Gå til innhold

Hva er tankene deres om aktiv dødshjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har mistet flere personer i familien i pinsel og langsom død med diverse kreftsykdommer... burde de da fått et valg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er for eutanasi i teorien, men ser mange vanskeligheter med den praktiske gjennomføringen.

Skrevet

Vi avliver dyr når de er syke og lider. Og kaller det dyremishandling visst de må lide seg igjennom.

Hva med oss mennesker da?

Jeg mener er det absolutt ingen håp om at man kan overleve en sykdom, og det går bare en vei og det er nedover, så synes jeg man kan få velge å avslutte sitt liv, og slippe å lide seg igjennom smertene til man dør.

Så jeg er for aktiv dødshjelp.

Skrevet

Skjønner tankegangen, men hvem skulle fått jobben på å ta livet av dem da? Hadde ikke hatt særlig lyst til å sette overdose med morfin på pasientene mine.

Skrevet

Man kan jo diskutere om det er en viss grad av aktiv dødshjelp i Norge allerede. Min farfar døde forrige uke, og men han lå på sykehuset fikk han så mye morfin han bare ønsket.. Med han gikk det bare en vei, og det er jo ingen som sjekker opp da om han faktisk døde av morfinen...

Syns det bare skulle mangle at det var aktiv dødshjelp, men det er ikke bare bare å få det gjennomført.

Skrevet

I teorien så er jeg for det. Men skjønner ikke helt hvordan man skulle ordnet det sånn at det ikke kunne misbrukes.

Skrevet

aktiv dødshjelp kan ikke og vil aldri kunne forsvares uansett....men det er noe med å kanskje stoppe medisinsk behanslig litt før.....så kanskje kroppen hadde fått ordenet opp selv med å dø på en bittelitt verdig måte.....

det kommer alltid til å være grusomt å se noen dø av kreft....og det kommer alltid til å være hakket mere grusomt å avlive dem....

vi lever i "valgenes tidsalder" og er de mest sjeleig forsøpla menneskene som har krøpet rundt på jordas overflate.....

Skrevet

Nei, jeg syntes ikke de bør få et valg. Utover det valget vi alle har, nemlig selvmord. Er man for syk til selvmord er det kun smertelindring jeg kan akseptere. Smertelindring vil på et punkt ta liv.

Skrevet

Kansje så skulle de som er syke fått lov til å bestemme selv..

men hva om de blir bedre?

Har arbeidet med eldre som har ligget for døden, de har hatt store smerter osv.. men de kom seg..

dersom aktiv dødshjelp skulle bli lov.. kommer jeg nok aldri til å videreutdanne meg som sykepleier.. hadde aldri klart å sette den siste sprøyten..

Skrevet

......den nakene sannhet finnes ikke......men det gjør den svenske synden.......og best av alt den er en søt liten løgn iført gullsandaler og et par lindex jule-juggel-smykker lykkelig uvitende om den greske sjarmørens fundamentalt "forstyrrede" tolkning av begrepet monogami.......men samtidig uvitenhet og missforståelser er en skjønn symbiose uten sidestykke.........en rosa lykke med små irriterende sandkorn på vei inn i / opp i sjelens irrganger.......

Skrevet

...men det kommer sikkert da.....og det blir masse hyl og skrik først.....det verste er å tenke på at vi trenger bare å "vende" oss til tanken....

Skrevet

Er i teorien for, men hvordan skal det bli i praksis? Som i Nederland? Der kan en få aktiv dødshjelp pga. sukkersyke. Der kan en også få assistert sjelvmord. Trenger ikke en gang være syk.

Har sett mange svært syke mennesker som vet de snart skal dø og har store smerter. Det er vondt å se på, men hvem vil være "dødsengler"? Vanskelig å sette grenser i slike saker. Hvor syk må man være, hvor vondt må en ha det, hvor lenge må en ha vært syk, ....?

Skrevet

jeg er absolutt for aktiv dødshjelp, har en oldemor som ligger på sitt siste, hun lider og vil ikke mer. Men de holder liv i henne, gir henne intravenøs selv om kroppen er helt uttørket og ikke fungerer lenger.

Det var rett og slett et mareritt å være der og se hvor vondt hun hadde det, og likevel skal de holde henne blandt oss.

La folk få slippe, det er langt ifra humant å holde liv i dem hvis de ligger på sitt siste!

Skrevet

Jeg var 9 mnd gammel da min mormor døde av kreft. Den dag i dag glemmer ikke min mamma synet av mormor like etter hun døde, 30 år senere. Min mormor døde i et smertehælvete og ba flere ganger om å få slippe på slutten. Mormor døde i en smertekrampe og ansiktet hennes var i "krampe" når mamma kom et kvarter etter hennes død. Hele ansiktet var skeivt rett å slett..

Da jeg gikk på videregående så fikk min onkel(mammas bror) og hans kone begge kreft samtidig. Onkel ble friskmeldt et par ganger, men kreften vant. Han måtte også ha samme grusomme død som min mormor. Hans kone døde av kreft et par mnd senere.

Så ble min farfar meget syk, han fikk flere drypp, vann i kroppen, sviktende organer og kreft på toppen... han døde merkelig nok ganske fredelig på slutten, selv om han ba pappa om hjelp til å slippe.

Så JA til aktiv dødshjelp... Som en over sa så lar vi dyrene våres slippe langpining. Men vi mennesker skal langpines.

I sveits er det en klinikk hvor en kan få en verdig død. Der får en en "cocktail" av legen. Det blir filmet hele veien, og legen sier til pasienten at om han/hun drikker dette så vil h*n sovne inn. Da er det pasienten selv som bestemmer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...