ca 1 dl. 3. Følger oppskriften bakpå posen med grovbakst 4. Ta-da, ferdig! Bruker forresten alltid tørrgjær og blander med melet istedenfor å kline med fersk gjær.
Angie77 Skrevet 23. juli 2008 #10 Skrevet 23. juli 2008 Hei:) Her i gården er det far som baker brød og det går i speltmel. Mange tror at det å bake med spelt er så vanskelig at de ikke gidder å prøve, men det er ikke vanskeligere enn å bake med andre typer mel. Speltbrød er utrolig godt og næringsrikt:) Vi har ulike varianter av denne hovedoppskriften (varierer med å bruke ulike typer nøtter, frø, etc): http://nrk.no/redskap/utskriftsvennlig/2555200.html. Men er du interessert så finner du mange andre oppskrifter på speltbrød på nettet. Lykke til:)
ana baroma Skrevet 23. juli 2008 #11 Skrevet 23. juli 2008 Linfrø er en fin ting å ha i brødene, og de kan du knuse i en sånn hurtighakker eller lignender:) Da blir de som litt grovt mel. Funker veldig greit:) Bland litt vann inn i gugga, la stå litt (1/2 time), og ha det i brøddeigen.
frøken blå Skrevet 23. juli 2008 Forfatter #12 Skrevet 23. juli 2008 Årh, I LOVE YOU GIRLS!! *klemmer på dere* Forferdelig dumt å ikke bake selv når; 1 - brødene blir bedre 2 - brødene blir sunnere 3 - kenwood majoren står liksom bare her og er arbeidsledig.... *T*A*K*K*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå