Blafrende Hengejur♥♂08♂13? Skrevet 21. juli 2008 #1 Skrevet 21. juli 2008 Nå er lillemann over 3 uker gammel, og endelig har jeg kommet inn i noenlunde fine rutiner med ham:) Sliter litt med amming, ikke at jeg mangler melk, men fy som han er hardhendt!! har nesten ikke brystvorter igjen etter å ha fullammet en dag, så det blir en del pumping og flaskeforing, og også litt erstatning på kveldstid for å at han skal sove litt lenger enn 2 timer av gangen for å spise (han har GODT med matvett:p) Ellers så har han blitt flink på å herme etter meg og pappa'n sin med geiping og gaping og slikt, og her om dagen "vinket" han når pappa'n lekte med en bamse foran ansiktet hans:) Han smelter hjertet mitt hver dag, og smiler når han hører stemmen min om morgenen og når han er i ferd med å våkne etter lurene sine *smelt* Det eneste som er litt kjedelig, er benene hans:( Han er født med feil benstilling på begge ben (altså klumpfot). Det er veldig midt, så han begynner faktisk å få ganske rette føtter etter 3 gipsinger, men det er litt vondt for meg at han ikke er "100%" frisk..... Selv kunne han ikke brydd seg mindre, for ham er gips en del av hverdagen og jeg trøster meg med at bleieskift er såre enkelt når han har sprellebena i gipsen;) Ingenting som er så ille at det ikke er godt for noe:p Er det noen som har erfaring med klumpfot her inne? tidligere barn eller hatt det selv? moren min har hatt det, men det er så lenge siden hun var barn at det ikke kan sammenlignes behandlingmessig..... Vil gjerne ha noen innspill fra andre med erfaring, er godt å kunne snakke med noen om dette, er jo førstegangsmor og bekymret for så og si alt:p
siljaB Skrevet 21. juli 2008 #2 Skrevet 21. juli 2008 Jeg har svart på en del innlegg ang klumpfot her før, men gjør det gjerne igjen! Har selv tvillingjenter som er født med klumpfot på begge beina. De er nå 1,5 år, og løper rundt hele dagen. Ingen kan se at tvilling 2 var gipset i 26 uker, måtte kutte akilles to ganger, for så å operere dem under full narkose før det ble vellykket. Eneste man ser det på er at de har litt "rare" tånegler, veldig små føtter og ho ene da selvfølgelig har to arr. Tips til deg, og alle andre i samme situasjon, bruk av skinne utløser automatisk noe som kalles grunnstønad. Dette pga ekstra slitasje på sengetøy. Det eneste du må gjøre er å få en legeerklæring når dere kommer så langt, og levere søknad hos NAV. Skulle de komme til å forlange at du samler kvitteringer og beviser ekstra kostnader, er dette feil. Skinnene utløser automatisk! Har nemlig gått den veien.. Vi er så heldige vi som bor i Norge. Jentene våre har blitt fulgt opp fra dag en. Selv om ikke fysioterapeut har tøyd eller noe, har det vært veldig godt å få tips og veileding på hvordan tilrettelegge og hjelp i den motoriske utviklingen. Barnet har jo gjerne gips i 8-10 uker, for så å ha skinne 23 timer i døgnet i ca 3 mnd. Mine har ikke mistet noe på veien, selv ikke tvilling 2 som var over 8 mnd før ho kunne bevege seg fritt. Kan vel kanskje "snakkes" mer om du skulle ha noen spørsmål.. Ble litt ivrig, jeg.. Lykke til!
Pennie Skrevet 22. juli 2008 #3 Skrevet 22. juli 2008 Ville bare si at det var fint å høre dine gode erfaringer med behandling av klumpfot! Jeg er selv 37 uker på vei og gutten min fikk påvist klumpfot på ene benet da vi var på ultralyd. Først tok jeg dette veldig tungt, men har skjønt etterhvert at det ikke er så ille og at man får behandlet det bra. Nå er jeg først og fremst redd for at det skal være noe annet galt med ham også. Vi har vært på ultralyd flere ganger etterpå og alt ser bra ut, men jeg er litt nervøs likevel. Vet ikke om det er vanlig at flere ting kan være galt samtidig med klumpfot? Det virker jo som om barna deres er helt friske i hvert fall :-) Men nå er det i hvert fall bare noen uker igjen hvor jeg trenger å lure på dette, så jeg gleder meg vanvittig til å få fødselen unnagjort og få truffet babyen min!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå