Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eldstegutten (3,5 år) har fått seg en ny lekekamerat blant naboungene. Denne gutter er nesten 9 år, og svært umoden... Han leker aldri med de på sin egen alder, men henger med de under 5 år.

Gutten min har blitt veldig "tøff i trynet" etter at han begynte å være med denne gutten, og nekter å komme inn, svarer frekt etc,

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Vanskelig å nekte de å være sammen siden han er nærmeste nabo, men jeg føler veldig for å begrense det siden gutten min er såpass liten. (Moren til denne gutten er ikke blant de skarpeste knivene i skuffen, så det har nok lite effekt å snakke med henne. Hun driver i praksis fri oppdragelse...)

What to do?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Virer jo nesten som om gutten har gaatt glipp av en viktig del av sosialiseringen? Det er jo ikke normalt aa skulle leke med saa yngre guttunger? En ting er 2-3 aar, men seks aar? Det er jo ganske saa merkelig.

Hva gjor de naar de leker sammen da? Kanskje du bor observere dem eller noe, ogsaa sier du ifra til 9aaringen hvis han oppforer seg usmakelig.....

Hadde ikke likt det selv heller.......

Skrevet

Ja, jeg prøver å følge litt med, og er jo ofte ute med minsten på 1,5 år også. Problemet er at han her smartingen liker å få de med seg vekk fra oss foreldre.. Sikkert sånn at vi ikke skal høre hva han sier.

Urk, er vanskelig altså. Vil ikke ha den der guttungen der som en slags rollemodell for mine gutter :-/

Han mangler definitivt både antenner og det meste.

Skrevet

Det er vanskelig det der!

Fungerer det når du snakket til gutten? Kanskje forklare han hvordan at det er lurt/ikke lurt å oppføre seg sånn og slik når han leker med de som er mindre enn han?

Hvis denne gutten og leker med andre barn i gaten kan det kanskje være en ide å snakke med de andre barna sine foreldre? Bli enig om å ha veldig klare regler overfor gutten når han leker med andre barn...Da får han ca samme respons fra andre vokse i gaten, og skjønner kanskje hva som er greit og ikke...?

Ellers må du vel bare være veldig konsekvent overfor gutten din med hva som er lov og ikke....?

Skrevet

Jo, har snakket litt med de andre, men det er ikke så lett å ha kontroll på de alltid siden de er mye ute nå om sommeren.

Er konsekvent, men han er jo midt i den verste trassen, og blir helt rabiat hvis jeg snakker med han :-/

Nå skal heldigvis denne gutten på ferie i 2 uker! Deretter er det jo tid for barnehage og skole igjen. Satser på at det roer seg når det ikke er ferie ;-)

Skrevet

Har du forsokt aa snakke med moren da? Hun virker jo heller ikke helt god om det ikke er mulig aa snakke med henne paa noen maate. Det er jo ikke merkelig at du ikke er helt komfortabel med at guttungen din skal henge rundt en 9aaring paa den maaten. Det er jo bare fryktelig merkelig. Hvilket utbytte faar 9-aaringen av det liksom? En ting hvis han hadde likt unger og var flink med dem, men det virker jo nesten som han bare har daarlig innflytelse og laerer gutten din dumme ting.... Tror jeg hadde snakket med den 9-aaringen... Men det er vel ikke saa lett det heller...

Skrevet

Nei ikke greit å ha oversikt hele tiden...Er utrolig vanskelig når barnets foreldre ikke ser problemet, eller ikke følger det opp....Er de som detter utenfor en hver sosial setting....

Skrevet

Nei, moren går ikke an å snakke med. Hun sender bare ungene ut, og lukker døren. Bryr seg overhode ikke med hva de driver med, og hvis noen prøver å fortelle det så svarer hun bare svada og lukker døren igjen..

Tror ikke han bevisst prøver å lære de dumme ting, men han er jo mye eldre og har et annet språk og en annen tankemåte/ væremåte. Han er ikke med de for å "passe de", men for å leke med de :-/

Har prøvd å snakke med han, men han bare stikker av...

Skrevet

Stikker 9-aaringen av naar du forsoker aa snakke med han? I all verden? Hva for en unge er dette da? Virker jo nesten som om moren ikke akkurat er en spesielt god rollemodell... Skulle nesten tro hun kunne ha godt av litt hjelp, avlastning osv. For baade barnas og hennes deres....

Kan du klare aa begrense at de bare er sammen slik at de maa vaere i hagen deres eller noe da? Vet ikke hva en slik 9-aaring kan finne paa aa ta med en liten gutt, som selvfolgelig ser opp til han, paa..

Skrevet

Ja, vi får prøve å legge en slagplan. Heldigvis reiser han bort i morgen, som sagt.

Takk for svar begge to ;-)

Skrevet

Jeg hadde nektet ungen å leke med han jeg da.... slemme meg. Orker ikke tanken på å oppdra andre sine unger engang og seriøst så har ikke en på 3 og en på 9 år så veldig mye til felles. Regner med at 9 åringen synes det er greit da han kan herse som han vil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...