Gå til innhold

Barn i forsetet

Anbefalte innlegg

Skrevet

2-åringen min kaster opp omtrent alltid når vi er ute og kjører bil. Til helgen skal vi på ferie og bilturen tar ca 1 time. Synes dere det er galskap og ha barnet i barnesete foran i bilen..?

Har kjøpt reisesyketabletter også, men er i tvil hva jeg skal gjøre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer helt ann på om det er airbag eller ikke. Galskap å sette et så lite barn foran en airbag. Ellers skal det ikke utgjøre noe mer eller mindre fare å sitte foran enn i baksetet så lenge barnet er forsvarlig sikret.

Skrevet

Søsteren min leste et sted at om en putter en bomullsdott i ene øret til barnet, skal det unngå å bli bilsyk...funka i allefall godt på nevøen min...

Skrevet

Julie har aldri (!) vært bilsyk, men på sommerturen til hytta den 19 juni i år, kastet hun opp skikkelig ca en time før vi var fremme:(

Hun pleier å sove hele turen, (jeg kjører om natta ettersom det er 55 mil) men denne gangen våknet hun og var bilsyk stakkar.

Så de siste 7 milene hadde jeg henne hos meg foran i bilen, og da gikk det kjempebra med henne. Jeg har koblet ut airbagen og fått godkjenningspapirer på dette, men det blir alikevel ingen vane. Liker det overhodet ikke, men det var en god løsning på problemet der og da.

Gjør det du føler er riktig og best for dere.

Lykke til og god tur:)

Skrevet

Stapp i ungen en hel reisesyke tabelett. Da sovner hun også.

Skrevet

det er faktisk i de fleste tilfeller tryggere å ha barnesete forran i bilen, enn bak, så lenge det ikke er airbag da selvfølgelig.

jeg hadde det med førstemann før. vi kjørt veldig mye, fordi vi bodde langt unna venner og familie. når han satt fremme med meg (bakovervendt) kunne vi prate, spise, og alltid passe på at han hadde det bra. dette var opptil han var ca 2.

det aller sikreste for barna er verken x eller y plassering, eller forovervendt eller bakovervent stol. det aller sikreste for barna er å kjøre skade fritt! og i det øyeblikk en begynner å ta blikket av veien for unger som spyr, gråter, finne leker, eller andre distraksjoner øker ulykkesrisikoen betraktelig.

selvsagt om en aldri lar seg distrahere av unger i baksete er det tryggest å ha de der, men de fleste av oss er jo bare mennesker og vi funker ikke sånn, så egentlig er det tryggest å ha dem fremme.

det er faktisk bred enighet om dette. sikkerhet er en relativ ting, det er ikke bare trygt og farligt, det er en hel skala innimellom, dessuten beror det på så mange forutsetninger, som endrer bildet.

Skrevet

"Så lenge airbagen er koblet ut kan dere la henne sitte i passasjersetet foran. Det er veldig liten forskjell i risiko mellom forsete og baksete". Står det på et svar på trygg trafikk sine nettsider om en som sprø om det samme.

http://www.tryggtrafikk.no/./?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=3148

Så anonym over som sier "selvsagt om en aldri lar seg distrahere av unger i baksete er det tryggest å ha de der" har i grunnen ikke helt rett i den h*n sier.

Skrevet

Har du airbag er det galskap. Skal ikke store kollisjonen til før airbagen utløses, og da kan ungen bli kvalt og/eller brekke nakken. Så selv om det bare er en time ville jeg ikke gjort det. Alle biler har vel airbag foran, og det er vel dyrt å koble ut airbagen? I hvert fall hvis man skal ha den tilbake igjen senere.

Eller kan man bare skru ut en sikring eller noe?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...