Førstegangsmamma80 Skrevet 22. juli 2008 #1 Skrevet 22. juli 2008 I fjor meldte jeg meg opp til et årsstudium - bare for fødselsstipendets skyld. Besto alle eksamener til jul. Tok permisjon fra studiet fra nyttår. Innvilget for ett år. Har ikke tenkt å fullføre det egentlig. Fikk baby i slutten av januar. Skal jeg søke om lån og stipend igjen - for så å få det innvilget og så søke om omgjøring til fødselsstipend nå til høsten? Hvordan er det å søke om lån og stipend når man er i permisjon?
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 13. august 2008 #2 Skrevet 13. august 2008 Oj, dette har jeg ikke hørt om før. Forstår jeg deg riktig når jeg sier du ønsker å søke om lån og stipend og samtidig benytte deg av permisjonen du har fått fra studiestedet? (da du sier du ikke har planer om å fullførestudiet i alle tilfeller) Vet ikke om dette lar seg gjøre sån i prinsippet. For om du søker på lån og stipend må du jo være registrert som student med rett til å gå opp til eksamen, og lånekassen vil jo få status "under permisjon" fra skloen din. Du kunne kanskje melde deg opp til noen andre fag og bare droppe å ta dem (for selv om du "stryker" dvs ikke tar eksamen er du jo ajour med studieprogresjonen ettersom du tok eksamen når du fikk fødsselsstipend. Men om det er helt tillatt tviler jeg på. Du kan risikere at du ikke får mer støtte fra lånekassen eller at de sier opp tidligere lån pga regelbrudd. (Vet om noen dom fikk en regning på hele studiestøtten pga regelbrudd, enden på visa ble at han måtte ta opp privatlån i bank for å kunne betale) Om du har planer om å fortsette å studere får du gjøre dette som normalt, søke vanlig lån og stipend men da også se bort fra det du hadde igjen av permisjonen). Uansett er det nok en fordel å ta kontakt med lånekassen. Legg fram alternativene du kan se for deg, og hør med dem hva som lar seg gjøre uten at det blir noe "snusk"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå