fembarnsmammaertoppenღ ღ Skrevet 22. juli 2008 #1 Skrevet 22. juli 2008 eg prøvde i går...er åtte uker på veg. hørte ikkje hjertelyd, men det slo inn av og til ein på 165. kan det ver babyen:))
Skravlefruen med huleboer Skrevet 22. juli 2008 #2 Skrevet 22. juli 2008 Hjertet dannes rundt uke 4, men som regel er ikke hjerterytmen hørbar før fra uke 10. Noen hører den tidligere, men da er det mer usikkert. Med 165 slag er det godt mulig det er babyen du hørte ;-)
Alle gode ting er 3:) Skrevet 23. juli 2008 #3 Skrevet 23. juli 2008 Jeg hørte det første gang når jeg var 9+2
Plutselig_gravid Skrevet 23. juli 2008 #5 Skrevet 23. juli 2008 I forrige svangerskap prøvde legen min å høre hjertelyden i uke 6/7 bare for moroskyld. Og han fant den:)
Madelene Skrevet 23. juli 2008 #6 Skrevet 23. juli 2008 Hvor får dere kjøpt slikt utstyr til å måle hjertefrekvensen??:-) å hva er det for noe? stetoskop?
Skravlefruen med huleboer Skrevet 23. juli 2008 #7 Skrevet 23. juli 2008 Det kalles en doppler, og den sender vel noen bølger (samme som ultralyd bølger tror jeg...?) inn som fanger opp pulsen/hjerteslagene til babyen. Jeg vet ikke om de selges i norge, men at de kan fåes kjøpt på ebay til rundt 1000-lappen. Der heter de angelsounds.. tror jeg! Vet ikke om det er anbefalt å måle i tide og utide.. disse bølgene skal ikke være så veldig bra for barnet i store mengder. Jeg ville forhørt meg med jordmor før jeg hadde investert i en slik.. kanskje hun også vet om de kan kjøpes i butikk i Norge??
Fire småtroll Skrevet 23. juli 2008 #8 Skrevet 23. juli 2008 Den jordmora jeg går til for kontroll sa at fra uke 13-14 er det lett å finne hjertelyden, men før det kan det være vanskelig. Derfor pleier ikke hun prøve lete etter den engang før den tid, det skaper så masse usikkerhet hos den vordende mor om hun ikke finner den sa hun. Samme jordmor sa også at man skulle være forsiktig med bruken av den "doppleren" eller hva den heter, den fungerer som et ekkolodd og ingen vet sikkert om det er ekkelt/plagsomt for babyen, særlig etter at de har utviklet hørselen der inne. Derfor lytter hun bare akkurat lenge nok til å få registrert pulsen også slår hun den av....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå