Edelweis Skrevet 22. juli 2008 #1 Skrevet 22. juli 2008 fikk time til kontroll på sykehuset imorgen den dag=) fikk stort barn ved igangsetting av fødsel i uke 40 sist gang, og morkaka hadde begynnt å svikte. dette tok legen på alvor da han så hvor svær mage jeg hadde og ringte til fødepoliklinikk med en gang. =) mente at dette måtte vi se på, for magen var jo diger. skal sies at jeg ikke klarer å kjøre bil mer tilogmed da magen kommer borti ratte.. hehe.. ja jeg har ikke verdens lengste føtter heller=) men gud så deilig å bli hørt på. så skal til vurdering av igangsettelse rundt termin da, og få en samtale med JM. det blir vel og bra håper jeg=) ville bare dele den gode nyheten, for jeg er så glad=)
2 fine små Skrevet 22. juli 2008 #2 Skrevet 22. juli 2008 Gratulerer! Det er straalende nyheter, staa paa og krev dine rettigheter. Du vet best, og det vet de innerst inne.... ;o) Jeg skal ogsaa inn paa sykehuset dagen etter termin, fikk smisket meg til en time, da jeg skal foede vaginalt uansett, og setebarnet snudde seg 6. juli, men det er da ingen garanti for at det ikke har snudd seg tilbake til buddhastilling. Og sitter det igjen og evt er litt stoerre enn vi haaper, en dag over termin, skal vi sette i gang for ikke faa for stort setebarn som skal ut vaginalt. Deriomot, hvis det fortsatt hodeleie (som ville vaere utrolig stas) saa avventer vi at foedselen starter av seg selv. Foedte i sete sist og det gaar superfint, bare man ikke har for stort barn. Saa helt enig med deg, det viktigste er aa faa denne TIMEN, og saa vet man mer utifra da. Helt topp at du har ordnet deg time selv, spesielt med morkakesvikt sist gang ja, SUPERviktig at vi gir beskjed og hevder vaare rettigheter. Masse lykke til! Dette gaar nok bra skal du se.... =o)
Gjest Skrevet 22. juli 2008 #3 Skrevet 22. juli 2008 så utrolig bra ei venninne av meg fikk en dødfødt sønn som var åtte dager over tiden. legene ville ikke starte fødselen pga de mente at de ville ha tallet på KS ned. pga dette mistet hun sønnen sin.. kun pga tall... litt forbanna.. så jeg ble kjempeglad da jeg leste innlegget ditt:) legen din burde lovprises
Trulte76 Skrevet 22. juli 2008 #4 Skrevet 22. juli 2008 Så bra da Er ikke noe kjekt å ikke bli trodd å gå og uroe seg. Så bra du kom til en lege som tok deg på alvor. Lykke til
Edelweis Skrevet 22. juli 2008 Forfatter #5 Skrevet 22. juli 2008 jess, denne legen er super flink. men desverre så er det sjelden jeg får komme til han fordi han nå har gått av med 80 % pensjon. men idag var jeg heldig, og endelig ble jeg hørt=) er så glad for at jeg sto på å fikk sagt i fra hva jeg går å bekymrer meg for. den andre legen bare blåste det bort da jeg var hos han forrige uke. er det ikke sykt at noen skal måtte miste sitt kjære barn bare på grunn av at legene er såpass påståelige.. makan, kjenner jeg vil filleriste legen til veninna di. grusom skjebne. femina, så bra at lille har snudd seg da, håper for din del han ikke snur seg tilbake igjenn. min største skrekk er setefødsel. ååh..jeg er så glad i dag=)
2 fine små Skrevet 22. juli 2008 #6 Skrevet 22. juli 2008 Setefoedsel er helt enestaaende, ikke noe aa grue for, bare faa maalt bekkenet ditt, babyen og saa er det maks oppmerksomhet til deg, masse ekspertise og KSlegen er rett ute paa gangen hele tiden. Jeg har bestilt setefoedsel igjen jeg, dersom den turner rundt igjen jeg, ikke noe stress. Ikke hoer paa alle som er livredde for setefoedsel, ikke saa mange av dem som har gaatt gjennom en planlagt, rolig, kontrollert og ferdig bekkenoppmaalt setefoedsel uasnett, de har bare hoert skrekkhistorier eller foedt for 20 aar siden. Hoer paa meg heller, hehe, som har foedt i sete paa denne siden av 2000tallet! Bare fortsett aa vaere glad du, setebarn blir sta flotte barn. De kommer med rumpa foerst, setter haelene i bakken og sier fra skal jeg love deg. Mit lille setebarn denne gangen snudde seg helt selv etter nesten 2 mnd i seteleie, du, saa denne vet ogsaa hva den vil.... =o) Hm......80% pensjonert sier du? Gaar ikke til gode gamle Sande vel?? I Oslo? Det gjorde jeg forrige svangerskap, flott handlekraftig lege det. Han er jo gammel overlege fra Foeden paa Ullevaal ogsaa, 30 aar der tror jeg.... Hvis det er han da. ;o))
15.august-mamma Skrevet 22. juli 2008 #7 Skrevet 22. juli 2008 Så bra! Det er en veldig god følelse å nå fram, og det viktigste er at en står på litt sjøl tror jeg. Jeg har også en følelse av mer kontroll nå etter å ha vært aktiv i forhold til sykehuset jeg skal føde på. Har svinget lenge mellom å ville ta keisersnitt eller føde vaginalt. Dette grunnet ganske tøff fødsel sist. Jenta mi var veldig stor (4700 g og 54cm). Hun satt godt fast, så det endte med totalruptur og revning innvendig i mormunnen -mye blodtap og ganske stor redsel for å føde igjen særlig (siden det ble kaotisk og dårlig tid til skikkelig bedøvelse... Ni år etterpå er jeg klar for å føde igjen, på et annet syehus, og innrømmer at jeg er ganske redd for hvordan det blir. Jeg er også veldig engstelig for at dette skal gjøre plagene jeg har slitt med i ettertid enda verre. Så det jeg gjorde var på eget initiativ å ta med kopi av hele fødselsjournalen fra forrige sykehus og avtalte samtale og vekstestimering på sykehuset nå en måned før termin. Var veldig greit å ha kalde fakta å forholde seg til, i tillegg til min egen opplevelse av situasjonen. Babyen er ikke like stor denne gangen, så vi blei enige om å forsøke vaginalt dersom det skjer før termin, og ta en vekstkontroll dagen før termin for å vurdere om vi skal ta keisersnitt da. Men hun var i hvertfall enig i at keisersnitt kan være en god løsning i mitt tilfelle. Vet ikke enda hva jeg syns er best, tanken på keisersnitt tiltaler meg ikke akkurat... Men nå har jeg en dato å forholde meg til, og så kan vi ta bestemmelsen da - hvis ikke babyen min vil ut i løpet av de nærmeste ukene:-) Syns alle skal stå på for å bli hørt. Jeg snakket med først med jordmor på sykehuset og deretter med en lege. Syns det greieste var å snakke nøkternt med en lege om dette. Jordmødre kan ha en tendens til å være litt sånn "Hipp hurra - Fød vaginalt! og GLED deg over smertene" (gjerne akkompagnert av Kari Bremnes eller et dikt om bølgeskvulp og Moder jord.. fnis). Dette gjelder jo selvsagt ikke alle, men jeg har hatt litt dårlig erfaring der..;-) Nei stå på, sier jeg! Med håp om fine fødselsopplevelser til alle! Skal bli deilig å bli ferdig.
Edelweis Skrevet 22. juli 2008 Forfatter #8 Skrevet 22. juli 2008 ja jordmødrene har en lei tendens til å gå litt for mye opp i yrket sitt. de er så stolte over at vi har så mange normale fødsler her i norge samtidig som vi har veldig lav spedbarnsdødelighet, så jeg tror de går litt for mye inn i dette med at alt skal gå naturlig. KS er ikke noe som jeg hadde valgt heller. har født en gang og det gikk kjempe fint. jenta var ganske stor synes jeg, 4120 og 53 lang. de estimerte henne til å være knappe 3 kilo samme dag da, så vet ikke helt om jeg stoler på dem=) men nå vet jeg at jeg skal si i fra i allefall. =) forrige gang ville de ikke høre på meg, å jeg måtte skrike til meg igangsetting og skylde på depresjon. enda legen mente morkaka hadde begynnt å svikte, men det ville ikke JM høre noe på, for termindatoen som ble satt på UL var enda ikke tilbakelagt. jeg var jo 100 % sikker på jeg hadde gått 14 dager over jeg da, så jeg var jo livredd for å gå lengre. påståelige, det er det de ofte er. å femina, er nok ikke den legen nei, jeg hører til i trøndelag skjønner du=) flott at du hadde en fin setefødsel da. det er sikkert ikke så farlig som jeg har hørt som du sier, men jeg bare ser for meg at det gjør innmari vondt. hehe.. =) lykke til alle sammen. jeg håper på å føde idag jeg=)
2 fine små Skrevet 22. juli 2008 #9 Skrevet 22. juli 2008 Hvorfor skal det gjoere saa vondt? Du faar jo (mest sannsynlig) ikke foede uten epidural, saa smertene forsvinner. Og - du vil presse ut stumpen som ledende del (mest sannsynlig) saann at det er jobbet godt der nede og aapent til hodet skal ut til slutt, saa man slipper aa presse ut det svaere hodet som ledende del... ;o) Nei du, setefoedsel er nok mindre vondt enn en hodefoedsel med lite/ingen bedoevelse. ;o) Barnet mitt ble estimert til ca 4kg to dager foer hun ble foedt sist, derfor de satte i gang, resultatet?? 3440 gram du... =o) Naa er barnet estimert til 3200 3 uker foer termin, og det betyr kanskje 3500/3600 til foedsel eller noe? Fint for setefoedsel det da, naar jeg vet jeg har romslige maal. Saa det saa, det vil helst gaa fint, skjoenner du... ;o))
Edelweis Skrevet 22. juli 2008 Forfatter #10 Skrevet 22. juli 2008 okei, så lenge du sier det så=) hehe.. jeg fødte uten bedøvelse sist gang, og kommer til å gjøre det denne gang også. var ikke så vondt som jeg hadde trodd det heller. tok et drag lystgass da, men fy så grusomt. jeg hater følelsen av å være full, og det var slik det føltes.. men, vi får se. idag skal jeg stå på for å få ut ungen, om ikke skal jeg høre hva de sier i morgen=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå