Gå til innhold

Stoerrelse paa foster - beregning av termindato!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter veldig med beregning av termindato, synes det hele er litt forvirrende....Noen som har innspill?

Jeg har mensen fullstendig uregelmessig, saa siste-mens-taktikken fungerer veldig daarlig. Daa jeg ble gravid mente jeg aa kjenne smerter ved eggloesning rundt 25.des, og ut fra dette beregnet legen at hypotetisk siste mens skulle vaert 12.des., som gir termindato 19.sept. Paa ultralyd omtrent i uke 12 ble terminen beregnet til 13.sept. Naa gaar legen fortsatt ut fra siste mens 12.des, og mener at jeg er 31 uker paa vei. Ut fra det mener hun naa har babyen er stor, og kommer til aa blir over 4 kg.... Hjelp...

Har sett paa terminkalkulatoren paa babyverden.no og siste mens 12.des gir termin 19.sept, 31 uker og 4 dager, altsaa snart 32 uker (mens legen sier 31). Dersom jeg bruker termindato 13. sept er jeg jo snart 33 uker paa vei! Babyen var forresten omtrent 2 kg paa kontroll i dag.

Er det vanlig aa bruke termindato fra ultralyd? Legen mente naa jeg skulle holde meg borte fra sukker for aa hindre for stor baby. Jeg fikk litt panikk, for jeg har ikke drukket brus i hele svangerskapet, ikke saft/juice, og mener jeg har vaert forsiktig med sukkerinntaket ellers ogsaa.....

Huff, dette ble litt rotete!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som kan hjelpe?

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg er noe til hjelp, men...jeg har til tider uregelmessis mens, jeg hadde det ihvertfall for noen år tilbake. Det siste året har jeg hatt regelmessig mens, sånn ca..den dukker opp 15-16 i hver mnd, bortsett fra at den hoppet over 1 mnd i fjor sommer...men var på plass igjen til "riktig" dato mnd etter. (den kan gjøre det hvis jeg stresser) Så, da jeg ble gravid i år, regnet legen min ut at termin var 20.sept, med utgangspunkt i siste mens som var 15.des -07. Da jeg var på UL i uke 19 (18+5), får jeg beskjed om at babyen ikke er så gammel, men hadde mål som tilsvarer uke 16 (15+5), så ny termindato 12.okt (ARG). Syns dette var litt rart, for det vil si at jeg testet positivt 8-9 dager etter befruktning. Jeg testet meg ganske sent, ca 26 januar, da mensen ikke hadde kommet til da, drev med kjøp og salg av hus, mye å gjøre på jobb så tenkte den var forsinket pga dette..så tenket faktisk ikke over at jeg var gravid...Men, har ikke sagt noe på dette, så regner med det stemmer...Men, på vekstkontroll i uke 24 og 3D ul i uke 26/27 var jenta større en det man skulle tro..dette ble kommentert, så jeg vet ikke jeg...men fikk estimert fødselsvekt på mellom 3800-3900 g.

Vet ikke om det er svar på spørsmålet ditt, men i mitt tilfelle bruker de ultralyd terminen som "fastsatt" termin dato. Men,jeg tror kanskje jente kommer en gang mellom 20 sept og 12.okt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...