Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig ny i game, og trenger noen tips angående vasking og matlaging, slik at ting kan gå litt fortere og fårhåpentligvis bli bedre=)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er ingen dyktig husmor selv, hadde nettopp flytta hjemmefra for første gang når jeg fikk min datter, så jeg sleit med å oppfylle mine plikter etter å hele tiden ha blitt dullet med hjemmer hos mamma...

men i forhold til hus vask er det best å prøve å holde det passe ryddig og la ting ha faste plasser(da her du et sted og legge det, finner det greit igjen og det slipper å flyte på en tilfeldig hylle eller skuff) er det sånn passe ryddig trenger du ikke rydde så mye før du begynner å vaske, da går det fortere.

finnes mye enkel, rask og sunn mat eks

stekt laksefillet med en grønsaks pose ved siden av, 15 min maks, eller

brokkoli, løk, gulrot (el andre grønnskaker) litt kyllingfillet i små biter kokt i hermetiske hakkede tomater, med ris ved siden av, 20 min,

eller kyllingfillet og grønsaker stekt/woket, blandes med kokte pasta penner, og kryddres 25 min

dette er noen av mine raskeste og enkleste middager, de smaker godt også, men husk krydder.

Skrevet

beklaker min data dysleksi.... ble mange feil her... men den siste blandingen tar maks 15 min å lage ikke 25...

Skrevet

sett av en fast dag i uka til vasking av et bestemt rom eller gjøremål. for eksempel: mandag: vaske badet. onsdag: vaske gulvene. fredag: tørke støv. søndag: vaske sengetøy og støvsuge/tørrmoppe gulv. da blir det lettere å holde oversikt over når det er gjort sist, og det er mer sjanse for at du faktisk gjør det. ikke la oppvasken hope seg opp, sett inn i oppvaskmaskina etter hvet måltid, og vask over benkene etter du har laget middag. rydd litt hver dag, så slipper du å ta skippertak-rydding før helga. veldig lurt å ha ting på faste plasser, slik som mila82 sier.

kjøp inn så du alltid har grønnsaker og frukt i huset. spis et eple når du er småsulten i stedet for en sjokolade. lag salat ved siden av til middagen. sett som mål at du alltid skal ha minst en grønnsak til middagen. (og nei - pommes frites eller fløtegratinerte poteter teller ikke! ) :) spis minst en frukt om dagen. spis grovt brød/knekkebrød i stedet for fint brød. ellers må du bare finne ut av det selv, det kommer nok en rutine i det etterhvert :)

Skrevet

masse gode tips over her ser jeg:o)

- Ha fast vaskedag, ellers utsettes alt leenge og en må til med skippertak uten like

- En sparer penger på å handle inn eks en dag i uka(om en har fryseboks virker dette best) Lag først en Ukesmeny over middager og handle inn det du trenger til denne. Skriv også opp handleliste som du supplerer når ting går tomt, da har du alltid kontroll på hva du har i skapene dine og ikke.

- tips til raske og sunne middager:

- wok m/grønnsaker og kjøtt(svinekjøtt - ta en kotelett og kutt i biter, mye billigere enn ferdig oppskåret svinekjøtt, kyllingfilet eller lignende)

-laks stekes i ovn 15 min, stekte potetbåter og mais/rømme ved siden av

- kjøttdeig og spaghetti- ha løk, paprika og andre grønnsaker i kjøttsaus, så får du grønnsaksdosen din :o)

-kyllinglår og ris med salat ved siden av..

jaja, ønsker du mer får du melde :o) hihi..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...