Gå til innhold

Mor 41, far 51? Synspunkter? (samme som på Modne foreldre)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet at dette har vært oppe med jevne mellomrom.

Et vennepar av meg har tre bar fra før, det er to gutter på 15 og 11 og ei jente på 4.

De teller på knappene om de skal sette i gang med en siste baby.

Jeg sier at det bare er å kjøre på, men de er usikre, både mht om de orker mer nattevåk og styr (har hatt barn med mye søvnproblemer) og fordi pappaen er såpass voksen at dette barnet får en veldig gammel far og en ganske gammel mor.

Jeg vet at de har møtt motforestillinger når de har diskutert med familien, men jeg mener det er opp til dem selv, og at de ikke er for gamle så lenge de er i stand til å få barn.

Synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes egentlig dette er et veldig individuelt spørsmål og feil av meg å sitte og si hvorvidt det er galt eller riktig av dem å få en ny baby. Men de er ganske gamle, og må selv kjenne på om de faktisk kan få et til barn og selvfølgelig om de orker dette.

Men har ingenting i mot det. Man kan være vel så sprek som 41-årig mor, tror jeg.

Skrevet

Skyt meg, men jeg synes det er en smule egoistisk å sette igang med ny baby i en alder av 51 år, de skal jo følge opp to tenåringer og 4-åringen også....

Skrevet

Her skytes ingen. Alle synspunkter er velkomne, og du har jo helt klart et poeng. Det blir mye som blir vanskeligere for dem hvis de nå skal ha en ny baby.

Skrevet

Hvis man har 3 friske barn fra før ville jeg aldri vurdert det en gang. Faren min og kona hans var like gamle når de fikk sin første. Senere fikk de en til. Faren min har vel ikke akkurat bidratt stort og nå er han jo over 60 blitt. Ikke akkurat en engasjert tenåringsfar kan man vel si.

Skrevet

Det spørs jo veldig på hvordan de er som folk også - noen er jo fryktelig ungdommelige av seg og makter det meste, mens andre på samme alder både høres og ser ut som de er nesten 80...

Moren til en venninne fikk barn nr 4 (sistemann) da vi jentene var 20 og hun var 41 (faren like gammel tror jeg). Da hadde de barn på 20, 18 og 12 tror jeg han yngste var. De er veldig spreke og jeg reagerte ikke noe på at de var "såpass" gamle.

Skrevet

Det er hva man kan gi barna som er avgjørende.

Ikke alderen.

Skrevet

Vel jeg ser såpass dømmende at jeg synes at det er altfor gammelt og at de bør være mer enn fornøyd med de 3 de har og alle barnebarna det med tiden kan føre med seg.

Jeg er selv en med slike gamle foreldere. Jeg har hatt en grei oppvekst fordet, og det har blitt skikkelig menneske ut av meg. Men har alltid ønsket de var yngre.

Var ikke alltid like gøy når alle tok min eldse bror for å være faren min og pappa bestefar, ha ha ha.

Skrevet

For å være ærlig synes jeg kanskje de burde vurdere å si stopp. De har jo som du sier 3 barn, og disse skal følges opp også. Men klart, folk er forskjellige har og har forskjellig overskudd og innstilling. Hvis dette hadde vært meg så hadde jeg ønsket at noen skulle få meg til å stikke fingeren i jorden og innse mine begrensninger. Men disse to kan jo være en helt annen type igjen.

Min mormor fikk barn da hun var 45. Da barnet var 11 døde faren og moren fikk Alzheimer, så min mor og hans bror oppdro nesten jenta alene og fikk mye av ansvaret for henne. Fremdeles tror jeg alt dette preger min tante, selv om hun har det kjempefint den dag i dag.

Skrevet

Mammaen min var 43 da hun fikk minstemann, da var jeg 16 og hadde to søstre på 19 og 10.

Mamma var veldig usikker på om hun ville da mannen hennes spurte, iogmed at hun var så gammel. Mannen hennes argumenterte med at man vet jo aldri hva lang tid man har her og hvor lenge helsa holder uansett alder. Han var 34.

Da broren min var 2mnd døde faren hans i en bilulykke, mens mamma nå er en sunn og frisk mamma på 55år.

Ja, jeg ser at odsen for at helsa ryker er større når man er eldre, men poenget mitt er at man har aldri garanti for noe.

Og jeg personlig er mye mer skeptisk til å vente til man er 40-50 med å få førstemann, men iogmed at de har 3 fra før, og vet hva det går i, så hvorfor ikke?

Skrevet

Helt ærlig synes jeg de er litt voksne til å få flere. De har jo alt 3, som på sin side er greit nok. Det hadde vært verre om de startet å få første nå. Har selv hatt en relativ voksen pappa, og vet at det ikke alltid er like greit å være for "gammel" når man blir foreldre. Man kan risikere at de blir borte mye før enn man kunne ønske. Det er jo selvsagt ingen garanti om man er ung heller. Men er større sjanser i høyere alder.

Hadde det vært meg, hadde det ikke blitt en baby til. Jeg ville heller brukt tiden på andre ting.

Skrevet

Som et lite tillegg så er det jo ganske kraftig økende sjanse for å få barn med alvorlige sykdommer og misdannelser når man er i den alderen, så hvis de ikke tror de takler å ha et pleiekrevende barn i tillegg til de 3 de har fra før, så ville jeg heller lagt bort planene helt enn å "prøve å se".

Skrevet

Så lenge de har ork til det er det bare å sette igang.

Folk er så forskjellige, og hvert enkelt par må vurdere hva de og resten av familien har kapasitet og overskudd til.

Kjenner flere "gamle" supre foreldre, så alder trenger ikke være noen hindring :-)

Skrevet

De er veldig spreke og ungdommelige, ihvertfall nå. Kanskje derfor jeg er såpass positiv.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Det er ikke opp til meg og dømme slikt, men jeg hadde ikke valgt og få barn så sent, når jeg hadde 3 fra før!

Ei jeg var i barselgruppe med, fikk sin første i en alder av 40. Prøverørsbarn, og meget ønsket og etterlengtet. Jeg tror ikke hun hadde valgt og få barn i den alderen dersom hun hadde hatt 3 fra før.

Barn krever mye, de skal følges opp, og det er lite gjevt og ha "steingamle" foreldre, noe klassekamerater og venner til dette "barnet" kommer til og synes.

De er ungdommelige nå, men hva om 10 år?

MEN, når det er sagt, så er det opp til enhver og avgjøre, og dersom de virkelig ønsker seg et barn til, så er det ingenting som er bedre enn det. Heller et barn inn i en familie med eldre foreldre, enn et barn inn i en familie som ikke ønsker barn!

Skrevet

Svigerfar var 53 når mannen min ble født. Mannen min liker ikke å ha en så "gammal" far.

Jeg synes de burde være fornøyd med de 3 de allerede har, men det er jo opp til de hva de føler for. Ingen som kan bestemme for de. Spørs jo om de klarer å bli gravide igjen.

Er de spreke og raske så hvorfor ikke?

Skrevet

Om de mener de har overskudd og kjærlighet til et til barn, så selvfølgelig:0)

Selv har jeg planer om å sove leeeeenge i helgene når jeg blir 40! ;0)

Og ville ikke drømme om en baby da. Synes forresten det er frekt av andre å legge seg opp i noe som definitivt må være parets egen avgjørelse. Ikke DEG da, men at andre har motforestillinger i familien, liksom...

Skrevet

Selvfølgelig er dette helt opp til det enkelte par å bestemme selv og ingen andre har stemmerett i slike avgjørelser synes nå jeg!

At man orker mindre etterhvert er vel kanskje så, men jeg hører stadig om eldre foreldre som faktisk har mer energi og fart enn par uten små barn, så det er vel individuelt. Og så er det vel noe med at de helt sikkert velger utifra hjerte og sunn fornuft i deres tilfelle.

Jeg håper ihvertfall ikke de lar andres dumme påstander og meninger få råde over deres avgjørelse, ei heller bekymringer for hvordan det blir når barna blir tenåringer, for det er det ingen som kan vite noe om på forhånd. Og som hypersusmor sier, ingen kjenner morgendagen og det er faktisk ikke alle gitt å få oppleve å se barna sine vokse opp uansett hvilken alder man får dem i. Så å leve i nuet og ta vare på hver dag er kanskje det viktigste.

Håper de finner sin løsning som de trives med:-D

Skrevet

Jeg er 42, mannen min 49, og jeg hadde aldri orka gått igang igjen iallefall...

Men hva andre sprekinger orker, det får være opp til dem.

Folk lever lengre og lengre, og det finnes enormt mange spreke, ressurssterke folk, såhvorfor ikke?Hvis det føles rett for dem, trenger de ingen andres tillatelse.

Skrevet

Onkel fikk yngste da han var 52 eller 53 tror jeg, kona var vel 38....går fint det enn så lenge i hvertfall. Han har to gutter i tenåra fra før og hun en gutt på 10år, yngste er nå et par år.

Har de helse, ork så hvorfor ikke....men samtidig skal de ha i hodet at det ikke er en selvfølge at de vil få et friskt barn heller....så de får veie litt for og imot.

Skrevet

Det beror på hvordan de er som personer og foreldre. Ikke alderen dems. Mamma og pappa var 49 og 45 når den yngste av oss 6 søsken ble født. Vi har alle blitt fulgt opp like godt, eldste er nå 46 og yngste er 19. Vi har hatt kjempegode foreldre og aldri manglet noe når det kommer til oppmerksomhet, engasjemang(fra foreldrene sin side) eller noe som helst annet. Og ingen av oss har heller følt at vi har 'gamle' foreldre, det er ingen av oss som har sett på de som gamle.

Så jeg sier at hvis de vil, kan og har energi nok til en til, sett igang=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...