Labambie Skrevet 22. juli 2008 #1 Skrevet 22. juli 2008 Hun kan til nød spise noen skjeer Sinlac spesialgrøt. Alt annet brekker hun seg av,og innimellom spyr hun... Ikke allergi,det er bare det at hun liker det ikke! Prøvde litt middagsglass før i dag,og det kom opp så det sang.. Har funnet 1 type fruktmos hun liker og 1 glass fra Nestle som heter Pære,banan og yoghurt. Det liker hun tydeligvis,og gaper etter mer.. Hva skal jeg gjøre for noe? Hun er 6 mnd,så jeg vet hun er "klar" for det.. Alle andre barn gaper og smiler fornøyd til grøt og middag,min spyr... Vet jeg maser mye,men tar imot tips...
Zitro Skrevet 22. juli 2008 #2 Skrevet 22. juli 2008 Bland grøt og frukt 50/50 fordeling og se om hun spiser det da... Jeg må ha masse frukt oppi grøten til min baby for å få henne til å spise.
Linnea&Julie Skrevet 22. juli 2008 #3 Skrevet 22. juli 2008 ...eller ta noe grøt og noe fruktmos på tuppen av skjeen!!
line_n & sara Skrevet 22. juli 2008 #4 Skrevet 22. juli 2008 har du prøvd å lage egne grønnsaksmoser med mye mais? det ver det som gjorde at sara begynte med middag, alle andre moser ble ikke godt motatt! lag feks en blanding med 1/3 gulrot, 1/3 mais og den siste delen feks hokkaido gresskar, søtpotet eller kålrabi. dette blir søtt, og forhåpentligvis en suksess!
Gjest Skrevet 22. juli 2008 #5 Skrevet 22. juli 2008 Kan være hun liker andre middagsglass. Min hatet f.eks lapskaus, mens pasta med tomatsaus og skinke fra hipp gikk ned på høykant.
annie-77 Skrevet 22. juli 2008 #6 Skrevet 22. juli 2008 Hei. Tulla vår har aldri godtatt middagsglass. Og grøt spiste hun kun kald og med nesten 50% banan. Men brød med olivenolje på det datt i henne :-) Så om det ikke funker med forskjellige temperaturforsøk på maten, så er hun kanskje en brødspiser hun også ...?
Gullgrisen m/ novemberspire Skrevet 22. juli 2008 #7 Skrevet 22. juli 2008 Jenta mi var veldig sær på mat i begynnelsen (fullammet av fri vilje til 6 mnd). Tror ikke vi fikk etablert ordentlig grøtmåltid før hun var nærmere 8 mnd. Vi måtte synge og tøyse oss gjennom mang en kveld ved bordet. Middagglass og ferdig fruktmos var bare å glemme. Den grøten som jenta mi elsker er god natt grøten til småfolk. Det løsnet når vi begynte å gi litt brødskive med leverpostei. Middagen må jeg lage selv og banan likte hun først når hun fikk spise den slik vi voksne spiser den. Mango var den eneste frukten hun spiste en stund. Nå nærmer hun seg året og alt går ned på en-to-tre. Og best er det når hun kan spise selv. Det er lys i tunnelen:) Bare hold ut
Sistah*G07*J09* Skrevet 22. juli 2008 #8 Skrevet 22. juli 2008 Jeg hadde samme problemet. Begynte med grøt da han var litt over 4mnd, men hverken maisgrøt eller hvete/havregrøt holdt seg nede. Middagsglass var bare å se langt etter, det skulle han i hvertfall ikke ha. Det gikk bra 2-3 skjeer, så begynte brekkningene og tilslutt så kom alt opp. Fortsatt slik til han ble 6mnd, da prøvde jeg fruktgrøten til nestle, den gikk ned på høykant Men middagsglass ville han fortsatt ikke ha. Prøvde også å lage middagsmat selv, det spiste han litt mer av men så kom det opp igjen. Har prøvd med jevne mellomrom med middag, men han vil rett og slett ikke ha! han bare brekker seg hver gang. Han er 10mnd nå, å spiser enda ikke middag jevnlig!! Men så kom søsteren min med en vidunder oppskrift: 1-2poteter 1 passelig stor gulrot 1 skive koktskinke (påleggsskinke) evt 2-3kjøttboller å en ganske stor klæsj med margarin kok potet og gulrot, hell av vannet og mos det godt sammen med skinken og smøret med stavmikser (evt. andre hjelpemidler) Det er første gang jeg har sett mini spise en hel middag, uten å brekke seg en eneste gang!!!!
Sylteflesk Skrevet 22. juli 2008 #9 Skrevet 22. juli 2008 Noen barn er ikke spesielt interessert i fast føde. Vil ikke ta motet fra deg, men det er slett ikke alle barn som gaper og smiler. Vi prøvde å putte grøt, fruktmos, middag (hjemmelagd eller glass) i jenta daglig i flere måneder før hun ville ha noe som helst. Grøt var helt uaktuelt før hun var nærmere 1 år - da hadde vi servert smaksprøver daglig siden hun var 6 måneder. Alt ble spyttet ut eller munnen knepet hardt igjen, fektende hender, snudde hodet bort, Gjorde det veldig klart at hun ikke vil ha. Prøvde alle middager på markedet i Norge (og Frankrike!), pluss hjemmelagde. Etter en to-tre måneder ville hun endelig godta en type fruktmos. Etterhvert også yoghurt (begynte ganske tidlig med det, med helsesøsters velsignelse). Det var en ganske fortvilet situasjon. Jeg fullammet i praksis til hun var nesten 1 år (hun tok ikke flaske heller). Fortsatt spiser hun ikke noe særlig middag, er 20 måneder nå. Har gitt opp middagsglass, men serverer vanlig mat. Hun spiser pølser, fiskeboller og sånt, men ikke noen grønnsaker. Litt ris eller pasta går også ned. Og brødskiver, men bare med prim. Så hun har ikke noe spesielt sunt kosthold, men får jo i seg noe. Vi har latt henne smake på alt mulig, og spiser veldig sunt og variert selv, hun er bare ikke interessert i mat overhodet. Som sagt vil jeg ikke ta motet fra deg, men bare fortelle at noen barn er vanskelige å få i mat. Det er vanligere enn man tror. Har dessverre ikke så mange gode tips annet enn å spørre om hjelp på helsestasjonen.
Labambie Skrevet 22. juli 2008 Forfatter #10 Skrevet 22. juli 2008 Tusen takk for gode tips og trøstende ord... Er godt det ikke bare er vi som sliter!!!! Jeg skal ta det opp med helsesøster ved neste kontroll. Har prøvd før,men de sa at det var ingenting å stresse med.. Men jeg begynner bli litt frustrert...
Ludoline Skrevet 22. juli 2008 #11 Skrevet 22. juli 2008 Blander du grøten med mme, mm eller vann? Da morsmelk i grøten kanskje vil gjøre at smaken blir litt mer gjenkjennelig kan det være verdt et forsøk (hvis det ikke er det du gjør da..). Lag grøten veldig tynn første gang, og tilbered den gradvis tykkere når hun venner seg til smaken. Gir bare grøt med mm selv. Ellers kommer appetitten på annet enn brystmelk sikkert etterhvert. Hør med helsesøster angående jerntilskudd i mellomtiden, da jernlageret begynner å bli lavt når de er rundt seks måneder.
MajjaHarToVakre♥♥ Skrevet 23. juli 2008 #12 Skrevet 23. juli 2008 Sliter med mat her også. (Hun er snart 7 mnd) Hun vil ikke ha melk lenger, og ikke noe middag. Har prøvd alle slags glass jeg har kommet over, og lagd mange forskjellige varianter selv. Men hun bare lager grimaser, snur seg unna og brekker seg. Grøt er hun derimot glad i, men bare noen få slag. Klumper liker hun ikke, og noen typer får hun vondt i magen av. Så hva når hun ikke vil ha grøt mer?! Hjelp.... Desserter er hun glad i da, spesielt yoghurt med banan og ett-eller-annet, og fruktmos med fullkorn. Men vi har akkurat prøvd med brødskive, og det var veldig populært!! Spiser jo ikke så mye av gangen nå, men det er håp i tunellen der. Leverpostei og prim!! Så får jeg bare håpe hun ikke blir lei grøt i mellomtiden, da sliter vi big time! Så jeg skjønner frustrasjonen din ja, "selv om det ikke er noe å stresse med." Det hadde jo gjort ting mye lettere fremover om vi hadde små som ville spise middagsglass.. Vi får vel bare prøve jevnlig, og håpe de plutselig en dag har forandret mening og smak
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå