St.Sunniva Skrevet 21. juli 2008 #1 Skrevet 21. juli 2008 Må man være mattegeni for å klare seg gjennom medikamentregning (med de nye reglene om at man må ha ALT riktig) ??? Tror det er det jeg er mest nervøs for...
Piken på landet Skrevet 21. juli 2008 #2 Skrevet 21. juli 2008 NEI! Jeg er ikke noe mattegeni, og jeg klarte det på første forsøk iallefall.
Gjest Skrevet 21. juli 2008 #3 Skrevet 21. juli 2008 Det er enkel regning.. Har alltid vært slik at du skal ha alt riktig da... Har iallefall vært sånn på Gjøvik i alle år.
St.Sunniva Skrevet 21. juli 2008 Forfatter #4 Skrevet 21. juli 2008 Hadde ei venninne som sa at de kunne ha 4 feil eller noe sånt, men at det ikke var sånn lenger nå. Er jo sikkert bare rett og rimelig at man skal kunne regne riktig, men jeg suger i matte. Sååå kjipt om jeg skal drite meg ut allerede der liksom ;-) Er jo hele første året det, og da kan jeg jo ikke gå videre før jeg har klart det...
SokkeLaila Skrevet 21. juli 2008 #6 Skrevet 21. juli 2008 Så lenge du har klart for deg hva som er dose, mengde og styrke, så er det bare å følge greie formler ogå ha et klart hode! Lykke til!
Gjest Skrevet 21. juli 2008 #7 Skrevet 21. juli 2008 Desverre litt for mange som kommer igjennom den.. Men flesteparten som ikke egner seg som sykepleiere blir luket ut under praksis...
Mamma'n til A&L&J! :) Skrevet 21. juli 2008 #8 Skrevet 21. juli 2008 Da må det være fryktelig lenge siden venninna di gikk sykepleien, det har vært 100% riktig så lenge jeg kan huske! Men det går bra, om du klarte matten 1.året på vgs, klarer du dette! Trikset er å lese oppgaven godt og ikke stresse! Du får jo 5 forsøk (mener jeg å huske, eller kanskje det var 4), og det klarer du!! Skulle da virkelig bare mangle at alt må være riktig, det er jo ikke sånn at man kan tillate seg å ta livet av 1 pasient med feilmedisinering mens de 99 andre klarer seg! Hehehe.. Lykke til, gled deg til 3 spennende og utfordrende studieår!
superdupermor Skrevet 21. juli 2008 #9 Skrevet 21. juli 2008 Jeg var ferdig sykepleier i 2001 og det var siste året på Høgskolen i Oslo det var lov å ha 4 feil, så det er ikke sååååå lenge siden
Guttemamma til tusen :) Skrevet 21. juli 2008 #11 Skrevet 21. juli 2008 nei, du må ikke være noe geni... men du må kunne tenke logisk! Det er ikke vanskelig, men det krever jo at du jobber litt før eksamen:som med alle eksamener:o) Det var forsåvidt den eksamenen jeg leste minst til:o) Plutselig går det bare opp for det hvor logisk enkelt det er:o)
AnLin *j07* med januargutt. Skrevet 21. juli 2008 #12 Skrevet 21. juli 2008 Kjære deg. Dette går man igjennom nøye og det skulle da bare mangle at man ikke skulle ha alt riktig! Dette klarer du uten problem!
Gjest Skrevet 21. juli 2008 #13 Skrevet 21. juli 2008 Jeg fatter ikke at skolen i Oslo kan forsvare at hver student kan ha inntil 4 feil jeg.. Håper det er gjort om for lenge siden..
superdupermor Skrevet 21. juli 2008 #14 Skrevet 21. juli 2008 Det var ikke bare i Oslo, det var sånn på alle sykepleierhøgskoler, men som sagt, det ble avviklet i 2001.
Mariamin Skrevet 21. juli 2008 #15 Skrevet 21. juli 2008 Man må tenke logisk og luke ut all den tilleggsinformasjonen de legger til i hvert spørsmål. Jeg har jobbet som sykepleier i mange år på kirurgisk avdeling og det er sjelden vi har medikamenter det er problemer med å regne ut dose og styrke på. Men det er jo forskjell fra avdeling til avdeling. Står man fast, konfererer du alltid med en annen sykepleier.
St.Sunniva Skrevet 21. juli 2008 Forfatter #17 Skrevet 21. juli 2008 Takk :-) Det letter meg jo litt å høre at det er overkommelig. Nå er det ingen vei tilbake iallefall, for nå har jeg jammen meg SAGT OPP JOBBEN MIN!!!!! hjelpes..... Noen som forresten vet hvor jeg kan bestille bukse og kittel på nett (som jeg visstnok må ha til øvingspostene)
St.Sunniva Skrevet 21. juli 2008 Forfatter #18 Skrevet 21. juli 2008 Er så gammel at jeg ikke husker 6-klasse pensum engang ;-) Men kan nok si at det ikke er like enkelt som det... Jeg lå ett år foran i matte på hele barneskolen, og delvis ungdomsskolen, men jeg strøk fortsatt i matte 2. kl på videregående....
OneOfTheBoys Skrevet 21. juli 2008 #19 Skrevet 21. juli 2008 Forresten hadde vi 3 forsøk (ifjor). En eller to måtte slutte fordi de ikke klarte den, av 160 stykker.
Gjest Skrevet 21. juli 2008 #20 Skrevet 21. juli 2008 Mariamin... Jeg jobber på ort avd.. Og det er ofte vi regner fortynninger og blandingsforhold.. men kommer sikkert an på hva slags avd man jobber på som man sier.. En skal jo uansett kunne det selv om man ikke bruker det mye..
Mariamin Skrevet 21. juli 2008 #21 Skrevet 21. juli 2008 Dette var nytt for meg. Vi fikk låne frakker, eller sånne "kjoler" når vi var på øvingsposten. Nå hørtes det vel ut som om jeg gikk ut av skolen på 50 tallet eller.....
Gjest Skrevet 21. juli 2008 #22 Skrevet 21. juli 2008 Søk på yrkesklær, så finner du en produsent.. Alle må ha det nå.. Nytter ikke med bare vanlige klær.. Men de pleier å ha en fyr som er innom skolene og selger..
OneOfTheBoys Skrevet 21. juli 2008 #23 Skrevet 21. juli 2008 Det er så enkelt som det Læreren vår sa det en million ganger, at dette er 6 klasse pensum. Det hadde han sjekket! Det er selvfølgelig annerledes oppgaver, men selve utregningen er så enkel!! Hemmeligheten ligger i å skjønne HVA som er dose, og hva som er mengde! Utenom det er det en trekantformel som brukes til alt:) Super enkelt;) Uniformer får du kjøpt på nettet for en liten formue, eller du kan gå på vaskeriet på nærmeste sykehus å kjøpe brukte uniformer til ca. 10,- kr
Mariamin Skrevet 21. juli 2008 #24 Skrevet 21. juli 2008 Jeg jobber på gastrokir, og vi regner ut fortynninger og blandingsforhold der også. Men det er jo som regel de samme medikamentene som går igjen hele tiden. Man lærer seg jo utregningene på de vanligste medikamentene man bruker ganske raskt. Det er svært sjelden vi står fast på utregninger.
♡Anniken&Andreas gullet♡ Skrevet 21. juli 2008 #25 Skrevet 21. juli 2008 St.Sunniva. Hvilken skole er det du skal starte på? Jeg fikk ikke noe krav om slike klær..? Hmm..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå