meg & to små vampyrer Skrevet 22. juli 2008 #1 Skrevet 22. juli 2008 Hvordan merket man det i begynnelsen? Jeg har vært så øm i tannkjøttet. i noen dager. Men ikke sikker på om jeg har overtannpirket eller hva det er. Og nå bare sitter jeg og kjenner etter om jeg kan smake betennelse eller, æsj, det er så ekkelt. Og ja, jeg skal bestille time til tannlege i morgen:)
Spanskeflua Skrevet 22. juli 2008 #2 Skrevet 22. juli 2008 Kan høres ut som tannkjøttbetennesle ja. kjøp Corsodyl munnskyllevann og skyll morgen og kveld i ca 14 dager, så skal du se at det blir bra=) Det er ihvertfall dette våre beboere på sykehjemmet får til behandling hos tannlegen når de har tannkjøttbetennelse. Men kanskje ikke så dumt å ta seg en tur dit får å bekrefte at det er dette=)
meg & to små vampyrer Skrevet 22. juli 2008 Forfatter #3 Skrevet 22. juli 2008 Corsodylen er sååå ekkel da. Har kjøpt, men mister all smaksans og får ekkelt belegg i munnen av den. Men er det slik som jeg beskriver som tannkjøttbetennelse arter seg?
Djoolia 07+08+12 Skrevet 22. juli 2008 #4 Skrevet 22. juli 2008 Jeg fikk masse hvite og gule byller i munnen. Klarte ikke å spise på ei uke,men hadde hovne lymfekjertler også samtidig. brukte ikke corsodyl,men fikk pencillin hos legen.
Spanskeflua Skrevet 22. juli 2008 #5 Skrevet 22. juli 2008 Tannkjøttbetennelse har ofte ikke symptomer, men den vanligste er vel blødning fra tannkjøttet, spesielt ved pussing. Kan også bli nummen eller ha kløe i tannkjøttet.
meg & to små vampyrer Skrevet 22. juli 2008 Forfatter #6 Skrevet 22. juli 2008 Jeg har noen blemmer på tunga også, men kan det ha sammenheng altså? Skal jeg gå til tannlegen eller legen? Åååå, jeg føler meg så ekkel her nå.
meg & to små vampyrer Skrevet 22. juli 2008 Forfatter #7 Skrevet 22. juli 2008 Det blør noen steder nå. Men det er det stedene det pleier å feste seg mest mat og jeg pirker mest med tannpirkere også. Blør alltid når jeg bruker tannpirker, har nemlig veldig smale mellomrom mellom tennene...
petite fleur Skrevet 22. juli 2008 #8 Skrevet 22. juli 2008 Jeg har nettopp hatt tannkjøttbetennelse, mine symptomer var at jeg hovnet så sinnsykt opp bakerst i munnen, og det gjorde så vondt at jeg ikke klarte å lukke kjeften. (så meget intelligent, ja) Fikk antibiotika for det, men hun ba meg også ta corsodyl på en q-tip og rense nøye der det var betent (så da trenger du ikke å få det i hele munnen)
simsalabima Skrevet 22. juli 2008 #9 Skrevet 22. juli 2008 Regel nr 1 for å unngå tannkjøttsbet.. er BRUK TANNTRÅD (hver dag!), Regel nr 2 for å bli kvitt tannkjøtssbet.. er BRUK TANNTRÅD (hver dag!) og gå til tannlege ikke lege
meg & to små vampyrer Skrevet 22. juli 2008 Forfatter #10 Skrevet 22. juli 2008 Ok. Du fikk påvist hos legen da?
meg & to små vampyrer Skrevet 22. juli 2008 Forfatter #11 Skrevet 22. juli 2008 Tanntråd kommer ikke mellom tenna mine! Nei, ikke den tynneste engang nei. Bruker tannpirkere hver dag da. Men de i tre knekker og setter seg fast mellom de trange tennene. Bruker de i plast.
simsalabima Skrevet 22. juli 2008 #12 Skrevet 22. juli 2008 Det er bra! Bare fortsett med de. Rens tennene med de masse fremover. Bruk corsodyl en liten periode. Det at det blør er tegn på tannkjøttsbetennelse, tannkjøttsbet er også arvelig. Det finnes mange grader: Gingivitt: betennelse i overflaten av tannkjøtt Periodontitt: da har bakteriene begynt å "spise" opp beinet som tennene står fast i. Du får da dype tannkjøttslommer og det blir enda værre/vanskeligere å holde det rent. Tilslutt kan tennene løsne og falle ut. (dette tar i de fleste tilfeller mange mange år) Dersom man oppdager sykdommen tidlig vil man i de aller fleste tilfeller med skikkelig godt renhold og hyppige besøk hos tannlegen klare å stoppe opp denne betennelsen og ikke få ytterligere skade på tannkjøtt eller tenner. Du har sannsynligvis Gingivitt som du kan bli kvitt med bra renhold og at tannlegen kanskje kan rense litt og sånn. Alle/de aller fleste har gingivitt av og til
petite fleur Skrevet 22. juli 2008 #13 Skrevet 22. juli 2008 Nei, jeg fikk det påvist hos tannlegen. Det var hun som skrev ut antibiotika til meg.
meg & to små vampyrer Skrevet 22. juli 2008 Forfatter #14 Skrevet 22. juli 2008 Jeg har ikke råd til hyppige tannlegebesøk. Såvidt jeg har råd en gang i året:( Og nå skal jeg studere også. Men skal bestille time nå og be ham fjerne tannstein og plakk og kikke på ting. Pga flytting er det 2 år siden forrige fjerning og rensing... Kan jeg fortsette med tannpirkerne da? Jeg syns jo vanligvis at de funker. Men kan hende jeg stoppet en dag eller to... hmmm.
meg & to små vampyrer Skrevet 22. juli 2008 Forfatter #15 Skrevet 22. juli 2008 Ja, selvfølgelig. Takk. Tannlegen min bør ikke ha ferie nå altså
simsalabima Skrevet 22. juli 2008 #16 Skrevet 22. juli 2008 Ja da, bare fortsett med tannprikerene du. De er like gode som tanntråd bare man bruker de riktig og hver dag. Få tannlegen til å vise deg hvordan. Du trenger ikke hyppige besøk dersom du ikke har alvorlig tannkjøttsbet, noe jeg tviler på. Men dersom du har endel tannsten så hadde jeg anbefalt deg å få fjernet det to ganger i året. Det at du er øm i tannkjøttet vil nok forsvinne av tannstenrens. Det kan også vær at du har vært litt hardhent med tannprikerene. GLemte en ting: mange får også problemer med tannkjøttet i graviditeter pga hormoner.. Det var dagens leksjon i tannhelse;) he he Må jo holde gamle kunster oppdatert siden jeg snart skal begynne å jobbe igjen...
meg & to små vampyrer Skrevet 22. juli 2008 Forfatter #17 Skrevet 22. juli 2008 Jeg har blitt vist teknikk mange ganger. Problemet som ikke går vekk er at det er fryktelige trange mellomrom. En gang måtte tannlegen faktisk bruke en slags metallfil for å komme mellom to tenner.. Jeg har ikke råd til to ganger, men må få til en og så ved behov. Minst. Kanskje jeg får til mer når jeg blir voksen og får ok råd (om noengang).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå