linda1983 Skrevet 22. juli 2008 #1 Skrevet 22. juli 2008 Vi er invitert til ørretmiddag i dag. Det er min bror som har fiska i ferskvann. Fikk greie på at de var veldig store Var det ikke noe om at vi ikke skal spise ørret over 1 kg pga listeria, eller tar jeg feil ?
Mrs. Bouquet Skrevet 22. juli 2008 #2 Skrevet 22. juli 2008 Det er ikke pga. listeria, fisken skal vel kokes eller stekes? Det er pga. miljøgifter og ferskvannsfisk av typen: all gjedde, abbor over 25 cm, ørret over én kilo, røye over én kilo er nevnt ja.
Gjøkeredet③ Skrevet 22. juli 2008 #3 Skrevet 22. juli 2008 Statens Næringsmiddeltilsyn skriver: "Gravide kan spise alle typer fisk og skalldyr, bortsett fra… … ferskvannsfisk, av typen: gjedde, abbor over 25 cm, ørret over én kilo, røye over én kilo. … fiskelever. … krabbeinnmat fra skallet (hvitt krabbekjøtt i klør og skallhus kan trygt spises). … eksotisk fisk: hai, sverdfisk, skater, fersk tunfisk (tunfisk på boks er derimot helt trygt). ... Blåkveite over 3 kg
Gjest Skrevet 22. juli 2008 #4 Skrevet 22. juli 2008 Det som blir sagt av forhondsreglar er kun veiledande. Finn ut kor fisken vart fiska, og korleis det er med tilstanden på vatnet der. Sjølv hadde eg ete ørret uten å tenke noko meir over det, men så et er kun ørret frå området her, og veit korleis det då er med diverse miljøgifter o.l.
linda1983 Skrevet 22. juli 2008 Forfatter #5 Skrevet 22. juli 2008 Er ikke noe fare for miljøgifter i området han har fiska så vidt jeg vet. Ikke pleier jeg å bry meg så mye om hva man kan spise og ikke heller. Men hlder meg selvsagt unna rått kjøtt og sånn, så tror jeg sier jatakk til invitasjonen med god samvittighet takk for svar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå