Leandermamma Skrevet 21. juli 2008 #1 Skrevet 21. juli 2008 Er det noen som vet om det finnes posesauser som ikke inneholder melk/melkepulver? Hvilke sauser gir dere i såfall til barna deres? Lager dere sausen selv?
OsloMor Skrevet 21. juli 2008 #2 Skrevet 21. juli 2008 Spiser veldig lite saus, men lager den isåfall selv. Koker kraft og koker ut pannen, jevner med melkefri margarin og mel. Til "fine " middager, bruker jeg litt erlet (fløteerstatning) i, da blir det litt rundere smak. Ellers er vel Toro lett-bearnaise den eneste uten melkepulver i. Hender jeg smelter blå soft til ungene, dersom maten er "tørr". Ellers kan man lage dressing av barbequesaus, majones(hvis egg tåles), ketchup og tabasco, har vi taco eller fajitas er det obligatorisk med stor porsjon hjemmelaget guaccamole. Man må bare være kreativ, jeg har jo lært i løpet mine 3.5 år hittils med to multiallergikere;-)
mamma og godguttene Skrevet 21. juli 2008 #3 Skrevet 21. juli 2008 Heisann :-) Jeg lagde ofte sausene fra bunnen av, men jeg vet at på meny så selger de hvertfall store poser med brun saus ( pulver ), som bare skal tilsettes vann. De koster en del, men varer kjempelenge. Ellers, visst du har bandagisten i nærheten, så selger de masse allergimat. Vi bor i Kristiansand, men vil tro de gjør det på alle bandagist butikker
OsloMor Skrevet 21. juli 2008 #4 Skrevet 21. juli 2008 I den brune sausen, er jeg sånn ca. 99% sikker på at det er melkeproteiner i pulveret, altså ikke "sikkert" selv om man bare må tilsette vann.Allergimat er dessverre svindyrt hos bandagister og helsekost, man får det faktisk mye billigere på Meny, Ultra, Centra og endel på Ica maxi.(Og noen drar jo til Sverige også)
Leandermamma Skrevet 21. juli 2008 Forfatter #5 Skrevet 21. juli 2008 Vet du hva den posen med brun saus heter? Han tåler ikke soya heller, så jeg kan ikke lage hjemmelaget saus med det blå smøret i. Må ha mye saus på maten, for alt han spiser må moses med stavmixer, så da må det være ganske så bløtt..
OsloMor Skrevet 21. juli 2008 #6 Skrevet 21. juli 2008 Mine er også soyaallergikere og det blå smøret er det ikke soya i. Men det er melk i den posesausen altså.
Expat Skrevet 21. juli 2008 #7 Skrevet 21. juli 2008 På ICA selger de ferdiglagete sauser uten melk. Og på Europris av alle plasser, selger de et fransk merke posesauser uten melk i (vel, de man skulle TRO var uten melk vanligvis).
Leandermamma Skrevet 21. juli 2008 Forfatter #8 Skrevet 21. juli 2008 Det Blå softsmøret??? Var så sikker på at det var soya i det. Takk skal du ha!! Da blir jo ting litt lettere når jeg kan lage sausen selv :-)
Gjest Skrevet 21. juli 2008 #9 Skrevet 21. juli 2008 Jeg har melkeproteinallergi, og vi kjøper sauser på ICA uten melk i.
OsloMor Skrevet 21. juli 2008 #10 Skrevet 21. juli 2008 Wow, der lærte jeg noe nytt, er det ikke soyaproteiner i de heller?
Leandermamma Skrevet 21. juli 2008 Forfatter #11 Skrevet 21. juli 2008 Takk for svar!! Heter disse melkefrie sausene noe spesielt, evt merke?
Expat Skrevet 21. juli 2008 #12 Skrevet 21. juli 2008 Finn "allergikroken" på ICA, der finner du masse. Og som sagt, den på Europris er et eller annet fransk.
mamma og godguttene Skrevet 21. juli 2008 #13 Skrevet 21. juli 2008 Det er ikke toro sin brun saus jeg snakker om altså. Jeg brukte hverfall denne til eldste frem til for et år siden, og da var der ikke melk i den, han tålte nemlig ikke melk i det hele tatt før han kasta opp alt han hadde fått i seg den dagen, så om der er melk i den nå, så må det ha kommet det siste året. Husker ikke navnet på den, men kan sjekke i morgen visst du vil :-)
Leandermamma Skrevet 21. juli 2008 Forfatter #14 Skrevet 21. juli 2008 Mamma og godguttene! Hadde vært kjempe fint om du kunne sjekket og sendt meg en PM .-)
Zupermam Skrevet 21. juli 2008 #15 Skrevet 21. juli 2008 det finnes brun saus uten melk, og kjøttdeigsausen er også uten melk. Likeledes er Toro hvit saus faktisk uten melk. På toro´s hjemmesider kan du krysse av for div allergier, og få fram produkter som passer for deg. Ellers har det vært mye smeletet melange
dama Skrevet 21. juli 2008 #16 Skrevet 21. juli 2008 har du vært inne og tittet på utenmelk.no? veldig bra nettside, anbefales!
gullborg Skrevet 22. juli 2008 #17 Skrevet 22. juli 2008 Hei Jeg tror den brune posesausen det er snakk om her er Knorr sin. Den var inntil i fjor sommer uten melk, soya osv. Men over sommeren tilsatte de melkeprotein. Jeg skrev inn til Knorr for å høre hvorfor de hadde gjort dette da dette er den eneste brune posesausen jeg har funnet i vanlige butikker. Men de mente at sausen ble bedre av det og hadde ingen planer om å gå tilbake selvom de visste at mange allergikere brukte denne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå